مبتلایان به اتیسم به انواع خدمات تخصصی نیازمندند

معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی استان گفت:مبتلایان به اتیسم به خدمات تخصصی مستمر اعم از روانشناسی،کاردرمانی و گفتار درمانی نیاز دارند.

به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛جمیله رضازاده معاون امور توانبخشی اداره ‌کل بهزیستی خراسان ‌ جنوبی صبح امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه اتیسم،اختلالی است که آگاهی مردم جامعه از آن اهمیت دارد،گفت:تشخیص این اختلال در سنین اولیه زندگی اهمیت دارد.

وی افزود:تمامی افرادی که به نوعی درگیر فعالیت‌های مرتبط با این اختلال هستند تلاش می‌کنند تا شهروندان جامعه را نسبت به این اختلال آگاه‌ تر کنند و امکان تبادل اطلاعات در این زمینه را افزایش دهند.

رضازاده گفت:اختلال طیف اتیسم از جمله اختلالات پر هزینه است که نیاز به خدمات  تخصصی مستمر اعم از روانشناسی، کاردرمانی و گفتار درمانی داشته و به همین دلیل مخارج این خانواده‌ها بسیار بالاتر و نیازهای آنان وسیع تر از خانواده‌های دارای کودکان با سایر معلولیت‌ها است.

معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان ‌ جنوبی افزود: در حال حاضر میزان شیوع اختلال طیف اتیسم در کودکان و بزرگسالان حدود یک درصد است و این به این معنا است که در کشوری چون ایران با جمعیت حدود 80 میلیون نفر احتمال می‌رود حدود 800 هزار مبتلا به اختلال طیف اتیسم  وجود داشته باشند و این تعداد هر روز در حال رشد است.

وی اظهار کرد:در حال حاضر جهت تشخیص اتیسم هیچ آزمایش بیو لوژیکی وجود ندارد و خصوصیات اصلی اختلالات طیف اتیسم با نشانه هایی در دو زمینه رفتاری مشخص شده اند که نقص در ارتباط اجتماعی، رفتارها، علایق یا فعالیتهای تکراری و محدود از جمله این موارد است.

رضازاده با بیان اینکه علایم این اختلال از 18 ماهگی بروز و معمولا در 24 ماهگی قابل تشخیص است،گفت: بررسی‌های انجام شده احتمال وجود عاملی ژنتیکی که موجب ایجاد اختلال در سیستم عصبی – رشدی می‌شود را در بروز این اختلال مؤثر می‌داند

معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان ‌ جنوبی بیان کرد:  هرچند عوامل دیگری نظیر اختلالات کروموزومی، عوامل بیو شیمیایی، عوامل جنینی، ناهنجاری‌های مغزی نیز در این اختلال مطرح هستند و نقش و شدت اثر آن‌ها در بروز اختلال در دست بررسی و تحقیق است.

معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان ‌ جنوبی بیان کرد: کودکان دارای اختلال، دارای نوعی ناهماهنگی حسی هستند که خود را در عملکردهای مختلفی چون وضعیت راه رفتن و بوییدن، چشیدن و به دهان بردن و خوابیدن نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: این کودکان به محرکات حسی معمول پاسخ‌های غیر طبیعی مانند پاسخ‌های اجتنابی و واکنش‌های بیش از حد و یا کمتر از حد نشان می‌دهند و اختلال و مشکلاتی در زمینه عواطف و مهارت‌های حرکتی به خصوص حرکات ظریف دست‌ها، فعالیت‌های روزمره زندگی و بازی، یادگیری زبان و گفتار طبیعی و مشکلاتی در زمینه تقلید از دیگران در این کودکان دیده می شود .

رضازاده گفت:مجموعه بهزیستی سعی دارد تا امسال تلاش بیشتری در توانمندی و مقتدر سازی افراد دارای اختلال اتیسم و خانواده‌های آنان به کار بندد.

انتهای پیام/غ

برچسب ها: علوم پزشکی ، بهزیستی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.