در نشست خبری ششمین کنگره مشترک قلب و عروق مطرح شد؛

انجام سالیانه ۶۰ هزار عمل جراحی قلب در کشور/ کمبود نیروی انسانی متخصص و تجهیزات پزشکی نداریم

درآمد بالای توریست درمانی حاصل از پیوندقلب/ کمبود نیروی انسانی متخصص و تجهیزات پزشکی نداریمرئیس بیمارستان قلب شهیدرجایی با اشاره به درآمد بالای توریست‌درمانی در پیوندقلب، گفت: به دلیل در اولویت بودن بیماران کشور کمتر وارد این حوزه می‌شویم.
 
به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ فریدون نوحی رئیس بیمارستان قلب شهید رجایی عصر امروز در نشست خبری ششمین کنگره مشترک قلب و عروق که در بیمارستان شهید رجایی برگزار شد، اظهار کرد: کنگره مشترک قلب و عروق ایران همه ساله با حضور متخصصان داخلی و خارجی برگزار می‌شود که در این دوره 10 انجمن قلب  شرکت می‌کنند.

 وی ادامه داد: کنگره مشترک قلب و عروق باعث کاهش هزینه‌ها می‌شود به طوری که در این کنگره چهار هزار نفر شرکت کرده و سخنران‌های داخلی و خارجی از کشورهای آمریکا،‌ آسیا و اروپا تجربیات خود را در اختیار همکاران قرار می‌دهند.

 نوحی با اشاره به اینکه خوشبختانه در کشورما از نظر تجهیزات پزشکی و جراحی هیچ کمبودی نداریم، افزود: انجمن جراحی قلب،‌انجمن قلب، انجمن پرستاری قلب و انجمن فیزیوتراپیست در این کنگره شرکت دارند.

 وی با بیان اینکه کشور از متخصصان خبره‌ای در تخصص قلب و عروق برخوردار است و اکنون هیچ کمبودی از نظر تعداد جراحان قلب در کشور نداریم، عنوان کرد: در سراسر کشور بهترین امکانات و خدمات به بیماران قلبی داده می‌شود و کشور هیچ کمبودی درباره دریچه قلب   ندارد.

 رئیس بیمارستان قلب شهید رجایی با اشاره به اینکه سالیانه بین 60 تا 70 هزار عمل جراحی قلب در کشور انجام می‌شود، اظهار کرد:  از این تعداد حدود 7 هزار عمل جراحی در بیمارستان شهید رجایی انجام می‌شود.

 انجام 30 پیوند قلب کودک در مرکز شهیدرجایی

وی گفت: درسال گذشته در حدود 30 پیوند قلب کودکان در مرکز قلب شهید رجایی انجام شده است و این آمار در حد بسیار ایده‌آل است.

 نوحی با بیان اینکه متخصصان کشور از تجربه بسیار بالایی نسبت به سایر کشورها برخوردار است، تاکید کرد: اگر بیمه‌ها طلب بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و به تبع آن طلب شرکت‌های تجهیزات پزشکی را پرداخت نکنند در آینده ممکن است ارائه خدمات با مسائلی روبرو شود.

 وی با اشاره به اینکه برای انجام پیوند قلب باید شرایط گیرنده و دهنده با یکدیگر تطابق داشته باشند، اظهار کرد: اولویت کشور در برخورد با بیماری‌ها با دیگر کشورها فرق می‌کند و تعداد مرگ و میرهای افراد در اثر بیماری‌های قلبی نسبت به سایر کشورها از وضع بهتری برخوردار است.

 نوحی ادامه داد: بیماران زیادی برای انجام پیوند قلب در نوبت هستند و وضع کشور نسبت به کشورهای همسایه قابل مقایسه نیست.

 وی گفت: بر اساس قانون و اخلاق پزشکی، پیوند قلب برای اتباع بیگانه و خارجی حتی در قالب توریست درمانی ممنوع است.

  تحت پوشش بیمه نبودن دستگاه قلب مصنوعی

 در ادامه مراسم احمد امین رئیس انجمن نارسایی قلب گفت: شرکت‌های بیمه‌ای، قلب مصنوعی را تحت پوشش قرار نمی‌دهند و این موضوع جایگزین مناسبی برای پیوند قلب  بیمارانی نیازمند است.

 وی ادامه داد: متاسفانه 25 درصد از بیمارانی که نیازمند قلب بوده به دلیل پیدا نشدن فرد گیرنده مناسب از بین می‌روند و امروزه دنیا به سمت تولید قلب مصنوعی رفته است تا به کمک بیماران نیازمند قلب بشتابد.

 امین با اشاره به اینکه سالیانه بین 180 تا 190 پیوند قلب در کشور انجام می‌شود، ادامه داد: با حمایت سازمان‌های بیمه گر با قلب مصنوعی انسان‌های زیادی جانشان نجات پیدا می‌کند و این عضو زمان‌بندی مخصوصی دارد اما زمان مناسب برای پیوند قلب وجود ندارد و باید یک دهنده خوب برای فرد بیمار پیدا شود.

 وی با بیان اینکه دانش‌آموختگان مهندسی پزشکی باید به سمت تولید قلب مصنوعی و تجهیزات پزشکی در این حوزه بروند، عنوان کرد: امروزه سلول‌های بنیادی به وسیله محققان در حال آزمایش روش‌های مختلف در خصوص تزریق در داخل رگ بوده تا این کارها به صورت غیر جراحی انجام شود.

 رئیس انجمن نارسایی قلب با بیان اینکه  دستگاه قلب مصنوعی هزینه‌های زیادی دارد و مراقبت‌های خاصی را می‌طلبد، گفت: متاسفانه بیماران قلبی نیازمند پیوند در بیمارستان‌های کشور پس از چهار ماه بستری در شرایط بدتر به دلیل پیدا نشدن دهنده مناسب فوت می‌کنند که در این میان افراد سالمند یا بیماران سرطانی جز همین گروه هستند.

 ارسال 200 مقاله به ششمین کنگره مشترک قلب و عروق

 محمد مهدی پیغمبری دبیر علمی ششمین کنگره مشترک قلب و عروق گفت: دراین کنگره 90 سخنران داخلی و50 سخنران خارجی حضور دارند که 20 نفر از ایرانیان مقیم خارج تجربیا ت خود را در اختیار پزشکان جوان قرار می‌دهند.

 وی ادامه داد: در ششمین کنگره مشترک قلب و عروق کشورهای آمریکا،‌ کانادا، برزیل، آلمان ، اتریش،‌فرانسه ژاپن، سوئیس، یونان، اردن، کویت، امارات و انگلیس شرکت می‌کنند.

 پیغمبری گفت: به این کنگره 200 مقاله ارسال شده که نیمی از آن مقالات پزشکی و نیمی دیگر مقالات غیر پزشکی است و یک سوم مقالات به صورت سخنرانی و سه چهارم به صورت پوسترهای الکترونیکی ارائه می‌شود.

  نبود کمبود تجهیزات در حوزه جراحی قلب

 در ادامه مراسم محمد علی یوسف‌نیا رئیس انجمن جراحان قلب و عروق گفت: خوشبختانه در کشورتجربه‌های جراحان در سطح ایده‌آلی بوده و به همین دلیل نتایج خوبی حاصل می‌شود و بر این اساس  در حوزه جراحی قلب به روش‌های کم تهاجمی توجه جدی می‌شود و کمبودی از نظر تجهیزات و ملزومات پزشکی در حوزه جراحی قلب نداریم.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار