کارت‌های بانکی گاوصندوق‌های سیاری هستند که کلید آن‌ها فقط باید در دستان خودمان باشد

با توجه به گسترش فناوری و ضریب نفوذ اینترنت در بین مردم عزیز، مجرمان نیز به دنبال تغییر بوده و در حال کوچ به فضای مجازی می‌باشند و اولین نکته‌ای که نظر آن‌ها را به خود جلب می‌کند، سوءاستفاده از کارت‌های بانکی است.

کارت‌های بانکی گاوصندوق‌های سیاری هستند که کلید آن‌ها فقط باید در دستان خودمان باشدبه گزارش حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ کارت‌های بانکی (عابر بانک)، کارت‌هایی هستند که هر بانک برای مشتریان خود در نظر گرفته تا از آن طریق بتوانند عملیات بانکی مورد نیاز خود را انجام دهند. کارت‌های بانکی دارای نوار مغناطیسی سیاه رنگی هستند که تمامی اطلاعات بانکی مورد نیاز کاربران در آن ذخیره شده و با استفاده از این اطلاعات، می‌توان عملیات برداشت و انتقال وجه، خرید شارژ، پرداخت اقساط و ... را انجام داد.

هر کارت بانکی دارای سه شیار می‌باشد که اطلاعاتی از قبیل: نام دارنده و شماره حساب شخص، اطلاعات لازم برای خواندن و نوشتن کد رمز، کد کشور، مبلغ مجاز و پول رایج و اطلاعاتی از این قبیل را در خود نگهداری می‌کند. با توجه به اینکه اکثر هموطنان عزیز دارای کارت بانکی هستند، لذا اکثر مبادلات از طریق این کارت صورت گرفته و مبالغ بسیار بالایی در طول روز جابجا می‌شود. در واقع می‌توان گفت: کارت‌های بانکی همان گاوصندوق‌هایی هستند که روزانه چندین بار مورد استفاده قرار گرفته و عملیات دریافت و واریز وجه صورت می‌گیرد. سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا تهدیدی برای گاوصندوقی با این حجم تبادل مالی وجود دارد یا خیر؟

سرپرست دایره عملیات رسانه‌ای پیشگیرانه پلیس فتا ناجا در پاسخ به سوال فوق گفت: امروزه کارت‌های بانکی به جزئی جداناپذیر از زندگی انسان‌ها تبدیل شده و اکثر هموطنان عزیز دارای کارت‌های بانکی بوده و حتی بعضی از افراد دارای چندین کارت می‌باشند، بنابراین بسیار لازم و ضروری است تا در نگهداری و جلوگیری از هرگونه تهدیدی تمهیدات لازم را پیش‌بینی نماییم.

سرگرد حامد محمدی سپاسی ادامه داد: با توجه به گسترش فناوری و ضریب نفوذ اینترنت در بین مردم عزیز، مجرمان نیز به دنبال تغییر بوده و در حال کوچ به فضای مجازی می‌باشند و اولین نکته‌ای که نظر آن‌ها را به خود جلب می‌کند، سوءاستفاده از کارت‌های بانکی است. کارت‌هایی که دارندگان آن‌ها با اعتماد بیش از حدی که به افراد آنلاین در فضای مجازی دارند به راحتی در دسترس بوده و اطلاعات مهم این کارت‌ها در اختیار افراد سودجو قرار می‌گیرد.

وی افزود: در گام اول وظیفه نگهداری از کارت‌های بانکی و همچنین اطلاعات ذخیره شده در آن‌ها بر عهده کاربران بوده و با رعایت نکاتی به ظاهر کوچک می‌توانند تا حد بسیار زیادی امنیت خود را در فضای مجازی افزایش دهند. نکاتی از قبیل: عدم اعلام رمز کارت به فروشنده‌ها در هنگام استفاده از دستگاه کارتخوان، عدم انتشار اطلاعات بانکی در فضای مجازی و مراجعه به لینک‌های مشکوک ارائه شده در شبکه‌های اجتماعی، وارد کردن اطلاعات بانکی در صفحاتی که با https شروع می‌شوند.

سرگرد سپاسی ادامه داد: اینگونه نکات بار‌ها از طریق سایت پلیس فتا به عموم هموطنان عزیز اطلاع‌رسانی شده و در دسترس این عزیزان قرار دارد.
سرپرست دایره عملیات رسانه‌ای پیشگیرانه با اشاره به این نکته که هیچ‌گاه کیف پول خود را در اختیار دیگران قرار نمی‌دهیم، گفت: کارت‌های بانکی دقیقاً کیف‌های پول ما بوده و حفاظت از آن می‌تواند از تبعات جبران ناپذیر مالی جلوگیری کند، بنابراین از در اختیار قرار دادن کارت های بانکی به همراه رمز عبور آن به دیگران جدا خودداری نموده و سعی کنید برای انجام کار‌های روزمره خود که نیازی به مبالغ بالا ندارد، از کارت‌های جداگانه استفاده نمایید.

سرگرد سپاسی در ادامه یادآور شد: در هنگام خرید از فروشگاه‌های اینترنتی مراقب صفحات جعلی فیشینگ بوده و اطلاعات بانکی خود را در این صفحات وارد نکنید. این صفحات در ظاهر کاملا شبیه به صفحه اصلی بود و تنها در آدرس دارای تفاوتی جزئی خواهند بود.

وی تصریح کرد: سایت‌های فروشگاهی دارای نماد اعتماد الکترونیک (Enamad) محصولات مجاز را ارئه کرده و خرید از آن‌ها دارای ریسک بسیار پایینتری بوده و امنیت سایبری کاربران را بسیار افزایش خواهد داد.

این مقام مسئول در ادامه تاکید کرد: در هنگام استفاده از دستگاه‌های pos (کارت‌خوان)، سعی کنید عملیات پرداخت وجه را خود انجام داده و از دادن کارت بانکی و اعلام رمز ورود به فروشنده خودداری نمایید. این کار در بالا رفتن امنیت کارت‌های بانکی بسیار موثر بوده و عملا از سوءاستفاده افراد سودجو از طریق دستگاه اسکیمر جلوگیری می‌کند.

سرگرد سپاسی در پایان گفت: هموطنان عزیز جهت کسب اطلاعات بیشتر و اطلاع از نکات آموزشی و هشداری می‌توانند با مراجعه به سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir بخش آموزش موارد مورد نیاز خود را دریافت نمایند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار