روحانی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

طالبان می توانند در انتخابات حضور داشته باشند/ احتمال تقلب در مراکز رای دهی تحت نفوذ طالبان وجود دارد

سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان گفت: طالبان در صورت پذیرش قوانین می توانند در انتخابات نامزد شوند و رای دهند.

طالبان می توانند در انتخابات حضور داشته باشند/ احتمال تقلب در مراکز رای دهی تحت نفوذ طالبان وجود دارد«علیرضا روحانی»، سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان در گفتگو با خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان گفت: طالبان در صورت پذیرش قوانین می توانند در انتخابات نامزد شوند و رای دهند.

وی درباره امکان حضور طالبان در انتخابات پارلمانی و شورای ولسوالی ها اظهار داشت: بر اساس قانون، تمامی شهروندان افغانستان که شرایط اولیه را برای نامزد شدن و رای دهی داشته باشند، یعنی به قوانین نافذه افغانستان الترام داشته، حاکمیت دولتی را به رسمیت بشناسند و حاضر شوند تحت اداره و چارچوب کمیسیون انتخاباتی افغانستان شرکت کنند، می توانند در انتخابات حضور داشته باشند، اعم از اینکه کاندید شوند و یا فقط رای دهنده باشند.

سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان افزود: همه شهروندان حق شرکت در انتخابات را دارند؛ با این وجود، قطعا موادری که مانع حضور در انتخابات است لحاظ خواهند شد اما طالبان نیز جزو شهروندان محسوب می شوند و در صورتی که به قوانین جمهوری اسلامی افغانستان التزام عملی داشته  باشند و بپذیرند که در چارچوب کمیسیون انتخابات در انتخابات شرکت کند مانعی برای حضور آنها نیست.

وی درباره گزارش وزارت داخله مبنی بر وجود 15 درصد مراکز رای دهی در مناطق تحت تسلط طالبان و احتمال تقلب در این مراکز بیان داشت: طبیعتا اگر حاکمیت دولتی وجود نداشته باشد و نهادهای نظارت کننده در آن مناطق حضور نداشته باشند احتمال تقلب نیز وجود دارد.

«علیرضا روحانی»، سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان تاکید کرد: اگر دولت نتواند حاکمیت خود را در مناطق تحت تسلط طالبان گشترش دهد قطعا نمی تواند انتخابات را در آن مناطق برگزار کند اما در مناطقی که امکان برگزاری انتخابات وجود دارد دولت مکلف است که اقدامات لازم را انجام دهد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار