معاون فرهنگی وزارت علوم مطرح کرد؛

سرمایه فرهنگی مولد قدرت و توانمندی/ دانشجویان طالب اختیار هستند

غفاری گفت: سرمایه فرهنگی مولد قدرت و توانمندی است و پیامدهای روانی اجتماعی مثبتی چون عزت نفس و احساس اثرگذاری در فرد ایجاد می‌کند.

سرمایه فرهنگی مولد قدرت و توانمندی/ دانشجویان طالب اختیار هستندبه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ غلامرضا غفاری معاون فرهنگی وزارت علوم در شصت‌ و دومین همایش گردهمایی معاونان دانشجویی سراسر دانشگاه کشور که در دانشگاه تهران برگزار شد، مهمترین کار ویژه دانشگاه پرورش انسان دانشگاهی و فرهیخته است، انسانی که توانمندی و طلایه‌دار و پیش‌آهنگ معرفت و فرهنگ است، دانشگاه قلب و مغز جامعه است.

وی ادامه داد: در نهاد دانشگاه باید در صدد پرورش انسان متخصص و دانشمند باشیم و در تکاپوی پرورش انسان فرهیخته، حکیم، خردمند که به عنوان انسان فرهنگی و اخلاقی می‌شناسیم، باید برای تربیت این دانشجویان از تمام توانمندی‌های خود استفاده کنیم.

معاون فرهنگی وزارت علوم اضافه کرد: دانشگاه محل کسب سرمایه‌ فرهنگی تجسم یافته، فردی شده و نهادینه است، کسب مدرک تحصیلی بدون کسب توانمندی موثر در اندیشیدن و حل مسئله، پیامد‌های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی مطلوبی نخواهد داشت.

غفاری اضافه کرد: سرمایه فرهنگی شامل تحصیلات و کسب قابلیت‌های فرهنگی و هنری، بیانی و کلامی است که حاصل کار فکری و روشن فکرانه است به طوری که توانمندی و قابلیت دانشجویان در گرو سرمایه فرهنگی آنان است،  مهارتی‌ که دیگر مهارت‌های حرفه‌ای را بارورتر و کاراتر می‌سازد.

پیامدهای روانی مثبت سرمایه فرهنگی 

وی گفت: امروز سرمایه فرهنگی مولد قدرت و توانمندی است که پیامدهای روانی اجتماعی مثبتی چون عزت نفس و احساس اثرگذاری و تاثیر بخشی را در فرد ایجاد می‌کند. دانشجویان نیازمند احساس قدرت، معنا، تاثیر، خلاقیت، زایش و مشارکت در دانشگاه و فرایند فرهیختگی هستند.

معاون وزیر علوم در امور فرهنگی اضافه کرد: دانشگاه نهادی است که وقتی اشکال چندگانه سرمایه مطرح می‌شوند در تولید و ارتقای همه اشکال و صورت‌های سرمایه‌های انسانی، فرهنگی، اجتماعی، نمادی و اخلاقی حضور دارد.

غفاری بیان کرد: در دنیای جدید شاهد تغییر در نحوه ارتباط و دستیابی به اطلاعات هستیم امری که مناسبات عینی و ذهنی جامعه را دگرگون کرده است.

وی تصریح کرد: دنیای مجازی به سرعت از یک فضا صرفا قابل خواندن به فضایی با امکان مشارکت فردی تغییر کرده و شاهد دگرگونی بزرگی در این زمینه هستیم، دانشگاه دیگر دانشگاه یک دهه پیش نیست، ساختارهای رسمی و عینی بلاموضوع شده‌اند.

نباید از دادن اختیار به دانشجو بترسیم

معاون وزیر علوم در امور فرهنگی اضافه کرد: تحرک و انگیزه فرهنگی، آموزشی و پژوهشی قدری فروکش کرده و شاید هم صورت دیگری پیدا کرده که هنوز خود را نمایان نکرده است و به فهم و درک نمی‌آیند، دانشجویان امروز طالب اختیارات بیشتر هستند. این مورد در حوزه‌های صنفی نمود بیشتری پیدا کرده است لیکن از دادن اختیار بیم داریم، تعارض‌ها وقتی نهادین نشوند و به صورت پراکنده نمایان نشوند می‌تواند، آسیب‌پذیری بیشتری در درون دانشگاه ایجاد کنند.

برگزاری نمایش‌های خیابانی در دانشگاه‌های کشور

غفاری گفت: امروز بخش عمده‌ای از فعالیت‌ها و اقدامات وزارت علوم معطوف به برنامه‌های هنری بوده است برای نخستین بار با هم‌فکری و مشارکت جامعه هنری تئاتر کشور نمایش‌های خیابانی و هفته فیلم مستند اجتماعی با موضوع آسیب‌های اجتماعی در دانشگاه‌های سراسر کشور برگزار شده است و مطابق گزارش‌های دریافتی از معاونت فرهنگی دانشگاه‌ها این برنامه‌ها با استقبال گسترده دانشجویان روبرو شده و توانسته است در فضاهای دانشگاهی ایجاد تحرک و پویایی نمایند.

جامعه تحت تاثیر جریانات نامید کننده، خلع سلاح می‌شود

در ادامه نشست حجت الاسلام والمسلمین رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه اظهار کرد: اگر ما انسانها را امین بدانیم و این عالم را عالم امانت، تمامی انسان ها در این عالم مسئول‌اند همان‌گونه که اولین سوال را روز قیامت از امانت‌هایی و فرصت‌هایی است که در اختیار انسان قرارداده می‌پرسند؛ یکی از بزرگ‌ترین این امانت‌ها و امانت دارها معلم‌ها و اساتید هستند. بنابر این بار بزرگی بر دوش جمع حاضر  است و همه توجه لازم را به این مسئولیت دارند.

وی ادامه داد: بنا بر کار ویژه‌هایی که مقام معظم رهبری در اختیار ما گذاشته‌اند، دانشگاه ‌ها پرورشگاه انسانهای بزرگ و مدیران آینده کشور است؛ ایشان چهار ویژگی‌را برای این افراد در نظر گرفته‌اند که به ترتیب صالح، فرزانه، پرنشات و کار امد بودن است.

حجت الاسلام والمسلمین رستمی با اشاره به اینکه اساتید اصلی ترین عنصر‌های تعلیم و تربیت در مسائل فرهنگی‌اند افزود:از طرفی ما ادعای قابل اثبات داریم که بهترین فضای عمومی و جوان را در داخل کشور داریم و دربسیاری از جریان های مذهبی و اجتماعی پیشرو بودیم مثل اعتکاف که از فضای دانشگاه شروع شد و امروزه در تمام کشور برگزار می‌شود؛ دانشگاه‌های ما کارنامه‌هایی قابل دفاع دارند اما از طرف دیگر مسایلی هم وجود دارد.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تصریح کرد: اصلی ترین مسئله‌ای که امروزه ما داریم جریان‌هایی است که به دنبال ناامید و ناتوان نشان دادن جامعه و ایجاد بی اعتمادی در بین افراد نسبت به هم است؛ جامعه‌ای که ین اتفاقات برایش بیفتد در واقع خلع سلاح شده است.

وی یادآوری کرد: مسئولیت همه دوستان ضمن ارزش مندی کار سختی است؛ باید توجه داشته باشیم که اولین هدف جلب رضایت خداست؛ رشدها در این سختی‌ها اتفاق می‌افتد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار