سفیر ایران در سازمان ملل:

تهاجم آمریکا به افغانستان امنیت منطقه را شکننده کرده است

اسحاق آل حبیب در نشست سازمان ملل متحد گفت: افغانستان پس از تهاجم آمریکا امن تر نشده است.

تهاجم آمریکا به افغانستان امنیت منطقه را شکننده کرده استبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، سفیر و معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد، تهاجم آمریکا به منطقه را عامل شکننده شدن امنیت دانست و گفت: افغانستان پس از تهاجم آمریکا امن تر نشده است.

اسحاق آل حبیب روز جمعه در نشست شورای امنیت که با موضوع همکاری منطقه ای در افغانستان و آسیای مرکزی برگزار شد، این مطلب را مطرح کرد و افزود: این واقعیت است که تهاجم به افغانستان و اصولا هرگونه تهاجمی به منطقه ما باعث بهبود وضعیت امنیت نشده است.

وی ادامه داد: از نظر جمهوری اسلامی ایران، افغانستان باید به محلی برای همکاری بین المللی و نه رقابت بدل شود و همه کشورهای منطقه و جامعه بین المللی از این فرصت استفاده کنند تا با بهبود همکاری های اقتصادی خود در زمینه های مختلفی چون زیر ساخت‌ها، تجارت، سرمایه گذاری و حمل ونقل، صلح و امنیت را در افغانستان تقویت کنند و خود نیز از مزایای آن بهره مند شوند. 

سفیر ایران در سازمان ملل متحد اضافه کرد: صلح، امنیت و توسعه در دنیای امروز را نمی توان به مرزهای یک کشور محدود کرد و تنها در چارچوب‌های منطقه‌ای و همه جانبه به دست می آید.

آل حبیب یادآور شد: تقویت همکاری های اقتصادی با افغانستان به مبارزه بین المللی با تروریسم نیز کمک می کند چرا که زمینه های جذب را برای گروههای تروریستی و افراط گرا ضعیف می سازد.

وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران با همین رهیافت طی یک دهه گذشته همواره بر تقویت همکاری با افغانستان به عنوان رهیافتی برای استقرار صلح و امنیت در منطقه تاکید داشته است. 

معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد تاکید کرد: ایران طی یک دهه گذشته بیش از 300 طرح بزرگ و کوچک عمرانی و زیربنایی در افغانستان با مجموع اعتبار حدود 500 میلیون دلار به اجرا در آورده است که از آن میان می توان به ساخت بندر چابهار با مشارکت هند و افغانستان و نیز راه آهن خاف به هرات اشاره کرد.

آل حبیب تصریح کرد: ایران در تربیت نیروی انسانی و انتقال دانش و فناوری، طرح های زیادی را به اجرا در آورده است تا اتباع افغان را برای بازسازی کشور خود توانمند سازد. انجام این طرح ها چشم انداز اقتصادی را در افغانستان دگرگون ساخته و به تقویت ثبات و رونق اقتصادی در این کشور کمک کرده است.

وی با بیان این که این کمک‌ها علاوه بر این واقعیت است که ایران میزبان میلیون ها پناهنده افغان طی سه دهه گذشته بوده است، افزود: مردم ایران بخشی از منابع مالی، خدمات عمومی به ویژه در زمینه‌های بهداشت و آموزش خود را در اختیار پناهندگان افغان قرار داده اند.

به نوشته ایرنا، سفیر ایران در سازمان ملل متحد با حمایت از فعالیت های سازمان ملل متحد در افغانستان بار دیگر بر همبستگی و حمایت جمهوری اسلامی ایران از مردم و دولت افغانستان و ایجاد صلح، ثبات و شکوفایی اقتصادی در آن کشور تاکید کرد.

این نشست ویژه به ابتکار عمل قزاقستان که ریاست شورای امنیت را در ماه ژانویه سال 2018 بر عهده دارد، در سطح وزرا برگزار شد که در آن وزرای امور خارجه روسیه، قزاقستان، کویت، لهستان، ازبکستان، قرقیزستان، تاجیکستان و معاونان وزرای امور خارجه آمریکا، انگلیس، هلند و افغانستان شرکت داشتند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار