وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

افزایش سرانه فرهنگی در استان ایلام/سال گذشته ۵۰ میلیارد تومان یارانه مطبوعات پرداخت شد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از افزایش سرانه فرهنگی در استان ایلام خبر داد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام؛سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلام عصر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه از افزایش سرانه فرهنگی در استان ایلام خبر داد و گفت در تفاهم نامه ای که بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و استانداری ایلام منعقد شده است قرار است در حوزه سینمایی چندین سالن سینما در استان ایلام احداث شود.

وی فضای فرهنگی را دریچه تنفس روح دانست و افزود : با افزایش سرانه فرهنگی در شهرها میتوان هم برای هنرمندان فرصت حضور و فعالیت ایجاد کرد و هم اینکه در جهت ایجاد اشتغال برای هنرمندان گام برداشت.


بیشتر بخوانید:فرهنگ اشتغال خصوصی باید در جامعه نهادینه شود


 

سال گذشته ۵۰ میلیارد تومان یارانه مطبوعات پرداخت شد

سید عباس صالحی امیری عصر سه شنبه در نشست خبری در ایلام با اشاره به صدور مجوز فعالیت برای هفت هزار نشریه و ۲ هزار و ۳۰۰ خبرگزاری و پایگاه خبری گفت: از این تعداد سه هزار و ۸۰۰ نشریه و یک هزار و ۳۰۰ خبرگزاری و پایگاه خبری فعال است.

وی افزود: سال گذشته ۵۰ میلیارد تومان به عنوان یارانه به حساب این رسانه‌ها واریز شد که بی شک این رقم برابر با هزینه‌های آن‌ها نخواهد بود.

وزیر ارشاد سهم مطبوعات استان ایلام را از این مقدار ۳۰۰ میلیون تومان عنوان کرد که با توجه به محدودیت منابع دولت نمی‌تواند تمامی نیاز‌های جامعه مطبوعاتی را پوشش دهد.

صالحی یکی از مشکلات حوزه رسانه در کشور را در زمینه صدور مجوز نشریات عنوان کرد و گفت: پیش از این در زمینه موافقت با تقاضا‌هایی که برای صدور مجوز نشریات به این وزارتخانه اعلام می‌شد، دقت لازم انجام نشده و با این نگاه مجوز‌ها از نظر کمی در کشور رشد و توسعه یافته اند.

وی ادامه داد: در رویکرد جدید ساماندهی این وضعیت در دستور کار قرار گرفته و محدودیت‌های برای نشریات تازه تاسیس اعمال می‌شود که نمونه آن عدم برخورداری از یارانه‌های این وزارتخانه به مدت سه سال است.

وزیر ارشاد همچنین در خصوص صدور مجوز انتشار نشریات دستگاه‌های دولتی یادآور شد: طی سه سال اخیر مجوز انتشار نشریه برای دستگاه‌های دولتی صادر نشده و ارگان‌هایی که از بودجه عمومی استفاده می‌کنند، حق چاپ نشریه ندارند.

وی یکی از برنامه‌ها دولت برای حمایت مادی از خبرنگاران را پرداخت تسهیلات برشمرد و یاداور شد: موافقت نامه‌ای از طریق معاونت مطبوعاتی این وزارتخانه با بانک‌ها منعقد شده، ولی بانک‌ها در این زمینه چندان همراهی نمی‌کنند.

صالحی به وضعیت توزیع آگهی‌های دستگاه‌های دولتی از طریق ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بین مطبوعات اشاره کرد و گفت: این قانون به کلیه وزارتخانه‌های کشور ابلاغ شده و دستگاه‌ها موظف هستند آگهی‌های خود را از این طریق در اختیار مطبوعات قرار دهند تا این مسیر قابل کنترل حفظ شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گام دیگر در این زمینه را ابلاغ به استانداران سراسر کشور عنوان کرد تا با تبعیت از این قانون از مطبوعات حمایت کنند.

۶۶ میلیارد تومان برای حوزه فرهنگی ایلام هزینه می‌شود

 استاندار ایلام گفت: بیش از ۶۶ میلیارد تومان در سال جاری برای کمک به زیرساخت‌های فرهنگی استان هزینه خواهد شد.

قاسم سلیمانی دشتکی عصر سه شنبه در نشست خبری مشترک با وزیر ارشاد افزود:سلیمانی دشتکی استاندار ایلام نیز در این نشست با بیان اینکه بیش از ۶۶ میلیارد تومان از اعتبارات سال ۹۷ در استان ایلام به حوزه فرهنگ اختصاص داشته است ، از ایجاد و احداث خیابان هنر در شهر ایلام خبر داد و تاکید کرد : با انجام چنین اقداماتی میتوان فضا را برای ارائه هنرهای مختلف باز کرد.

وی ادامه داد: برای بهبود زیرساخت‌های فرهنگی چند تصمیم مهم گرفته شده که مهمترین آن احداث مجتمع فرهنگی، تجاری هفت طبقه در زمین محل سینمای سابق شهر ایلام است که یک طبقه آن به سینما اختصاص دارد.

استاندار ایلام احداث تالار مرکزی با ۷ هزار متر مربع و احداث برج هنر را از دیگر طرح‌های فرهنگی این استان عنوان کرد که ساخت آن‌ها در دست اجرا قرار دارد.

به گفته سلیمانی دشتکی، اگرچه در این تفاهم نامه با اعتبار مشخص و برای مدت سه سال منعقد شده، ولی استانداری ایلام بیشتر از این اعتبار حمایت مالی برای اجرای طرح‌های فرهنگی خواهد داشت.

وزیر ارشاد روز گذشته در سفری ۲ روزه به استان ایلام آمد که در این سفر دیدار با هنرمندان، حضور در نشست شورای فرهنگ عمومی، انعقاد تفاهم نامه با استانداری ایلام و نشست با خبرنگاران گنجانده شده بود.

وی که برای سفر دوروزه به ایلام آمده بود لحظاتی پیش فرودگاه ایلام را به مقصد تهران ترک کرد.

انتهای پیام/پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.