سرپرست سازمان توسعه تجارت مطرح کرد:

آمادگی سازمان توسعه تجارت برای تقویت صادرات محصولات حوزه آی‌تی

مودودی گفت: سازمان توسعه تجارت آمادگی دارد در تمامی بخش‌های ذکر شده به فعالان حوزه فناوری اطلاعات کمک کنند تا بتوانند سهم بیشتری از صادرات غیر نفتی کشور را به خود اختصاص دهند.

آمادگی سازمان توسعه تجارت برای تقویت صادرات محصولات حوزه آی‌تیبه گزارش خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدرضا مودودی سرپرست سازمان توسعه تجارت در نخستین نشست توسعه صادرات فناوری ارتباطات و اطلاعات، اظهار کرد: هدف از نشست‌های این‌چنینی اهمیت دادن به حوزه صادرات فناوری ارتباطات و اطلاعات است که متولی بخش صادرات آن در کشور سازمان‌ توسعه تجارت هستیم.

وی افزود: معتقدیم یکی از بهترین‌ جایگزین‌ها برای صادرات نفت، صنعت اطلاعات و فناوری ارتباطات است و این صنعت همچنان در حال طی کردن مسیر رو به رشد در جهان است.

سرپرست سازمان توسعه تجارت یادآوری کرد: در بین ۱۰۰ برند مطرح جهانی، ۱۰ برند ارزان که میزان ۵ درصد از صادرات کل جهان معادل ۲۰ برابر صادرات ایران را به خود اختصاص داده‌اند شرکت‌های فناوری ارتباطات و اطلاعات هستند.

مودودی با تاکید بر اینکه این شرکت‌ها موفق به تولید ۷۹۰ میلیارد دلار درآمد شده‌اند، گفت: متاسفانه سهم ما از تجارت خارجی در حوزه فناوری اطلاعات اندک است و امیدواریم بتوانیم در آینده سهم بیشتری در این صنعت در بازارهای جهانی کسب کنیم.

وی تصریح کرد: اطلاعات دقیقی در این حوزه ناچیز و ناکامل است اما بر اساس اطلاعات جمع‌آوری شده ۲۵۰ میلیون دلار مجموع صادرات کشور در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات است که به کشورهای مختلفی از جمله کشورهای همسایه تا اروپا و کانادا صادر می‌شو.

سرپرست سازمان توسعه تجارت تاکید کرد: به نظر می‌رسد کشور تا کنون برنامه مشخصی در حوزه صادرات آی‌تی نداشته است، در حالی که باید توجه داشت بازار وسیعی نه تنها در فضای بین‌المللی بلکه در داخل کشور در این حوزه وجود دارد و نبود اطلاعات جامع برای فعالان این بخش به این صنعت در داخل ایران ضربه جدی وارد کرده است.

مودودی تصریح کرد: صادرات خدمات فناوری و اطلاعات از دو جنبه دارای اهمیت است؛ ۱_ صادرات برنامه‌های نرم‌افزاری که سود سرشاری را عاید کشور می‌کند و ۲- نقشی که این صادرات می‌تواند بر افزایش تولید در حوزه فناوری اطلاعات داشته باشد.

وی ابراز کرد: امروز شاهدیم که کشوری مانند هندوستان توانسته از محل صنعت فناوری اطلاعات درآمدی بالغ بر ۷۰ و ۷۵ میلیارد دلار کسب کند و معتقدیم با وجود شرایط مساعد در ایران و نیروی کار جوان می‌توانیم در حوزه صادرات محصولات آی‌تی به بازار‌های جدید ورود کرده و صادرات غیر نفتی را در این زمینه توسعه دهیم.

سرپرست سازمان توسعه تجارت یکی از مشکلات حوزه صادرات آی‌تی را نبود گواهی مشخصی برای صادرات این محصولات نرم‌افزاری بیان کرد و گفت: به دلیل نداشتن گواهی برای حوزه فناوری اطلاعات نمی‌توانیم آمار مشخصی از صادرات این نوع محصولات را در صادرات غیر نفتی به حساب آوریم.

مودودی تاکید کرد: یکی از مباحث دیگر در حوزه نبود گواهی مشخص، محرومیت فعالان صادراتی حوزه آی‌تی از معافیت‌های مالیاتی است.

وی افزود: تعدد مراکز تصمیم‌گیری و تنوع مجوزها به نفع این حوزه نیست و در صورتی که بخواهیم جهشی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات حاصل شود می‌بایست به یک وحدت فرماندهی در این زمینه دست یابیم.

سرپرست سازمان توسعه تجارت یادآوری کرد: یکی دیگر از مشکلات حوزه صادرات فناوری اطلاعات و ارتباطات میزان بهره‌مندی افراد فعال در این حوزه از مشوق‌های صادراتی است. همچنین در بحث ارزیابی محتوای محصولات دانش بنیان فاصله مشخصی بین تولید‌کننده و ارزیاب وجود دارد.

مودودی یکی دیگر از مشکلات عدم توسعه فناوری اطلاعات در داخل کشور را نبود سرفصل‌های مشخصی در این رابطه در دروس مدارس و دانشگاه دانست و گفت: اکنون بیشتر دانش‌آموختگان ما توانایی‌های خود در حوزه آی‌تی را مدیون استعداد‌هایشان هستند، در صورتی که اگر برنامه آموزشی مشخصی در این حوزه تعریف کنیم، فرزندانمان می‌توانند بهتر در این صنعت نقش‌آفرینی داشته باشند و استعدادهای بیشتری در این حوزه فعال خواهد شد.

وی تاکید کرد: استفاده از ظرفیت‌های مدیریت صادرات، تشکیل‌ هسته‌هایی در خارج از کشور برای این امر از مهم‌ترین عوامل در توسعه صادرات محصولات حاصل از فناوری اطلاعات و ارتباطات است.

سرپرست سازمان توسعه تجارت، تصریح کرد: سازمان توسعه تجارت آمادگی دارد در تمامی بخش‌های ذکر شده به فعالان حوزه فناوری اطلاعات کمک کنند تا بتوانند سهم بیشتری از صادرات غیر نفتی کشور را به خود اختصاص دهند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار