بیابانی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

بخش کشاورزی در اولویت توسعه صادرات غیرنفتی است

یک مقام مسئول گفت:بخش کشاورزی در اولویت توسعه صادرات غیرنفتی است، از این رو حمایت از بخش باغبانی به عنوان مهم ترین زیربخش های کشاورزی ضروری است.

بخش کشاورزی در اولویت توسعه صادرات غیرنفتی استرضا نورانی رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی در گفت وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تاثیر نوسان نرخ ارز  بر صادرات محصولات کشاورزی اظهار کرد: با توجه به آنکه سرمازدگی بهاره در تولید میوه های هسته دار در برخی استان ها اثر گذار بود، از این رو رشد چندانی در صادرات این محصولات  ناشی از افزایش قیمت و نبود رقابت در بازارهای هدف نخواهیم داشت.

وی افزود: صادرات محصولات سبزی و صیفی نظیر کلم، گل کلم، گوجه فرنگی و... به دنبال افزایش مناسب تولید  و نوسان نرخ ارز رشد چشمگیری نسبت به مدت مشابه سال ماقبل خود داشته است.

نورانی با انتقاد از افزایش  مصنوعی نرخ ارز و اعطای مشوق صادراتی به امر صادرات بیان کرد: در سال های اخیر، دولت با اعطای مشوق صادراتی قصد داشت که میزان صادرات را افزایش دهد، در حالیکه این امر منجر به روند نزولی تولید محصولات کشاورزی را به همراه داشت.

فرصت طلایی صادرات را از دست دادیم

همچنین عباس پاپی زاده عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گفت: اگرچه با نوسان نرخ ارز انتظار بر آن بود که صادرات محصولات کشاورزی افزایش یابد، اما متاسفانه این امر به دلیل ضعف مدیریت مسئولان وزارت جهاد کشاورزی و بازار اتفاق نیفتاد و به عبارتی فرصت طلایی صادرات را از دست دادیم.

وی افزود: علی رغم آنکه کشورهای بزرگ روسیه، عراق و حوزه خلیج فارس عمدتا مصرف کننده محصولات کشاورزی هستند،اما سهم چندانی در صادرات مواد غذایی به این کشورها نداریم.

بخش کشاورزی در اولویت توسعه صادرات غیرنفتی است

عنایت اله بیابانی قائم مقام خانه کشاورز در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی با اشاره به اینکه بخش کشاورزی در اولویت توسعه صادرات غیرنفتی است، اظهار کرد: با توجه به آنکه بخشی از درآمدهای ناشی از صادرات منابع کشاورزی از بخش باغبانی تامین می شود، از این رو توسعه و حراست از باغبانی به عنوان یکی از مهم ترین بخش های کشاورزی امری ضروری است.

به گفته وی وجود خسارت های متعدد در سال های گذشته در بخش باغبانی منجر به از بین رفتن انگیزه کشاوران شد و باغداران تنها از روی عادت و علاقه به کارشان دامه دادند.

بیابانی در پایان تصریح کرد: با توجه به نوسان نرخ ارز، این امکان وجود دارد که صادرات محصولات باغی در صورت حمایت از باغداران افزایش یابد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار