نبرد روبل و یوآن با سلطه جهانی دلار

کارشناسان اقتصادی بر این باورند که طرح نظام پرداخت روبل-یوآن در صورتیکه با سرعت اجرایی شود قابلیت پایان دادن به سلطه جهانی دلار را دارد.

نبرد روبل و یوآن با سلطه جهانی دلاربه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، مقامات چین و روسیه به منظور تقویت استفاده از ارزهای خود در تجارت دوجانبه و بین‌المللی، نظام پرداخت دو جانبه‌ای را طراحی کرده‌اند که گفته می‌شود شیوه‌ای برای مقابله با  سلطه دلار بر سیستم پرداخت جهانی است.

در ماه اوت، پکن و مسکو در حاشیه سفر دیمیتری مدودف، نخست‌وزیر روسیه به چین، بر ایجاد یک نظام پرداخت دوجانبه با یوآن و روبل تاکید و نگارش پیش‌نویس اولیه این طرح را آغاز کردند.

با این حال، برخی کارشناسان معتقدند اگر آمریکا به سوءاستفاده از موقعیت دلار در نظام پرداخت جهانی ادامه دهد، سیستم پرداخت یوآن-روبل ممکن است تاثیر محدودی داشته باشد.

چن فنگینگ، یکی از پژوهشگران موسسه روابط بین‌الملل چین، در این خصوص گفت: این حرکت ضروری است زیرا همیشه در معرض خطر اتکا به دلار قرار داریم. با توجه به سلطه دلار، آمریکا می تواند هر زمانی که بخواهد هر گونه آسیبی به هر کشوری وارد کند.

با وجود این، این کارشناس بر این باور است که نظام پرداخت چین و روسیه در ابتدا محدود به معاملات دو کشور است و تاثیر کمی بر پایان دادن به سلطه دلار دارد. به همین منظور، طرح نظام پرداخت روبل- یوآن برای جهانی شدن باید با سرعت بیشتری اجرایی شود تا حد ممکن از سوء استفاده دلار  در پرداخت‌های بین‌المللی جلوگیری شود و اقتصادهای بزرگ را نیز جهت ایجاد سیستم پرداخت جداگانه تشویق کند.

تحریم‌های یکجانبه آمریکا که تبعات منفی برای اقتصاد دیگر کشورها و همچنین شرکت‌های آمریکایی داشته، باعث شده است اقتصادهای بزرگ جهان از جمله چین، روسیه و اتحادیه اروپا برای رهایی از پیامدهای آن به دنبال یک نظام پرداخت جداگانه باشند. همچنین تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران باعث شده است، اتحادیه اروپا -که یکی از مخالفان خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای ایران است- نیز در صدد طراحی سیستم پرداخت جداگانه‌ای برای ادامه تجارت با ایران در سایه تحریم‌های آمریکا باشد.

انتهای پیام/

برچسب ها: روسیه ، چین ، اقتصاد جهان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار