حرف های جالب معلم روشندل کهگیلویه وبویراحمدی درباره شغل انبیا

نقش کلیدی معلمان به عنوان مجریان آموزش عمومی و الگوهای اولیه دانش آموزان بسیار مهم جلوه می‌کند. چرا که معلمان جامعه، انسان سازان نسل های بعدی اند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های  باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج ؛ پس از پیروزی انقلاب‌اسلامی و شهادت استاد مرتضی مطهری در روز 12 اردیبهشت ماه سال 1358 توسط گروه فرقان، این روز به عنوان روز معلم نامگذاری شد.

نقش کلیدی معلمان به عنوان مجریان آموزش عمومی و الگوهای اولیه دانش آموزان بسیار مهم جلوه می‌کند. چرا که معلمان جامعه، انسان سازان نسل بعدی‌اند، لذا نقش آنان به گفته حضرت امام خمینی (ره) همچون نقش انبیا است برای مردم.

سخنی زیبا از امام صادق علیه السلام ارزش و مقام معلم خوب را روشن می سازد. حضرت می فرماید: «تمامی جنبندگان روی زمین و ماهی های دریا و هر کوچک و بزرگ در زمین و آسمان خدا، برای آموزگار خوب طلب آمرزش می کنند». معلم، شاگردانش، این امانت های الاهی را از آلودگی ها و تباهی ها حفظ کرده و سعی می کند با تعلیمات خود و تربیت آنان، زمینه رشد و کمالشان را فراهم آورد. انتظار جامعه از افراد به اندازه ارزش و مقام آنان است و بنابراین، معلمی که این چنین مقامی دارد، هیچ گاه مرتکب اعمال ناشایست نمی شود.

هنرمندی معلم


معلم بودن، تنها در انحصار معلومات نیست، بلکه افزون بر معلومات و تخصص، هر معلم باید با هنر معلمی آشنا باشد؛ یعنی بداند چگونه از معلومات خود بهره بگیرد و به عبارت دیگر، با چه زبانی با شاگردان سخن بگوید، چه شیوه هایی را در ارتباط با شاگردان در نظر بگیرد و چگونه با شاگردان ارتباط برقرار سازد. معلم نمونه با بهره گیری از فنون روان شناسی، با قدرت و مهارت، امواج متلاطم کلاس را آرام کرده، تسلط و توانایی اداره کلاس را عملاً عرضه می دارد. این روان شناسی معلم برای اداره هر کلاس، شیوه خاصی را در نظر می گیرد ؛ چنان که در خصوص تک تک شاگردان نیز رفتار خاصی را انتخاب می کند. به رعایت همه این اصول، «هنر معلمی» می گویند.

اخلاق معلم

 

انسان ها به طور فطری عاشق کمال هستند و بی اختیار در برابر کمال به خضوع درآمده، جذب آن می گردد. وقتی شاگردی جذب کمالی ازکمالات معلم شود، به سوی آن کمال و صاحب کمال کشیده خواهد شد. تغییرات اخلاقی، با گفتار و پند و اندرز صورت نمی پذیرد، بلکه کردار و رفتار انسان هاست که موجب دگرگونی در دیگران می گردد.

حرف های جالب معلم روشندل کهگیلویه وبویراحمدی

بعد از چند روز فکر کردن درموردسوژه روز معلم و برای پیدا کردن سوژه ای متفاوت سراغ مسئولان اداره کل آموزش و پرورش استان کهگیلویه وبویراحمد رفتم تا برای گرفتن مصاحبه چند معلم نمونه را معرفی کنند.

مسئولان اداره کل آموزش و پرورش نیز شماره تماس چند معلم نمونه را در اختیار من قرار دادند اما بعد از تماس های مکرر موفق به گرفتن مصاحبه با آنها نشدم.



بعد از ساعت ها فکر کردن به سراغ مسئولان آموزش و پرورش استثنایی استان رفتم و از آنها خواستم تا چند معلم معلول جهت مصاحبه روز معلم به من معرفی کنند که آقای دستپاک کارشناس آموزش اداره مربوطه من را به کلاس درسی برد و خانم زیور نجات پور بانوی معلم روشندل را به من معرفی کرد و بعد از اجازه گرفتن از او، من را با این بانوی معلم روشندل موفق تنها گذاشت.

زیورنجات پور معلم روشندل یاسوجی 30 ساله، به همراه نگین و مهدی دانش آموزان روشندل چنان با لبخند و محبت از من استقبال کردند که از همان اول احساس صمیمیت فضای کلاس را پر و برقراری ارتباط برای یک گفت و گوی جالب و متفاوت را برایم راحت تر کرد.

در ادامه مخاطبان را به خواندن گفت و گوی صمیمی من با این بانوی معلم روشندل دعوت می کنم:
چی شد که زیور نجات پور معلم شد؟
من علاقه شدیدی به معلمی داشتم و حتی در دوران کودکی و در بازی باهم سن و سالهایم همیشه نقش معلم را انتخاب می کردم که به لطف خدا به آرزویم رسیدم.

دنیای معلمی وروشندلی از نگاه شما چه دنیایی است؟

ما افراد روشندل خیلی دنیا را متفاوت تر از دیگران نمی بینیم چون نابینایی را معلولیت می دانیم نه محدودیت مثل دیگران زندگی می کنیم وتفاوتی در دنیا نمی بینیم .

چطوربا دانش آموزان ارتباط برقرارمی کنید و این ارتباط تا چه اندازه در یادگیری دانش آموزان موثرهست؟

ارتباط من با دانش آموزانم کلامی و دوستانه است و ارتباط کلامی بیشتر عاطفه را در بر می گیرد ،هرچه رابطه کلامی و عاطفی بیشتر باشد حس علاقه و تمایل در دانش آموزان هم بیشتر می شود.

سختی ها و شیرینی های کار شما چیست؟

بیشتر دوست دارم شیرینی ها مطرح شود تا سختی ها، همینکه با وجود معلولیت می توانم به همنوعان خودم خدمت کنم خود سراسر شیرینی و لذت است.اگر سختی باشد بیشتر جنبه امکاناتی دارد.

تصور مردم از یه معلم روشندل چیست و چه برخوردی با شما دارند؟

خوشبختانه من راضی هستم و به نظر من این بستگی به خود ما دارد که چگونه خود را به جامعه نشان می دهیم . ما با خانواده هایمان می توانیم با رفتاروبرخوردمان دید جامعه را نسبت به خودمان تغییر دهیم.

چند خواهر و برادر هستین، آیا در خانواده شما فرد معلول دیگری هم هست؟

4 خواهر و 5 برادر هستیم . بله یکی از برادرهایم روشندل است .

یک خاطره از دوران معلمی خودتان برایمان تعریف کنید ؟

چون روز معلم هست یک خاطره به همین مناسبت به یاد دارم و اینکه یکی از دانش آموزانم چند سال پیش برایم تعریف کرد که در خانه با پدر و مادرم روی اینکه برای روز معلم چه کادویی تهیه کنیم صحبت می کردیم که متوجه شدم پدرم به مادرم گفت یک سینی مجلسی برای کادوی روز معلم می خریم .روز بعد که پدرم کادو را خرید وبه خانه آورد مادرم از سینی خوشش آمد و گفت این سینی را برای خودم بر می دارم اما به اصرار؛ دانش آموز آن را هر روز به مدرسه می آورد و هر روز به یکی از معلمان یا مدیر و معاون می داد و پس می گرفت و آخر سرهم سینی را برای مادرش کادو برد.

بزرگترین آرزوی زیور نجات پور چیست؟

با کمال خوشحالی می گویم که آرزوی دنیوی ندارم و فقط از ته قلب نزدیک شدن ظهور آقا امام زمان عج را از خداوند منان خواستارم.

اعضای خانواده شما چه نقشی در موفقیت شما دارند؟

من تا ابد مدیون خانواده ام هستم و بعد از خدا هرچه دارم از خانواده ام دارم.

وقتی درس می دهید و خط بریل را زیر انگشتانتان احساس می کنید به چه چیزی فکر می کنید؟

به قدرت خدا و اینکه این همه توانایی را به من و همنوعانمان هدیه داد وبه انگشتانی که حکم چشم را برای من دارند.

زیباترین جمله ای که تا الان خوانده اید و در زندگیتان نقش داشته چیست؟

فکر نکنم چیزی زیباتر از آیات قرآن وجود داشته باشد که من خوانده و حس کرده باشم.به خصوص آیه معروف دعای حضرت موسی (ع)( رَبِّ اشْرَحْ لِی صَدْرِی * وَیسِّرْ لِی أَمْرِی * وَ احْلُلْ عُقْدَةً مِنْ لِسانِی * یفْقَهُوا قَوْلِی * وَاجْعَلْ لِی وَزِیراً مِنْ أَهْلِی)جمله ای که سراسر زیبایی و مفهوم است.

در خواست زیور نجات پور از مسئولین چیست؟

سختی کار ما این است که هرکلاس درسی روشندلان چند پایه ای است و دیگر اینکه شهر و ادارات ما اصلا از نظر فضا سازی برای معلولان مناسب نیست و ما معلولین همیشه با این مشکل مواجه هستیم اگر در این زمینه همتی داشته باشند بهتر است.

به غیر آشپزی در چه حرفه ای توانایی دارید؟

تا حدودی هم با کامپیوتر آشنایی دارم و کار می کنم.

چندتا دانش آموز دارید ودر چه پایه هایی هستند؟

سه تا دانش آموز .مهدیه پیش دبستانی, نگین کلاس دوم ابتدایی و مهدی کلاس پنج سه تا دانش آموزان خوب من هستند.

مدرک تحصیلی شما چیست و چند ساله که معلم هستید؟

من کارشناسی آموزش ابتدایی دارم و حدود 9 سال است که با افتخار به شغل معلمی مشغول هستم.

 

حرف های جالب معلم روشندل کهگیلویه وبویراحمدی

توجه به معیشت  مهمترین دغدغه فرهنگیان 

عبدالرحمان چمن آرا یکی از معلم های برتر کهگیلویه وبویراحمدهم داشتن اخلاق اسلامی ،وظیفه شناس بودن ، داشتن صلاحیت علمی و حرفه ای تعهد شغلی، داشتن روابط حسنه با دانش آموران و ظاهری اراسته را از ویژگی های ممتاز یک معلم برشمرد و گفت:مهمترین دغدغه فرهنگیان کشور به خصوص استان ما توجه به منزلت و معیشت همکاران فرهنگی است.

وی با اشاره به اینکه مشکلات معیشتی و تضاد طبقاتی و اینکه امروزه در جامعه ای که بسوی مادیات در حرکت است رسالت معلم به خوبی انجام نمی شود افزود: هرچند که امروزه معلمان بانک اطلاعات و آگاهی جامعه هستند اما در زمان قبل ارزش و منزلت بیشتری داشتند.

معلم برتر استان کهگیلویه وبویراحمد در پاسخ به اینکه آیا از وضعیت معیشتی معلم ها در کشور راضی هستید به خبر نگار ما گفت: حقوق و دریافتی معلمان نسبت به سایر کارکنان دولت بسیار ناعادلانه است این در حالی است که پایه آزموزش و تر بیت نیروی انسانی از ناحیه معلمان صورت می گیرد اما این حوزه نسبت به سایر بخش های دولتی کمتر مورد توجه است.

حقوق و مزایای معلمان پایین‌تر از خط فقر است/بدون رفع دغدغه فرهنگیان نمی‌توان به توسعه دست یافت

نماینده مردم ورامین و پیشوا در مجلس با انتقاد از بی‌توجهی مسئولان نسبت به مشکلات متعدد فرهنگیان گفت: بدون رفع دغدغه معلمان نمی‌توان به توسعه دست یافت و قله‌های علمی جهان را فتح کرد.

سید حسین نقوی حسینی در نشست علنی مجلس (چهارشنبه، 5 اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه متن نطق وی بر اساس توجه به جایگاه فرهنگیان تنظیم شده، گفت: درود می‌فرستم بر شهیدان رجایی و باهنر که دو معلم و الگوی مهم جمهوری اسلامی هستند و درود می‌فرستم به 5 هزار شهید فرهنگی، 36 هزار شهید دانش آموز، 27 هزار جانباز فرهنگی و 80 هزار ایثارگر فرهنگی و سلام و درود بر ساحت مقدس همه معلمان، مربیان، مدیران، معاونان و همه خدمتگزاران به مدارس.

نماینده مردم ورامین و پیشوا در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همه می‌دانیم جامعه و ملتی که به آموزش و پرورش و معلم نپردازد شایسته آینده با افتخار نیست. همچنین بدون رفع مشکل و دغدغه معلمان نمی‌توان به پیشرفت و توسعه دست یافت و قله‌ها و سنگرهای علمی جهان را فتح کرد پس چرا به رفع مشکلات معلم و آموزش و پرورش نمی‌پردازید.

وی ضمن تقدیر از نمایندگان مجلس به دلیل ایجاد مصوبه‌ای در جهت ارتقاء جایگاه و منزلت معلم خطاب به مجلس و دولت تصریح کرد: آیا نمی‌بینید معلمان انگیزه خود را از دست داده‌اند، منزلت معلمان خدشه‌دار شده و احساس بی‌عدالتی و عدم توجه روح و روان معلمان را تحت تأثیر قرار داده چرا که حقوق و مزایای معلمان پایین‌تر از خط فقر است به طوری که هزینه زندگی روزمره آنها را نیز تأمین نمی‌کند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: اغلب معلمان در تأمین هزینه‌های بهداشتی، درمانی و آموزشی خود و فرزندانشان مانده‌اند کما اینکه نمی‌توانند کرایه خانه خود و نیاز تهیه مسکن خود را تأمین کنند.

نقوی حسینی خاطر نشان کرد: ای کسانی که مزایای سبک زندگی غربی را به رخ مردم می‌کشید چرا در تأمین معیشت و حفظ منزلت معلمان همچون آن جوامع برخورد نمی‌کنید کما اینکه معلمان در ژاپن، چین، آلمان، فرانسه و حتی افغانستان از جایگاه و منزلت خاصی برخوردار هستند.

نماینده مردم ورامین و پیشوا در مجلس شورای اسلامی افزود: چطور می‌توانیم دغدغه تعلیم و تربیت داشته باشیم در صورتی که دغدغه معیشت داریم، مگر مقام معظم رهبری بارها به دولت‌های مختلف و همین دولت نسبت به تأمین معیشت و ارتقاء جایگاه معلمان تأکید نکرده‌اند؟ پس چرا اقدامی صورت نمی گیرد.

وی گفت: چرا معلمان باید پول چای زنگ تفریح مدرسه را بپردازند در حالی که برخی مدیران حقوق نجومی دریافت می‌کنند، چرا حق‌التدریس معلمان بعد از گذشت یک سال پرداخت نمی‌شود ولی پاداش برخی مدیران به اندازه حقوق یک سال معلمان دریافت می شود، چرا برخی مطالبات معلمان بعد از چند سال هم پرداخت نمی‌شود و پاداش چند میلیونی پایان خدمت آنها برخلاف اغلب دستگاه‌ها چند سال بعد به صورت سهام یا اقساط پرداخت می‌شود اما پاداش چند صد میلیونی مدیران بلافاصله بعد از بازنشستگی پرداخت می‌شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم اظهار کرد: چرا معلم باید با بیماری صعب‌العلاج خود بمیرد اما مطالباتش پرداخت نشود. چرا بیمه معلمان و خانواده آنها از پایین‌ترین سطح کیفیت و خدمت درمان دارویی برخوردار است در حالی که بزرگترین خانواده بیمه همین فرهنگیان هستند، چرا مسکن فرهنگیان فراموش شده و هیچ برنامه و دستور کاری برای آن وجود ندارد، چرا معلمان از هرگونه خدمات رفاهی اعم از فروشگاهی، زیارتی و سیاحتی برخوردار نبوده و محروم هستند و بازنشستگان فرهنگی در بدترین شرایط و با پایین‌ترین حقوق و مزایا زندگی می‌کنند در حالی که عائله آنها اعم از عروس، داماد، نوه و خانواده‌هایشان اضافه شده است.

نقوی حسینی تصریح کرد: چرا بازنشستگان فرهنگی از هیچ‌گونه خدمات زیارتی و سیاحتی برخوردار نیستند و منزلت معلمان در همین پرداخت‌های مختصر و نصفه و نیمه نیز زیر پا له می‌شود تا جایی که وقتی قرار است حقوق معوقه آنها پرداخت شود بارها این موضوع از طریق صدا و سیما طی مصاحبه با مسئولان مربوطه اعلام می‌شود و بعد از این همه آبروریزی در نهایت پرداخت نمی‌شود. پرداخت حقوق و مزایا و مطالبات کدام دستگاه از رسانه‌ها اعلام می‌شود؛ چطور وقتی برخی دستگاه‌ها حقوق‌های چند ده میلیونی و پاداش‌های چند صدمیلیونی دریافت می‌کنند حتی دستگاه‌های نظارتی نیز نمی‌توانند بدان دست یابند اما مطالبات فرهنگیان بارها اعلام می‌شود تا جایی که دانش‌آموزان آنها از نحوه پرداخت مطالباتشان می‌پرسند.

نماینده مردم ورامین و پیشوا در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: چرا میلیاردها تومان پول صندوق ذخیره فرهنگیان به غارتگران داده می‌شود ولی معلم که باید از این صندوق بهره ببرد برای یک میلیون تومان وام دربه‌در بانک‌ها شده و در نهایت نیز موفق به دریافت آن نمی‌شود.

وی افزود: چرا پوسیدگی نظام آموزشی را نمی‌بینیم و به جای اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در پی اجرای خاموش سند 2030 هستیم. به چه حقی آموزش و پرورش این مسیر را طی می‌کند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: چرا درس شهید حسین فهمیده و آموزش دفاعی حذف شده است، چرا کلاس‌های درس دانش آموزان 40نفره شده، تناسب محتوای کتب درسی تغییر یافته و ساعات درسی کاهش یافته است چرا معاونان مدارس، مربیان پرورشی و مشاوران در حالی حذف شدند که پسران و دخترانمان در معرض صدها آسیب اجتماعی ناشی از فعالیت در فضای مجازی قرار گرفته‌اند.

نقوی حسینی یادآور شد: چرا با یک بار اعمال مدرک تحصیلی مانع از ادامه تحصیل فرهنگیان می‌شوید و چرا آموزش ضمن خدمت یا حذف و یا صوری شده است، چرا در مدیریت آموزش و پرورش قبیله‌گرایی و جناح گرایی می‌کنیم، این موارد خیانت به آموزش و پرورش است.

نماینده مردم ورامین و پیشوا در مجلس شورای اسلامی در پایان از مسئولان فعال در مجلس و دولت خواست تا در جهت رفع مشکلات آموزش و پرورش دست به دست هم داده و اقدامی اساسی انجام دهند.

همگان می دانیم که یکی از ارکان اساسی رشد و توسعه اقتصادی کشورها آموزش و پرورش (تعلیم و تربیت) است و تمامی صاحبنظران عقیده دارند که اگر در پیاده کردن سیستم صحیح آموزش و پرورش موفق باشند بر بسیاری از مشکلات و معضلات فائق آمده و جامعه خود را به سوی پیشرفت و ترقی در بسیاری از زمینه ها سوق خواهند داد و این موضوع بر جامعه اسلامیمان نیز صادق است.

پیاده کردن سیستم صحیح آموزش و پرورش مستلزم برنامه ریزی های دقیق و علمی است و آنچه در این میان چه در مراحل برنامه ریزی و چه در مراحل اجرا به صورت شاخص نمود پیدا می کند. وجود و ماهیت (نیروی انسانی) درون سازمانی است که در آن نیز سلسله مراتب و تقسیم بندی گوناگونی مترقب است حال اگر بخواهیم میزان اهمیت و تاثیرگذاری همین نیروی انسانی تشکیل دهنده آموزش و پرورش را مورد بررسی و کنکاش قرار دهیم. بدون هیچگونه شک و شبهات نقش انکارناپذیر معلمان به منزله ستون آموزش و پرورش در اولویت قرار می گیرد. منزلت یا پایگاه اجتماعی شان یا موقعیتی است که برای یک فرد در جامعه قائل اند یا تلقی و ذهنیتی است که دیگران از آن چه شخصی هست دارند.

احترام اجتماعی می تواند مثبت و منفی باشد و تمایزات پایگاهی اغلب از تقسیمات طبقه ای مستقل است. بدین معنا که مفهوم طبقه ی اجتماعی ، ارتباط با دارایی و درآمد دارد ، در حالیکه پایگاه افراد را ارزیابی های ذهنی تعیین می کند البته ثروتمند بودن ممکن است باعث شود که پایگاه والایی نصیب فرد شود ، اما استثنائات زیادی هم وجود دارد. مقصود از منزلت معلم احترام مثبتی است که افراد جامعه به لحاظ ذهنی برای معلمان قائل هستند با به دست آمدن یافته های پژوهشی مبنی بر پائین بودن منزلت اجتماعی معلمان از نظر دانش آموزان ، وجود رابطه بین عوامل مادی خصوصیات حرفه ای و پایگاه اجتماعی معلمان و وجود شواهدی مبنی بر اینکه مشغولان به تحصیل در مرکز تربیت معلم به ندرت اولین انتخابات شغلی خود را معلمی قرار می دهند.

این تصویر قدرت می گیرد که روند کاهشی در جایگاه و منزلت معلمان اتفاق افتاده است. هرچند به نظر می رسد این مسئله روندی جهانی است چنانچه در گزارش دومین گردهمایی سازمان بین المللی I.L.O این نتیجه حاصل شده که موقعیت معلمان به مرحله فوق العاده پائینی کرده است.

سخن گفتن از جایگاه معلم به طور مطلق و جدا از متن ممکن نیست و این پرسش را به ذهن می آورد که جایگاه معلم در کدام جامعه مورد نظر است. جامعه سنتی یا مدرن . از سوی دیگر بنابر شواهد پژوهشی موجود ، معلمان ایران نسبت به دارندگان مشاغل دیگر از منزلت اجتماعی پائین تری برخوردارند.

انتهای پیام/گ

 گزارش از مرضیه سادات غلامی

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.