باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

فروکش کردن تب تحصیلات تکمیلی در کنکور دکتری سال ۹۷

آزمون دکتری سال ۹۷ با استقبال کمتری نسبت به سال گذشته امروز در ۵۵ شهر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ آزمون ورودی دوره دکتری (نیمه متمرکز) Ph.D امروز چهارم اسفندماه سال 96 با حضور 234 هزار داوطلب در کشور کلید خورد ماراتن علمی که نشان از فروکش کردن تب دکتری در جامعه داشت و تعداد داوطلبان نسبت به سال قبل روندی نزولی نشان داد.

از نظر توزیع جنسیتی آزمون دکتری امسال شامل 100 هزار و 622 نفر زن و 133 هزار و 832 نفر مرد است به عبارت دیگر 42.99 درصد داوطلبان را زنان و 57.08 درصد داوطلبان را مردان تشکیل می‌دهند که در 55 شهر و 117 حوزه امتحانی کشوربه رقابت پرداختند.

آمار داوطلبان آزمون دکتری نیمه‌متمرکز امسال  نسبت به سال قبل کاهش داشته است و نگاه به روند شرکت داوطلبان طی چند سال اخیر نشان از نوسان تعداد شرکت کنندگان دارد چرا که آمار داوطلبان دوره دکتری سال 96،  260 هزار و 110 نفر، آمار سال ۹۵ تعداد ۱۰۱ هزار و ۸۵۷ نفر، آمار داوطلبان آزمون دکتری ۹۴ تعداد ۵۸ هزار و ۴۵۰ نفر و آمار داوطلبان آزمون سال ۹۳  تعداد ۹۹ هزار و ۷۱۹ نفر نشان می‌دهد.

فروکش کردن تب تحصیلات تکمیلی در کنکور دکتری سال ۹۷

ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها تعدیل شد

یکی از نگرانی های که داوطلبان آزمون دکتری با آن مواجه بودند موضوع پذیرش در دانشگاه و تغییرات در سهم نمره آزمون بود که منصور غلامی وزیر علوم درمورد نحوه پذیرش و ظرفیت پذیرش‌ها صبح امروز در حاشیه بازدید از برگزاری آزمون دکتری عنوان کرد: با توجه به سهمی که دانشگاه‌ها در نمره آزمون دارند ممکن است در آینده این سهم افزایش یابد اما تا یکی دو سال آینده تغییری نداریم .

وی درباره پذیرش در دانشگاه آزاد ادامه داد:  با هماهنگی که بین این دانشگاه و وزارت علوم انجام شده است، ظرفیت‌ها را تعدیل کردیم ضمن اینکه همه دانشگاه‌ها اعم از دولتی و غیردولتی از طریق آزمون موظف به پذیرش دانشجویان دکتری هستند.

فروکش کردن تب تحصیلات تکمیلی در کنکور دکتری سال ۹۷

بازار کار دانش آموختگان دکتری چطور خواهد بود؟

یکی از چالش‌های اصلی این روزها برای جمعیت تحصیل کرده موضوع اشتغال  است که هرچند برنامه‌ریزی‌هایی برای آن انجام شده است اما هنوز جوانان با مشکل بیکاری سروکار دارند  و گاه برای رهایی از این معضل  ادامه تحصیل را راهکاری برای خود می دانندو اینگونه است که شاهد افزایش داوطلبان در مقاطع تحصیلات تکمیلی هستیم.

وزیر علوم  برای دانش آموختگان دوره دکتری خبری خوش داشت و از جذب ۳ هزار و ۳۰۰ نفر از دانش آموخته های دوره دکتری در فراخوان جذب دانشگاه ها خبرداد که این خبر تاحدی برای گشایش مشکل اشتغال دانش آموختگان  مثبت تلقی می شود.

فروکش کردن تب تحصیلات تکمیلی در کنکور دکتری سال ۹۷

اعلام نتایج آزمون کی خواهد بود؟

ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در حاشیه بازدید از آزمون دکتری در دانشگاه صنعتی شریف در جمع خبرنگاران درباره زمان اعلام نتایج کنکور اظهار کرد: آزمون ورودی دوره دکتری نیمه متمرکز سال 97 در 7 گروه آموزشی و در 246 کد رشته امتحانی برگزار شده است و نتایج اولیه آزمون ورودی دوره دکتری نیمه متمرکز سال 97 به صورت کارنامه تنظیم و هفته آخر فروردین ماه 97 از سوی سازمان سنجش آموزش کشور منتشر می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار