تاج: فیفا با اقدام‌های سیاسی اخیر عربستان و امارات به شدت مخالف است

رئیس فدراسیون فوتبال ایران گفت: با توجه به اقدام‌های سیاسی اخیر عربستان و امارات در فوتبال فیفا به شدت آن‌ها را تحت نظر قرارداده است.

تاج: فیفا با اقدام‌های سیاسی اخیر عربستان و امارات به شدت مخالف استبه گزارش گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان؛ اقدام‌های سیاسی عربستانی‌ها در فوتبال در سال‌های اخیر به اوج رسیده است و مسئولان فدراسیون فوتبال این کشور به تبعیت از سران دولت سعودی از هر راهی برای دخالت سیاست در فوتبال استفاده می‌کنند.

عربستانی‌ها حدود ۳ سال پیش با دست آویز قراردادن مسائلی که برای سفارت این کشور در ایران رخ داد، هیئت اجرایی AFC را مجاب کردند تا با صدور رایی ظالمانه، حکم دهد که دیدار نمایندگانشان با تیم‌های ایرانی در زمین بی طرف برگزار شود. این امر در سال‌های اخیر از لحاظ فنی و مالی خسارت جبران ناپذیری به تیم‌های ایرانی وارد کرده است و مسئولان فدراسیون فوتبال با شکایت به دادگاه CAS و فیفا درخواست کردند تا این رای سیاسی به حالت تعلیق درآید که البته لابی عربستانی‌ها تاکنون مانع این امر شده است.

از طرفی رفتار‌های خصمانه عربستان و امارات علیه قطر سبب شد این ۲ کشور در فوتبال هم اقدام‌های سیاسی زیادی علیه میزبان جام جهانی ۲۰۲۲ به کار گیرند.

این ۲ کشور ابتدا با متهم کردن قطر به حمایت از افراط گرایی اسلامی اعلام کردند در رقابت‌های جام خلیج فارس که قرار بود در دوحه برگزار شود، شرکت نمی‌کنند و سپس از طریق سیاست موفق شدند متحدانشان را وادار کنند تا با زیرفشار قرار دادن قطر، این کشور را از میزبانی جام خلیج فارس منصرف کنند. در نهایت قطری‌ها برای برقراری وحدت بین کشور‌های اسلامی منطقه از برعهده گرفتن میزبانی این رقابت‌ها انصراف دادند.

البته کارشکنی سعودی‌ها و شیخ نشین‌های اماراتی در جام خلیج فارس به همین مورد ختم نشد و آن‌ها برای تساوی یک - یک بحرین مقابل قطر به بحرینی‌ها پاداش دادند که این اقدام نوعی رشوه دادن محسوب می‌شود.

در حالیکه عربستان و امارات تهدید کرده بودند درصورت برگزار نشدن بازی هایشان مقابل تیم‌های قطری در رقابت‌های فصل ۲۰۱۸ لیگ قهرمانان آسیا در زمین بی طرف، از این مسابقات کنار می‌کشند، اما در نهایت هیئت اجرایی AFC برخلاف رایی که علیه تیم‌های ایرانی صادر کرد، حکم داد که نمایندگان این ۲ کشور برای برگزاری بازی با تیم‌های قطری باید به این کشور سفر کنند.

این امر سبب شد عربستان و امارات برای آسیب رساندن به تیم‌های قطری از راه دیگری وارد شوند.

در سفر اخیر تیم الغرافه قطر به ابوظبی امارات برای برگزاری دیدار با الجزیره اتفاق عجیبی رخ داد. درحالیکه معمولا سفر هوایی دوحه به ابوظبی حدود ۴۵ دقیقه طول می‌کشد، اما به دلیل محاصره خطوط حمل و نقل هوایی از سوی عربستانی ها، بازیکنان الغرافه مجبور شدند از طریق عمان به امارات سفر کنند. سرانجام پس از طی مسیری چهار ساعته شاگردان بولنت اویگون به ابوظبی رسیدند، اما باز هم دراقدامی عجیب قطری‌ها حدود ۱۸ ساعت به بهانه کنترل پاسپورت هایشان در فرودگاه منتظر ماندند.

البته اماراتی‌ها برای این اقدام سیاسی خود استدلال عجیبی مطرح و اعلام کردند به دلیل مه آلود بودن هوا، هواپیمای حامل تیم الغرافه باید از عمان پرواز کند. این درحالی است که در همان ساعت پرواز‌های بسیاری در فرودگاه ابوظبی به زمین نشست.

در نهایت این اقدام‌های سیاسی سبب شد تا فیفا عربستانی‌ها را تهدید کند درصورتی که از دخالت دادن سیاست در فوتبال دست نکشند، تیم ملی این کشور را از جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه کنار می‌گذارد. این زنگ خطر جدی می‌تواند برای فوتبال ایران هم موثر باشد و مسئولان فدراسیون فوتبال می‌توانند طی مذاکره با سران فیفا از آن‌ها بخواهد حکم ناجوانمردانه‌ای که علیه فوتبال ایران صادر شده است پس از ۳ سال تعلیق کنند.

در همین زمینه مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال ایران اظهار داشت: با توجه به اقدام‌های سیاسی اخیر عربستان و امارات در فوتبال فیفا به شدت آن‌ها را تحت نظر قرارداده است تا از فوتبال به عنوان ابزاری سیاسی استفاده نکنند.

وی ادامه داد: چراکه در این صورت جام جهانی ٢٠٢٢ تحت تاثیر قرار می‌گیرد و این امر برخلاف روح ورزش است.

انتهای پیام/

آخرین وضعیت میزبانی تیم های ایرانی از عربستانی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۴ ۰۵ اسفند ۱۳۹۶
جناب آقای تاج ما خواهان اقدام هستیم حرف الکی به درد ما نمیخوره.اگه نمیتونید حق ایران رو بگیرید لطفا استعفا بدید تا یکی دیگه جایگزین شما بشه