مدیر حوزه‌های علمیه مطرح کرد؛

زیرساخت‌های سند چشم انداز ۵ ساله باید معین شود

آیت الله اعرافی گفت:باید فضای حرکت را با اسناد میان مدت و بلند مدت تنظیم کرد،با همه مشکلات باید زیر ساخت برنامه ۵ ساله و سند به نقطه معینی برسد تا از این بخش عبور کنیم.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوانازقم؛آیت الله علیرضا اعرافی ،مدیر حوزه‌های علمیه ،در نشست هم اندیشی با معاون و مدیران پژوهشی حوزه‌های علمیه که در ساختمان مرکز مدیریت در قم برگزار شد با تقدیر از تلاش‌ها برای رشد علمی حوزه گفت: حوزه راه درازی را طی کرده و تاکنون دستاورهای خوبی داشته، اما دارای چالش اساسی است و این چالش‌ها حتی حوزه را هم تهدید می‌کند، ولی با برنامه درست و هدایت شده می‌توان تهدید را تبدیل به فرصت کرد.

وی افزود:در دور جدید مدیریت، برپایه خدمات پیشینیان،تلاش بر آسیب شناسی و جمع آوری نقطه نظرات، پیشنهادات و ایده بزرگان حوزه مانند رهبر انقلاب و مراجع تقلید برای تعالی حوزه است، برای تحقق این امر بانک اطلاعاتی درست شده و هدف گیری این است در بحث جمع آوری آسیب شناسی، نظامات جامع، چشم انداز و طراحی، به هدف مشخص شده برسیم و باید از این مرحله زود گذشت و اساساً بدون داشتن چشم انداز و متوقف شدن در این امور روا نخواهد بود.

عضو شورای عالی حوزه اظهار داشت: در بحث خورده نظامات و برنامه چشم انداز 5 ساله، کارهایی صورت گرفته و لازم است به بحث زنجیره اسناد کلان از سوی معاونت پژوهش توجه جدی شود تا به جای مناسبی برسد. اگر مشکلات در این موارد است، باید اصلاح و یا تکمیل شود تا حوزه هم بتواند در موارد مختلف سر بلندبیرون بیاید. بگوید چشم انداز ما این است، برنامه 5 ساله این است، در طی این 5 ساله این برنامه وجود دارد.

وی افزود: باید فضای حرکت را با اسناد میان مدت و بلند مدت تنظیم کرد. با همه مشکلات باید زیر ساخت برنامه 5ساله و سند به نقطه معینی برسد تا از این بخش عبور کنیم.

امام جمعه قم اظهار داشت: نکته اول این است معاونت پژوهش به عنوان پیشران حوزه، لازم است از اسنادهای کلان حوزه عبور کند و در برنامه 5 ساله اگر چه مطالبات بسیاری است، اما نظم پیدا کرده و اگر کمبودی است لازم است اصلاح شود، بنابراین نباید در این موارد مطرح شده توقف کرد.

 مدیر حوزه‌های علمیه عنوان کرد: نکته بعدی این است معاونت پژوهش نقش عملیاتی مانند برگزاری جشنواره‌ها و مهم‌تر از نقش اولی، نقش هدایت راهبری سایر سیستم‌ها از منظر پژوهش را بر عهده دارد، این امر مهمی است ولی تا کنون مغفول مانده است، البته این امر بیشتر به تولیدفکر و نظامات جامع مربوط است.

وی افزود: مثلاً در بحث پایان نامه می‌توان تحلیل روی پایان نامه صورت داد و براساس تحلیل، برنامه طراحی کرد تا برنامه‌ها با هدف بهتر پیش رود.

امام جمعه قم گفت: در برنامه جدید، پیش بینی‌هایی به همراه ده‌ها برنامه برای بخش‌های دیگر و صدها پروژه درحال طراحی است. معتقدم پشتوانه پروژه و طراحی‌ها، دارای تئوری و نظریه است.

آیت الله اعرافی افزود: نکته سوم در مورد معاونت پژوهش، این است، پژوهش حوزه، باید همه نهادهای حوزه را که در حال فعالیت هستند، نظارت کند. باید مجموعه تولیدات حوزه در منظومه ای قرار گیرد و ارائه شود. حوزه باید با عقلانیت و صبوری به سمت همه نهادهای حوزوی برود، ارتباط برقرار کند و منظومه سازی کند.

وی ادامه داد: نکته دیگر طرح علمی تربیتی است. دروس عالی و خارج، قلب اصلی حوزه است، اما به دلایلی کمتر مورد توجه قرار گرفته و این مسئله دارای تئوری‌های است و آن این است نباید به سمت مدرسه ای و دانشگاهی و رها پیش برود، ولی طرح ما هدایت علمی تربیتی تحصیلی است، اینجا نقش پژوهش بسیار جدی است.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه بیان کرد: نکته دیگر تثبیت تولید علم حوزه در سطح ملی و جامعه است. دستاوردهای علمی گذشتگان میراث گرانبها است و باید کاری کرد با منظومه سازی، حوزه در بحث تولید علم در جامعه، حضور جدی داشته باشد و خدمت قابل ارائه تری داشته باشد.

عضو شورای عالی حوزه‌های عنوان کرد: نکته بعدی بحث پایان نامه‌ها است و به زودی شاهد تحول جدی دراین بحث خواهیم بود. به دنبال واسپاری پایان نامه‌ها به مراکز عملی تربیتی، تخصصی، مؤسسات علمی و فقهی و سایر موارد هستیم. این حوزه پایان نامه‌ها بسیار مهم است به دنبال از بین بردن متمرکز در این بخش هستیم.

آیت الله اعرافی یادآورشد: نکته بعدی موضوع شبکه سازی دروس خارج، تقریر نویسی و مقاله نویسی است که با گره زدن با مباحث پژوهشی، آرام آرام شاهد رشد علمی در متن حوزه خواهیم بود.

مدیر حوزه‌های علمیه یادآورشد:در مورد کتاب سال باید اقدامات جدی تری شود، روند، نشان می‌دهد حوزه در عرصه تولید علمی نتوانسته پاسخ گو باشد، باید برنامه‌هایی طراحی شود تا شاهد تحول و اثرگذاری باشیم.

انتهای پیام/ح

طرح هدایت علمی تربیتی با جدیت دنبال شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار