روش درمانی جدید برای جلوگیری از تولد نوزاد نارس

علم پزشکی در سال‌های اخیر به دنبال ابداع شیوه‌های جدید درمانی قبل از به دنیا آمدن نوزاد برای جلوگیری از مرگ و میر و بروز بیماری‌های مرگبار در آن‌هاست.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ کارشناسان در جدیدترین پژوهش‌های خود نوعی بالن کوچک ابداع کرده اند که درون رحم مادر باردار در بدن جنین نصب می‌شود تا به این ترتیب مانع از تولد نوزاد نارس یا مبتلا به ناهنجاری‌های مادرزادی شود.

یکی از مشکل‌های شایع نوزادان فتق دیافراگمی مادرزادی است که سبب مرگ بیش از ۶۰ درصد آن‌ها می‌شود.

در این شیوه درمانی یک بالن پلاستیکی درون رحم مادر کاشته می‌شود تا مانع از نفوذ هوا به درون اعضای بدن جنین شود؛ فتق دیافراگمی مادرزادی یا (CDH) در دوران جنینی ایجاد می‌شود و عامل مرگ و میر و تولد نوزادان نارس به میزان ۶۰ درصد است و در سه ماهه اول بارداری به وسیله سونوگرافی مشخص می‌شود.


در فتق دیافراگمی یک حفره نسبتاً بزرگ در دیافراگم، نوار عضله‌ای که زیر ریه‌ها قرار دارد و آن‌ها را از اعضای حفره شکمی جدا می‌کند به وجود می‌آید و به تدریج سبب می‌شود اندام‌هایی مانند معده، روده و کبد به سوی ریه حرکت کنند.

فشار وارد شده به ریه‌ها سبب می‌شود تا رشد آن‌ها کاهش یابد و نوزاد پس از تولد، مبتلا به مشکل‌های تنفسی شود.

نیمی از نوزادان مبتلا به این بیماری قبل از تولد جان خود را از دست می‌دهند و عده‌ای که زنده می‌مانند در بیشتر اوقات به بیماری‌های تنفسی دچار می‌شوند.

کارشناسان میزان ابتلا به این بیماری را یک مورد از هر ۲۰۰۰ بارداری می‌دانند و علت آن در بیشتر مواقع ژنتیکی است.

در روش درمانی جدید با نصب این بالون پلاستیکی ریه به رشد خود ادامه می‌دهد و تا حد زیادی از تولد نوزاد نارس جلوگیری می‌شود.

برای انجام این روش درمانی پس از تشخیص وجود عارضه در جنین، حدود هفته ۲۸ بارداری، جراحان با بیهوشی موضعی مادر و بیهوشی عمومی جنین به وسیله تزریق سوزن بسیار نازک، یک برش کوچک در بدن مادر ایجاد می‌کنند.


در ادامه یک لوله ۲ میلی متری از راه شکم مادر وارد رحم می‌شود که برروی آن دوربینی کوچک برای بررسی موضع قراردارد، سپس لوله دوم وارد رحم شده و بالون پلاستیکی را که حجم کمی دارد وارد بدن جنین می‌کند.

این بالون به تدریج به وسیله آب پر می‌شود تا بین اعضای درون حفره شکمی و قفسه سینه فاصله ایجاد کند و در نهایت اندکی پیش از تولد نوزاد حدود هفته ۳۴ بارداری بالون تجزیه و از بدن دفع می‌شود.

کارشناسانی که این جراحی را بر روی نوزادان مبتلا به عارضه انجام داده اند تنها سه روز پس از اتمام جراحی اعلام کرده اند شاهد رشد چشمگیر ریه جنین و افزایش سلامت او شده اند.

با استفاده از این روش افزون بر سلامت جنین، خطر مرگ زودرس و یا نیاز نفس کشیدن نوزاد با استفاده از دستگاه برطرف می‌شود.

نوزادان مبتلا به CDH دارای حفره‌های زیادی در نوار عضلانی پرده دیافراگم شکمی خود هستند و استفاده از بالون پلاستیکی مانند یک روش ترمیمی به تشکیل کامل پرده دیافراگم نیز کمک می‌کند.

کارشناسان امیدوار هستند با استفاده از این شیوه بتوانند مانع از مرگ هزاران نوزاد بر اثر این بیماری شوند.

منبع:Dailymail

انتهای پیام/

دستگاهی فوق پیشرفته برای جلوگیری از به دنیا آمدن نوزاد بیمار

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۴۲ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
این عمل تو ایران انجام میشه؟
آخرین اخبار