علاقه وافر ترامپ به ایجاد تنش

جنگ تجاری آمریکا و چین در فاز عملیاتی

کارشناسان اقتصادی در مورد تبعات جنگ تجاری که آمریکا به راه انداخته است، نگرانند.

جنگ تجاری آمریکا و چین در فاز عملیاتیبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روزنامه فرانسوی زبان لوریان لوژور، پس از اعلان جنگ تجاری آمریکا علیه چین، این کشور هم با اعمال عوارض گمرکی بر محصولات آمریکایی اقدامی مشابه آمریکا در پیش گرفت. چین که دولت ترامپ را به راه اندازی بزرگترین جنگ تجاری تاریخ اقتصاد متهم می‌کند روز شنبه از اعمال عوارض گمرکی 25 درصدی آمریکا بر 34 میلیارد دلار از محصولات چینی، نزد سازمان تجارت جهانی شکایت کرد.

چین متعهد شد اولین تیر را شلیک نکند، اما اعلام کرد برای دفاع از منافع بنیادی این کشور و مردمش ناچار است مقابله به مثل کند. چین پس از آنکه از اعمال فوری عوارض گمرکی 25 درصدی بر میزان مشابهی از محصولات آمریکایی خبر داد، اعلام کرد نزد سازمان تجارت جهانی هم شکایت کرده است. این دومین شکایت چین از آمریکا در اختلافات گسترده تجاری با این کشور است. چین پیشتر از اعمال عوارض گمرکی 25 درصدی بر فولاد و 10 درصدی بر آلومینیوم شکایت کرده بود.

عوارض گمرکی جدید آمریکا شامل هشتصد و هجده محصول چینی از جمله خودرو، هارد دیسک و لوازم یدکی هواپیما می شود. دونالد ترامپ اعلام کرد بخش دوم عوارض بر شانزده میلیارد دلار واردات چین در آینده و با مهلت دو هفته ای اجرایی خواهد شد. در مجموع پنجاه میلیارد دلار از واردات سالانه محصولات چینی هدف این عوارض هستند. این عوارض برای جبران آنچه ترامپ آن را "دزدی" فنآوری از سوی چین می داند، اعمال شده است. قرار نیست آمریکا به همین جا بسنده کند زیرا ممکن است ترامپ اعمال عوارض را به 450 میلیارد دلار واردات چین افزایش دهد که شامل اکثریت واردات از چین می شود.

به طور متناقض همین تنش های تجاری، کسری تجاری آمریکا را در ماه مه به 43.1 میلیارد دلار کاهش داد که کمترین میزان از اکتبر سال 2016 بود. چشم انداز عوارض جدید میزان صاردات سویا به چین را حدود نود درصد افزایش داد. یک کارشناس اقتصادی می گوید انتظار می رود میزان کسری بودجه در ماه ژوئن هم افزایش یابد زیرا صادرات سویا همچنان ادامه خواهد یافت.

از ماه‌ها پیش، چشم‌انداز جنگ تجاری، تردیدهایی در مورد توقف تبادلات جهانی ایجاد کرده است که در حال حاضر موتور اصلی رشد اقتصاد جهان است. نخست وزیر چین که هم اکنون در بلغارستان به سر می برد روز گذشته هشدارد داد این جنگ تجاری به نفع هیچ کس نخواهد بود.

در پکن مصرف کنندگان در مورد احتمال افزایش قیمت ها ناشی از اعمال عوارض گمرکی بر محصولات آمریکایی نگران هستند. با این حال آنها با مقامات این کشور اعلام همبستگی می کنند. یکی از ساکنان پکن می گوید من محصولات چینی خواهم خرید.

از ابتدای سال جاری دونالد ترامپ تدابیر حمایت گرایانه خود را در برابر شرکای تجاری و متحدانش افزایش داده است و موجب بروز خشم و نگرانی آنها شده است. آمریکا از اول ماه ژوئن بر واردات فولاد و آلومینیوم از کانادا، اتحادیه اروپا، مکزیک و روسیه عوارض گمرکی اعمال کرده است که این پرونده نیز در سازمان جهانی تجارت مطرح شده است. پس از کشورهای اروپایی و کانادا، روسیه هم روز گذشته از اعمال عوارض گمرکی جدید بر شماری از محصولات آمریکایی خبر داد.

اکثر کارشناسان در مورد آسیب بالقوه چنین سیاستی نه تنها به اقتصاد آمریکا بلکه بر اقتصاد جهانی هشدار می دهند. شرکت های آمریکایی اعلام کردند تاثیر این سیاست را با افزایش قیمت ها احساس کرده اند. شماری نیز در مورد سهم خود از بازار چین نگرانند.

انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا ، چین ، اقتصاد جهان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار