با مشارکت بخش خصوصی صورت گرفت؛

راه اندازی چهار موزه تخصصی در فارس

سرپرست امور موزه‌های اداره کل میراث فرهنگی فارس از راه اندازی چهار موزه تخصصی در در شهر‌های شیراز و اوز خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ مهدی نجفی سرپرست امور موزه‌های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: موزه تخصصی قاجار در خانه تاریخی نصیر الملک و موزه تخصصی زندیه در عمارت کلاه فرنگی شیراز گشایش می‌یابد.

وی افزود: با توجه به اینکه خانه نصیر الملک یکی از بنا‌های مهم و ارزشمند دوره قاجار و دارای مکاتب هنری بسیاری، چون آینه کاری، گچ بری و نقاشی روی چوب است این عمارت به موزه قاجار تبدیل می‌شود.

نجفی ادامه داد: در حال حاضر جای موزه زندیه در شهر شیراز که دارای آثار متعدد و متنوعی از این دوره مهم تاریخی است خالی است از این رو بر اساس پیش بینی‌های صورت گرفته این موزه تخصصی هم در عمارت کلاه فرنگی موزه پارس راه اندازی خواهد شد.

سرپرست امور موزه‌های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه با راه اندازی موزه منطقه‌ای فارس که در نزدیکی آرامگاه حافظ در حال ساخت است تمامی اشیا و اقلام موزه پارس به این محل منتقل می‌شود، افزود: با این انتقال تمامی اشیائی که متعلق به دوره زندیه است در عمارت کلاه فرنگی جای می‌گیرد و موزه زندیه به صورت رسمی فعالیت خواهد کرد.

نجفی از راه اندازی موزه تخصصی عروسک در شهر شیراز خبرداد و تصریح کرد: با توجه به اینکه عروسک‌ها در واقع نماد فرهنگی مردم مناطق مختلف هستند و جزئی از آداب و رسوم مردم به شمار می‌آیند از این رو موزه عروسک با رویکرد معرفی نماد‌ها و خرده فرهنگ‌های ملل مختلف راه اندازی می‌شود.

وی اظهارداشت: با برنامه ریزی‌های انجام شده نخستین موزه تجار و بازرگانان فارس در شهر اوز و با مشارکت بخش خصوصی راه اندازی می‌شود.

نجفی با بیان اینکه طرح کلی این موزه تخصصی در حال تکمیل است، افزود: با توجه به اینکه در دوره‌های مختلف تاریخی جنوب فارس به ویژه شهر‌های اوز و لار همواره مرکز مبادلات تجاری بسیاری با کشور‌های حوزه خلیج فارس، مراکش و هند وستان بوده اند ضرورت راه اندازی این موزه تخصصی در این منطقه احساس می‌شد که در حال حاضر با مشارکت بخش خصوصی موزه تجار و بازرگانان در شهر اوز به زودی گشایش می‌یابد.

سرپرست امور موزه‌های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: به احتمال زیاد این موزه در یکی از خانه‌های تاریخی این شهر راه اندازی می‌شود و هم اکنون نیز اسناد و مدارک در رابطه با تجارت در دوره‌های مختلف تاریخی در حال جمع آوری است.

وی یاد آور شد: در حال حاضر در استان فارس نزدیک به ۳۰ موزه وجود دارد که بر اساس آمار‌های ارایه شده سالانه بیش از پنج میلیون نفر از موزه‌های این استان دیدن می‌کنند.
انتهای پیام/ر

راه اندازی موزه تخصصی عروسک در شیراز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار