در مراسم تجليل از اصحاب رسانه مطرح شد؛

واکنش جلالی به تشکیل "حزب رهروان"/ در هیچ حزبی وارد نمی‌شوم؛ حتی حزب لاریجانی!

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: حتی اگر آقای لاریجانی هم حزبی تشکیل دهد، عضو آن نمی‌شوم.

واکنش جلالی به تشکیل به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، کاظم جلالی نماینده مردم تهران درباره حزب رهروان گفت: ضمن احترام به دوستانی که قرار است این حزب را تشکیل دهند، باید بگویم بنده و آقای لاریجانی حتی یک جلسه هم با این دوستان نداشتیم.

وی ادامه داد: اگر از بنده بپرسند چه کسانی در این حزب حضور دارند، تنها می‌توانم از آقای نعمتی، صدر و عبدی نام ببرم و فرد دیگری را نمی‌شناسم.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس تصریح کرد: ما حتی در یک جلسه این حزب هم نبوده ایم و اطلاعی هم از این حزب نداریم.

جلالی ادامه داد: آنقدر در کشور مشکل داریم که آقای لاریجانی باید به آنها بپردازند و بنده هم در مرکز پژوهش‌ها آنقدر گرفتار هستم که در حال حاضر وقت پرداختن به این موضوع را ندارم.

وی متذکر شد: بنده یک بار در حزبی به شکل قهری عضو شدم و تا عمر دارم پشیمانم که در حزبی عضو شدم. حتی اگر آقای لاریجانی هم حزبی تشکیل دهد، عضو آن نمی‌شوم.

جلالی در بخش دیگری از خنان خود با بیان اینکه خبرنگاران برای آنکه ماندگار بمانند باید بتوانند بین منافع جناحی و ملی، منافع ملی را در اولویت قرار دهند، گفت: این موضوع در شرایط فعلی از اهمیت بیشتری برخوردار است، چراکه دشمنان این مرز و بوم استقلال کشور را نشانه رفته‌اند و ما باید همگی پای استقلال کشور بایستیم.

پیش‌قراول جنگ اقتصادی دشمن، جنگ روانی است

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه اصلی‌ترین شعار انقلاب اسلامی ما استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی است، ادامه داد: ما طی قرون مختلف لطمات بسیار زیادی از حمله به استقلال ایران دیده‌ایم و در شرایط فعلی باید برای صیانت از استقلال کشور دست در دست هم بگذاریم و ایستادگی در مقابل دشمنان امری بسیار مهم است.

وی با اشاره به اینکه درست است که ما در جنگ اقتصادی هستیم، اما پیش‌قراول جنگ اقتصادی، جنگ روانی است، تصریح کرد: از 15 مرداد اولین دور تحریم‌های ایران آغاز شده است، اما همه دیدیم که التهابات بازار از چندین ماه قبل آغاز شد که این موضوع به جنگ روانی دشمنان باز می‌گردد، متأسفانه ما هم عملکرد خوبی در این زمینه نداشتیم و آنان هم توانستند تا حدودی به اهداف خود دست پیدا کنند.

برخی در کشور ناآگاهانه در زمین دشمن بازی می‌کنند

جلالی با تأکید بر اینکه وظایف رسانه‌ها در این شرایط آن است که در مقابل این جنگ روانی و رسانه‌ای دشمن سناریوهای ما را تبیین کنند، اظهار کرد: متأسفانه برخی در داخل کشور البته به صورت ناآگاهانه در زمین دشمن بازی می‌کنند و بحث ناامیدی را پررنگ‌تر می‌کنند و دشمن هم امید مردم ما را نشانه گرفته است.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با تأکید بر اینکه وحدت، همدلی، قانونگرایی و شفافیت در شرایط فعلی بسیار اهمیت دارد، افزود: با ابتکار خوب مقام معظم رهبری شاهد همدلی و همگرایی در تشکیل شورای عالی هماهنگی اقتصاد بودیم. این شورا مصوبات خوبی داشت، اما به روشنی برای مردم تبیین نشده است. نمونه آن ارائه تسهیلاتی برای اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام است آن هم در شرایطی که ۵۵ هزار پروژه نیمه تمام استانی و ۵۰۰۰ پروژه نیمه‌تمام ملی داریم. اگر قرار باشد سالانه فقط یک میلیارد تومان به هر پروژه برای نگهداریش داده شود، یعنی فقط باید ۶۰ هزار میلیارد تومان برای پروژه‌های نیمه‌تمام صرف کرد. راه آن است که ضمن کنترل نقدینگی پروژه‌ها را به مردم واگذار کرد.

وی با انتقاد از رسانه‌ها برای شفاف نکردن و نپرداختن به مصوبات شورای عالی اقتصاد، گفت: انتقال این پروژه‌ها بدین گونه است که قبل از توافق خریدار می‌تواند بگوید که چه مولفه‌هایی برای واگذاری پروژه نیاز دارد مثلا اگر قرار به واگذاری پروژه بیمارستانی باشد فرد می‌تواند بگوید که می‌خواهد مغازه‌های اطراف را هم داشته باشد. برای این کار تغییر کاربری و توافق انجام شده و در نهایت پروژه واگذار می‌شود با این تفاوت که فرد بعد از بهره‌برداری پروژه ظرف ۱۰ سال باید پول دولت را بپردازند. همچنین ۱۰ سال هم معافیت‌های مالیاتی دارد. این مصوبه علاوه بر کنترل نقدینگی، اشتغالزا است.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه ما به جای پرداختن به پدیده شارلاتانیزم رسانه‌ای باید به مسائل اصلی بپردازیم، اظهار کرد: این موضوع در شرایط فعلی از اهمیت بسزاتری برخوردار است، چرا که در این دوره یک شایعه می‌تواند تلاطم زیادی را در کشور ایجاد کند.

تشکیل ستادی در مرکز پژوهش های مجلس برای حل مشکلات کشور

وی در ادامه درباره اقدامات و عملکرد پژوهش‌های مجلس، گفت: از روزی که ترامپ بحث خروج آمریکا از برجام را مطرح کرد، ما در مرکز پژوهش‌ها ستادی را تشکیل داده‌ایم تا برای حل مشکلات کشور در این زمینه راهکارهایی در نظر گرفته شود.

جلالی درباره اقدامات معاونت زیربنایی مرکز پژوهش‌های مجلس، گفت: در این معاونت برنامه‌های فعالانه ضد تحریم‌ها در نظر گرفته شده است و گزارش‌هایی درباره اثرات تحریم بر مبادلات پولی و بانکی، اثرات تحریم بر بانک مرکزی، خدمات بیمه بررسی شده است و همچنین اقدامات دولت در کنترل بازار ارز و همچنین بازار سکه و طلا هم آسیب‌شناسی شده است.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به اینکه ما بررسی‌های زیادی به ویژه در بخش پولی و بانکی کشور انجام داده‌ایم که درباره این موضوع توضیحات خود را در یکی از جلسات غیرعلنی مجلس ارائه کردیم، تصریح کرد: در بخش مبارزه با فساد هم گزارش‌هایی در مرکز پژوهش‌ها تهیه شده است از جمله اینکه در یک گزارشی راهکارهای قوه مقننه برای مبارزه با فساد آمده است.

گزارشی درباره اثرات تحریم بر صنعت خودروسازی، برق و درآمدهای نفتی  تهیه شده است/40 میلیون لیتر قاچاق بنزین وجود دارد

وی با اشاره به اینکه در بخش مربوط به امور زیربنایی ما در مرکز پژوهش‌ها ما گزارش‌های مختلفی را تهیه‌ کرده‌ایم، متذکر شد: گزارشی درباره اثرات تحریم بر صنعت خودروسازی، برق، تأمین کالاهای اساسی، صادارت و درآمدهای نفتی و حمل و نقل دریایی تهیه شده است.

جلالی بیان کرد: همچنین فازهای جدید ستاره خلیج‌فارس در حال افتتاح است که از طریق آن تولید بنزین ما ارتقاء پیدا می‌کند و در حال حاضر هم متأسفانه حدود 40 میلیون لیتر قاچاق بنزین وجود دارد که اگر قاچاق نشود، ما مشکلی در زمینه بنزین نخواهیم داشت.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه در صنعت خودرو هم باید خودمان را آماده کنیم تا مشکلات تحریم در این زمینه را حل و فصل کنیم، اظهار کرد: البته نباید تحریم‌ها را فقط از موضع تهدیدی در نظر گرفت و باید با تکیه بر شرکت‌های دانش بنیان بتوانیم بسیاری از مشکلات کشور را رفع کنیم و باید به شرکت‌های داخلی اعتماد شود.

تحریم‌ها نمی‌تواند هیچ‌گونه تأثیری بر صنعت پتروشیمی ما بگذارد

وی درباره ظرفیت‌های پتروشیمی کشور، گفت: ظرفیت پتروشیمی ما حدود 62 میلیون است که 40 درصد آن مصرف داخلی است و خوشبختانه تحریم‌ها هیچ‌گونه تأثیری بر صنعت پتروشیمی ما نمی‌تواند بگذارد.

جلالی با اشاره به اینکه در بخش کشاورزی هم باید اقدامات جدی انجام شود و جایگزین‌هایی را برای اقلام وارداتی داشته باشیم، اظهار کرد: حل تمام این مشکلات مستلزم آن است که به شرکت‌های دانش بنیان فضای بیشتری دهیم تا اقدامات خود را در این راستا انجام دهند.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس درباره اقدامات معاونت سیاسی مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: در حوزه معاونت سیاسی هم تحریم‌های مختلفی برای پسابرجام شده است و در این بخش کارگروه تخصصی برای رصد مواضع مقامات آمریکا تشکیل داده‌ایم و مصوبات کنگره آمریکا در آنجا مورد تحلیل قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه در حوزه معاونت سیاسی پیش‌نویس قانون احزاب سیاسی هم مورد بررسی قرار گرفته و آخرین مراحلش را طی می‌کند، ادامه داد: در بخش حقوقی مرکز پژوهش‌ها هم مسائلی چون قانون مبارزه با پولشویی، تأمین مالی تروریسم، آسیب شناسی قوانین انتخاباتی و همچنین بحث اسیدپاشی مورد بررسی قرار گرفته است.

گزارش مفصلی درباره اعتراضات دی‌ ماه به مسئولان ارسال کردیم

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا این مرکز درباره اعتراضات اخیر و منشا و خاستگاه آن بررسی‌هایی را انجام داده است، گفت‌: ما گزارش مفصلی درباره اعتراضات دی‌ماه سال ۱۳۹۶ به نمایندگان، مسئولان دولتی و سایر نهاد‌ها ارسال کردیم.

وی با اشاره به اینکه مردم در عرصه اقتصادی دچار مشکلات و ناملایماتی هستند، اظهار کرد: بخشی از مشکلات اقتصادی به دلیل سوء مدیریت است، البته فضای روانی علیه ایران به راه انداخته‌اند که ما این موارد را در مرکز پژوهش‌ها بررسی کرده و به اطلاع مسئولان رساندیم.

جلالی بیان کرد: اعتقادمان براین است که سیاست‌های دولت باید منجر به آرامش در کشور شود ما دنبال نقد‌های غیرمنصفانه نیستیم، اما سیاست ارزی که دولت در ابتدای اردیبهشت‌ماه یا خردادماه اتخاذ کرد بخشی از این مشکلات را به وجود آورد. ما همان زمان در جلسه غیرعلنی با حضور جهانگیری اعلام کردیم که به بازار ثانویه نیاز است و نمی‌توان همه نیاز‌های کشور و مردم را با ارز ۴۲۰۰ تومانی مرتفع کرد.

اکنون با خروج سرمایه در کشور مواجهیم

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با تاکید بر اینکه تحولات ارزی نسبت به سال‌های گذشته تفاوت کرده است، تصریح کرد: ما اکنون با خروج سرمایه در کشور مواجهیم، در گذشته ارز گران می‌شد و شاهد سفته‌بازی برای به دست آوردن سود زیاد بودیم، اما در این دور متاسفانه شاهد سیری‌ناپذیری بازار بودیم و ارز از کشور خارج می‌شد، لذا باید سیاست‌ها متناسب با آسیب‌ها و شرایط در کشور تدوین و اجرا شود.

وی افزود: در این میان بخشی از سیاست‌های اتخاذ شده آسیب‌زا بود و نمونه آن کاهش سود بانکی و همزمان پرداختن به موسسات بانکی و دولتی بود، بانک مرکزی در آسیب‌شناسی نسبت به موسسات پولی و بانکی خوب عمل نکرد و راه اشتباهی رفت به جای اینکه به اصلاح روند بپردازد یک دفعه هجمه ایجاد کرد. مسئولان پولی و بانکی با مصاحبه علیه موسسات اعتباری مردم را نگران کردند، در همان زمان تجمعاتی شکل گرفت که اولین حرمت‌شکنی‌ها در این تجمعات بود و می‌توانست با مدیریت درست تجمعات شکل نگیرد. در آن دوران با کاهش سود بانکی و بدعمل کردن نسبت به موسسات پولی و بانکی نقدینگی افسارگسیخته در کوچه و بازار آمد، یعنی همان نقدینگی در موسسات پولی و بانکی تزریق بازار شد و این اژد‌های هفت سر را دیدید این اتفاق بدی بود.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر تاکید کرد: در همان زمان برای بازگردانده شدن پول مردم، با ایجاد خط اعتباری در بانک مرکزی ۲۲ هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی به سهامداران پول پرداخت شد و به دنبال آن نقدینگی بیشتری در بازار بوجود آمد، بعد از آن به گسل ترامپ برخورد کردیم که اعلام کرد می‌خواهد از برجام خارج شود، به دنبال‌اش نقدینگی موجود در بازار به سمت ارز، سکه، خودرو و مواردی دیگر حرکت کرد.

نقدینگی عظیم موجود در کشور را باید مدیریت کرد

وی تاکید کرد: به هرحال بخشی از سیاست‌ها اشتباه بوده باید نقدینگی عظیم موجود در داخل کشور را مدیریت کرد، بخشی از این نقدینگی برای شرکت‌های بزرگ و سازمان‌هاست که دولت باید با آن‌ها وارد گفتگو شود. اکنون ۸۵ درصد سپرده‌ها را ۲.۵ درصد جامعه در اختیار دارند با آن‌ها باید وارد گفتگو شد. این همه شرکت‌های داخلی در بخش پتروشیمی، نفت و سرمایه‌گذاری وجود دارد که باید با آن‌ها وارد تعامل فعالانه شد و می‌توانیم سیاست‌ها را به مرور اصلاح کنیم. اکنون شاهد مشکلات اقتصادی، تورم و ایجاد هیجانات در بازار هستیم که در نهایت مردم احساس ثبات نمی‌کنند.

جلالی درباره برخی ادعا‌ها درباره بده و بستان‌های نمایندگان با وزرا از جمله در مواردی مانند استیضاح تاکید کرد: بنده در ۱۸ سال و اندی که در مجلس هستم، موردی ندیدم که نماینده‌ای برای شخص خودش از وزیری پول بخواهد. من ۱۶ سال نماینده شهرستان بودم و آنچه دیدم این بود که معمولا مطالبه نمایندگان برای حوزه انتخابیه‌شان است البته این موضوع به عرف تبدیل شده اگرچه نمی‌گویم عرف خوبی است و باید آسیب‌شناسی شود، اما این‌که تصور شود نماینده برای خودش چیزی می‌خواهد درست نیست و فکر نمی‌کنم وزیر هم پول داشته باشد که بدهد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر همچنین با رد ادعای اینکه نام وی به عنوان یکی از گزینه‌های پیشنهاد وزارت کار اعلام شده است، اظهار کرد: آنچه در رسانه‌ها گفته شده یک شایعه رسانه‌ای بود و نمی‌دانم هدف‌شان چه بود. نه کسی این را از من خواست نه من با کسی صحبت کردم و نه مطرح هستم و تا الان هیچ اتفاقی در این زمینه نیفتاده است.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با تاکید بر اینکه بهترین روش برای حل مشکلات موسسات مالی و اعتباری واگذار کردن حل مشکلشان به خودشان است، گفت: آن‌ها در ادغام‌ها مشارکت داده می‌شدند، ما موسساتی داشتیم که کارشان به خوبی انجام می‌شد، اما موسسات دیگری که دچار مشکل بودند را به این‌ها دادند و شر آن‌ها دامن موسسات سالم را گرفت. در این زمینه معتقدم بانک مرکزی و دولت در تشخیص درد درست عمل کردند، ولی در درمان شتابزده و عجولانه رفتند. در واقع سپرده‌گذاران درگیر کل سیستم شدند. خیلی از آن‌ها دنبال پول‌شان نبودند، اما وقتی علیه موسسات مصاحبه شد مردم رفتند و شیشه موسسات را شکستند. من در همه این‌ها حسن ظن نمی‌بینم، ولی همین مسائل بود که منتهی به حوادث دی‌ماه سال گذشته شد.

۷۶ درصد فراخوان‌های دی‌ ماه را ذینفعان موسسات مالی دادند

جلالی ادامه داد: طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس ۷۶ درصد فراخوان‌های دی‌ماه را ذینفعان موسسات مالی دادند و بعد از این ماجرا سوء‌استفاده شد از جمله دشمن، منافقین، اسرائیل و عوامل سعودی از مطالبات مردم سوء‌استفاده کردند. البته مردم مطالبه‌ای دارند، اما این‌ها با ورود خود فضا را به انحراف کشیدند. در مجموع معتقدم برای موسسات مالی می‌شد بهتر تدبیر کرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به برخی حاشیه‌سازی‌ها یادآور شد: دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی باید جدی‌تر وارد عمل شود. مثلا در عرصه رسانه افرادی هستند که هر حرفی را به راحتی می‌زنند چرا آن‌ها مواخذه نمی‌شوند. اگر سندی دارند ارائه کنند و اگر ندارند با آن‌ها باید برخورد شود. ما به عنوان مرکز پژوهش‌های مجلس اختیار حقوقی و قانونی برای اخطار نداریم، بلکه تذکر کارشناسی می‌دهیم یا اعلام خطر می‌کنیم کما این‌که در گزارش‌های محرمانه و یا سری چنین مواردی وجود دارد. ما به دنبال هوچی‌گری نیستیم. باید به کشور و نظام کمک کنیم، ولی نباید آن‌ها را دچار چالش کنیم. اما نکته مهم این است که شورای عالی امنیت ملی و دبیرخانه آن باید نقش فعال‌تری ایفا کنند.

وی درباره کنوانسیون دریای خزر نیز اظهار کرد: مواردی مثل این‌که برخی کشور‌ها دراینجا پایگاه نظامی ایجاد نکنند و در امور دریای خزر مداخله نکنند وجود دارد. این بحث را از چند بعد ضروری است، یکی در حوزه محیط زیست که متاسفانه بحث محیط زیست در خزر قدری دچار مشکل است. دیگری استفاده از منابع زیر بستر که هزینه استخراج‌اش برای ما زیاد است. بحث این بود این‌ها به صورت مشاعی انجام شود یا تقسیم عادلانه صورت گیرد. به هرحال دولت مذاکرات خود را انجام داده و آن را در قالب لایجه به مجلس شورای اسلامی ارائه می‌کند، البته اگر نمایندگان از قبل در جریان موضوع قرار می‌گرفتند هم خوب بود.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: در این اجلاس در خصوص تعیین حدود و خط مبدا تصمیم‌گیری نشد و قرار شد کشور‌ها به صورت دوجانبه تصمیم‌گیری کنند. ما باید صبر کنیم دولت لایحه خود را به مجلس ارائه کند و بعد در این باره قضاوت کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
کریمان
۱۹:۰۳ ۲۲ مرداد ۱۳۹۷
حزب رهروان در چه زمینه ای فعالیت میکنه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۶ ۲۲ مرداد ۱۳۹۷
یه دست صدا نداره همه یه تصمیم اشتباه بگیرن بهتر از اینه که یه نفر تصمیم دست بگیره پیامبر خدا صلى الله علیه و آله : دست خدا بر سر جماعت است؛ هرگاه فردى از جماعت جدا شود شیطان او را مىرباید، همچنان که گرگ گوسفند جدا مانده از گله را
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۲ ۲۲ مرداد ۱۳۹۷
ایشون عضو هیچ حزبی نمیشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۳ ۲۲ مرداد ۱۳۹۷
مگه چه اشکالی داره خیلی از افراد در هچ حزبی وارد نمیشوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۷ ۲۲ مرداد ۱۳۹۷
منم عضو هیچ حزب و گروهی نیستم.فقط به فکر منافع ملت ایرانم و هرکسی خوبی مردم رو بخواد با اون همراهم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۶ ۲۲ مرداد ۱۳۹۷
برنامه های حزب رهروان چی هست ؟
آخرین اخبار