رییس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس :

دو فوریتی طرح شفاف‌سازی فعالیت‌های نمایندگان تقدیم هیات رئیسه مجلس شد

حمیدرضاحاجی بابایی گفت: طرح شفاف‌سازی فعالیت‌های نمایندگان در خانه ملت به صورت طرح دو فوریتی تنظیم وتقدیم هیات رئیسه شده است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، حمیدرضاحاجی بابایی رییس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس  بعدازظهر امروز در جمع اصحاب رسانه با بیان اینکه طرح شفاف سازی فعالیت‌های نمایندگان، سبب نقد عالمانه نمایندگان و مطالبه‌گری مردم می‌شود، گفت: براساس طرحی که ارائه شده ‌هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی ملزم می‌شود، ظرف مدت 2 ماه پس از تصویب این قانون توسط مجلس شورای اسلامی و تائید آن توسط شورای محترم نگهبان از طریق ایجاد و راه اندازی سامانه‌ای جامع نسبت به علنی ساختن و شفاف سازی فعالیت‌ها ، حضور و غیبت، ماموریت خارجی و داخلی، مرخصی استحقاقی و استعلاجی و بدون حقوق، مشارکت یا نداشتن مشارکت در رای گیری، نوع رای نمایندگان اعم از موافق، مخالف یا ممتنع در صحن علنی مجلس با کمیسیون ها اقدام نمایند.

وی افزود: این سامانه باید به گونه‌ای طراحی شود که رسانه‌ها و آحاد ملت شریف ایران بتوانند به صورت برخط (آنلاین) و نیز دستیابی به ذخیره و آرشیو از همه امور ذکر شده مربوط به هر یک از نمایندگان دسترسی و آگاهی پیدا نکنند.

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی ابراز کرد: طرح شفاف‌سازی فعالیت‌های نمایندگان در خانه ملت به صورت طرح دو فوریتی تنظیم وتقدیم هیات رئیسه شده است.

وی تاکید کرد: در این طرح تصریح شده است، شفافیت اقدامات و رای نمایندگان، به طوری که نخبگان، رسانه‌ها، آحاد اقشار ملت و موکلین محترم بتوانند حضور، ماموریت، غیبت و میزان فعالیت نمایندگان خود را در مجلس رصد کنند و میزان کیفیت و مشارکت آنان را در عرصه قانونگذاری و نظارت بررسی کنند.

رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی با تاکید براینکه  یکی از مهم‌ترین عوامل کارآمدی مجلس به عنوان مهم ترین رکن، قانونگذاری کشور است عنوان کرد: این حق مردم و موکلین است که بدانند نماینده منتخب آنان در رای به لوایح و طرح‌های تصویب برنامه‌ها بررسی بودجه سالانه کشور انتخاب وزیران، سوال و استیضاح در کدام مورد رای موافق، مخالف و یا ممتنع داشته است و اصلا در رای گیری مشارکت داشته یا نداشته است.

وی با بیان اینکه اعتماد یا نداشتن اعتماد به وزیران باید کاملا شفاف و روشن باشد،گفت: با تصویب این طرح  نخبگان، فرهیختگان رسانه‌ها و آحاد ملت شریف می‌توانند عالمانه نمایندگان و وکلای خود را نقد و مورد مطالبه گری قرار دهند.

 حاجی بابایی گفت: در حال حاضر مجلس نظارت وکارآمدی لازم راندارد، زیرا ،گاهی بعضی از نمایندگان مشارکت عالمانه، محققانه و کارشناسانه در مراحل بررسی طرح‌ها، لوایح، رای اعتمادها و سایر فعالیت‌ها، وظیفه‌ای را نداشته و به همین دلیل بعضی از خروجی‌ها و مصوبات مجلس از پختگی،اتقان و کارآمدی لازم برخوردار نیست.

 انتهای پیام/ب

جزییات طرح  شفاف‌سازی فعالیت‌های نمایندگان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.