رای الیوم: کشتی دولت آمریکا در حال غرق شدن است/ برای ترامپ کسی جز دختر، داماد و مشاور کریه‌المنظرش باقی نمانده

روزنامه ­رأی الیوم در مطلبی با اشاره به استعفای وزیر دفاع آمریکا نوشت سال میلادی جدید سالی پرچالش برای رئیس‌جمهور آمریکا خواهد بود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه اینترنتی ­رأی الیوم در سرمقاله خود نوشت: کشتی دونالد ترامپ به خاطر سیاست‌ها و تصمیمات منفعلانه و مغرورانه‌اش در حال غرق شدن است. بعد از استعفای جیمز متیس، وزیر دفاع (آمریکا)، که در پی تصمیم ناگهانی برای خروج همه نیرو‌های آمریکایی مستقر در سوریه و نیمی از نیرو‌های مستقر در افغانستان آن هم در بازه زمانی دو ماهه برای ترامپ کسی جز جرد کوشنر، مشاور و دامادش، دخترش ایوانکا و جان بولتون، مشاور امنیت ملی کریه‌المنظر و تندخو باقی نمانده است.

به نوشته این روزنامه، کناره‌گیری متیس از همه کسانی که قبلا استعفا کردند متفاوت و متمایز بود؛ زیرا استعفای او شفاف و با دلیل و سند همراه شد. او هشت مورد را به عنوان موارد اختلاف خود با ترامپ درباره تصمیم عقب‌نشینی از افغانستان و سوریه بر شمرد و بر لزوم تعامل محترمانه با متحدان آمریکا تأکید کرد. اختلاف بین ترامپ و متیس که اعضای کنگره او را تکه‌ای از آرامش در دشت هرج و مرج ترامپ می‌نامند چیز جدیدی نیست و از هفته اول انتخاب او برای سکانداری وزارت دفاع (پنتاگون) پدیدار شد. باب وودوارد، روزنامه‌نگار آمریکایی، در کتاب جدید خود ”ترس... ترامپ در کاخ سفید“ به نقل از متیس نوشت ترامپ از او به عنوان وزیر دفاع خواست نقشه‌هایی برای حمله به ونزوئلا و سرنگونی نیکولاس مادورو ( رئیس‌جمهور این کشور) طرح‌ریزی کند.

برخی منابع در وزارت دفاع آمریکا تأکید کردند متیس در جلسه ۴۵ دقیقه‌ای کوشید ترامپ را در خصوص خارج نکردند نیرو‌ها از سوریه متقاعد کند، چون این اقدام را برای امنیت ملی آمریکا خطرناک می‌دانست و وقتی ترامپ با دلایل او قانع نشد، استعفای خود را تقدیم کرد و گفت: ”رئیس جمهور به وزیر دفاعی نیاز دارد که با نظرات و سیاست هایش همراه باشد“.

به این ترتیب متیس به فهرست بلندبالای تیم ترامپ پیوست که نتوانستند با او کار کنند و اخلاق وی و دخالت‌های داماد و دخترش در مسائل راهبردی و نحوه اداره کشور را تحمل کنند. فهرستی که رکس تیلرسون، وزیر خارجه، مک‌مستر، مشاور امنیت ملی، و قبل از او مایکل فلین -که ۲۲ روز بیشتر دوام نیاورد- جان کلی، رئیس کارکنان کاخ سفید، رایان زینکی وزیر کشور، استیو بنون، کارشناس راهبردی، گری کوهن مشاور اقتصادی، جف سشنز، وزیر دادگستری، و بالاخره نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد، را شامل می‌شود.

در انتهای این مطلب آمده است: یقیناً متیس آخرین استعفا کننده نخواهد بود و شاید زمان مناسبی را هم انتخاب کرده باشد؛ زیرا سال جدید سالی پرچالش برای ترامپ خواهد بود که شاید از منصب خود برکنار شود. این فرد که مانند رهبران دیکتاتور خاورمیانه و جهان سوم رفتار می‌کند نه تنها برای امنیت و ثبات جهان که برای امنیت آمریکا نیز خطرناک است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار