میرلوحی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

وحدت مسلمانان تاکید همیشگی ائمه اطهار (ع) بوده است

یک کارشناس مذهبی معتقد است نباید اختلاف نظر‌ها میان امت اسلامی، وحدت مسلمانان را در معرض خطر قرار دهد.

وحدت مسلمانان تاکید همیشگی ائمه اطهار (ع) بوده استحجت الاسلام و المسلمین محمد حسین میرلوحی مدرس دانشگاه و کارشناس مذهبی، با اشاره به مفهوم وحدت به خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: وحدت یکی از موضوعاتی است که برای فهم موجودیت آن باید دقت کرد. وحدت در معنای فلسفی خود به معنی یکی شدن و در معنای سیاسی و اجتماعی به معنای نزدیک شدن افکار، آرا، جسم‌ها و دیدگاه‌ها به همدیگر است.

وی افزود: در مفهومی که ما در هفته وحدت مد نظر داریم؛ توجه به اشتراکات اهمیت دارد. قطعاً این مورد توجه ما نیست که ابعاد مختلف مفهوم وحدت را به تفکیک اجرا کنیم. حالا که بنا بر این است، بین شیعه و سنی وحدت باشد، باید اشتراکات مسلمانان را در نظر بگیریم. در اتحاد عقاید مشترکاتی مثل قبله، پیامبر، قرآن وجود دارد؛ در هفته وحدت صرفا بنا است به این نقاط وحدت تکیه شود.

این کارشناس مذهبی در ادامه با اشاره به وظایف مسلمانان در این ماه اظهار کرد: باید تلاش کنیم و به گفتگو بنشینیم که اندیشه صحیحِ اسلامی، پایدار ادامه پیدا کند و این دو گروه از امت پیامبر (ص) به صورت جدی کنار هم قرار بگیرد. این‌ها موضوعات مهمی است که نباید در هفته وحدت فراموش شود. البته که ما کنار هم قرار می‌گیریم و برای شکست دادن و مأیوس کردن دشمنان اتحادمان را تقویت می‌کنیم و مقابل دشمنانی که هدفشان نسبت به ریشه کن کردن اسلام است، می‌ایستیم.

میرلوحی ادامه داد: وحدت ما علاوه بر وحدت سیاسی در مقابل دشمن، باید به این مفهوم باشد که حتماً گفتگو‌های مذهبی و سیاسی بدون تأکید بر نقاط افتراق انجام شود. دستور اکید معصومان (ع) وحدت مسلمانان است. نباید اختلاف نظر‌ها میان امت اسلامی باعث شود که وحدت مسلمانان در معرض خطر قرار بگیرد. بهترین پایه‌گذار وحدت، امیر المومنین (ع) است. ایشان گاهی اوقات با سکوت و برخی اوقات با مشاوره دادن به جریانی که حق ایشان را سلب کرده بود، امت اسلامی را از مرز نابودی نجات دادند. بنابراین وحدت یک دستور مسلم دین است و کسانی که منکر این مطلب هستند، یا جاهل هستند یا خائن.

این استاد دانشگاه با اشاره به تفرقه افکنان در میان مسلمانان گفت: متأسفانه برخی در لباسِ دین مطالب تفرقه افکنانه را بیان می‌کنند. وحدت در اندیشه شیعی، آنقدر مهم است که امام زمان (عج) رمز تعجیل در فرج را اجتماع قلوب و وحدت قلوب در کنار هم می‌داند و می‌فرماید اگر شیعیان ما قلب‌هایشان کنار هم قرار بگیرد و متحد کنار هم باشند، ما در آمدن تعجیل می‌کنیم. وحدت میان شیعه و سنی بسیار مهم است و تفرقه افکن چه از ناحیه اهل تسنن و چه تشیع محکوم است.

میرلوحی اضافه کرد: وحدت همان طور که عرض شد به معنای وحدت فلسفی نیست؛ به این معنا نیست که یکسری از عقاید شیعی کنار گذاشته شود. در استراتژی وحدت بر مشترکات تأکید می‌شود، اما نفی عقاید نمی‌شود. نباید به گونه‌ای به موضوع وحدت اشاره شود که میان شیعیان تفرقه ایجاد شود و به گفته مقام معظم رهبری فرقه هایی چون شیعه انگلیسی شکل بگیرد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار