پاک آیین در گفت‌وگوی مشروح با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

سفرظریف به شرق آسیا به منظور تقویت روابط و سیاست با دنیا انجام شد

کارشناس ارشد روابط بین الملل گفت: سفر وزیر امور خارجه تهران به کشور‌های همسایه به منظور بهبود روابط و سیاست‌ها در منطقه به انجام رسید.

سفرظریف به شرق آسیا به منظور تقویت روابط و سیاست با دنیا انجام شدبه گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در ادامه سیاست دائمی و تغییرناپذیر ایران نسبت به همسایگان،گسترش همکاری‌های همه جانبه و تعمیق روابط اقتصادی - بازرگانی و رایزنی‌های سیاسی، سفر‌هایی به کشور‌های همسایه داشت چراکه نگاه ایران به همسایگان و کشور‌های منطقه همواره نگاهی مثبت و همزیستی مسالمت آمیز، روابط بهتر و همچنین تلاش جمعی برای صلح و ثبات و بیشتر همکاری‌های اقتصادی است.
ایران و ترکمنستان، دو همسایه با پیوند‌های دیرینه
محسن پاک آیین کارشناس ارشد روابط بین الملل در گفتگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد:سفر وزیر امور خارجه تهران به ترکمنستان در چارچوب تقویت سیاست همسایگی جمهوری اسلامی ایران طراحی شده است چراکه یکی از اصول اصلی سیاست خارجی تهران، تقویت روابط با همسایگان است، در حقیقت ایران و ترکمنستان دو همسایه با پیوند‌های، تاریخی، فرهنگی و مردم قدیمی هستند که در یک موقعیت جغرافیایی خاصی قرار دارند.
وی افزود: ایران مسیر ترانزیتی، ترکمنستان به خلیج فارس و اروپا است به همین دلیل خط آهن سرخس_ تجن در زمان ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی، احداث شد که کشور‌های آسیای مرکزی از جمله ترکمنستان را به ایران و خط سراسری راه آهن از طریق تهران به ترکیه و اروپا متصل می‌کند.
پاک آیین در ادامه توضیح داد:ترکمنستان پل ارتباطی ایران به آسیا مرکزی است، در حقیقت از طریق عشق آباد، تهران به ازبکستان، تاجیکستان، قزاقستان و قرقیزستان متصل می‌شود، به عبارت دیگر این موقعیت خاص جغرافیایی هم باعث می‌شود که دو طرف به تقویت روابط خود بیشتر توجه کنند.
سفیر اسبق ازبکستان تصریح کرد: در حقیقت ایران و ترکمنستان، کشور‌های حاشیه دریای خزر هستند بنابراین می‌توانند در حوزه انتقال گاز با یکدیگر همکاری کنند همچنین بخش‌های ماهگیری، کشتی رانی، توجه به محیط زیست و حفظ امنیت دریای خزر، مواردی است که تهران و عشق آباد را به هم نزدیک می‌کند.
وی خاطر نشان کرد: سفر به کشوری مانند ترکمنستان که در همسایگی ایران قرار دارد، کمک شایانی به این موضوع می‌کند که روابط دو کشور مسیری مستقیم را طی کند، تهران و عشق آباد به دنبال مقاوم سازی اقتصاد هستند در حقیقت ترکمنستان به عنوان یک کشور جوان در منطقه آسیای مرکزی که حدود ۲۵ سال از عمر استقلال آن می‌گذرد، به دنبال مقاوم کردن اقتصاد خود است همچنین می‌خواهد وابستگی خود را به انرژی و گاز کم کند بنابراین به حوزه‌هایی مانند تجارت، ترانزیت و گردشگری توجه ویژه‌ای می‌کند.
تهران و عشق آباد، هم پیمان در مبارزه با تروریست
پاک آیین افزود: ایران به دلیل تحریم‌های ظالمانه غرب نگاه به درون، توجه به مقاوم سازی اقتصاد و کاهش وابستگی به درآمد نفت و گاز دارد، بنابراین به دلیل مشترکات تهران و عشق آباد، اقتصاد ایران وکشور‌های آسیای مرکزی از جمله ترکمنستان می‌توانند، مکمل یکدیگر باشند.
کارشناس ارشد روابط بین الملل تاکید کرد: ایران و ترکمنستان در حوزه تجارت با کاهش تعرفه، تسهیل ارتباطات بخش‌های خصوصی، در حوزه گردشگری با تسهیل در صدور روادید و ایجاد امکانات بیشتر برای تردد اتباع دو کشور با یکدیگر، به خصوص برای اینکه مردم مسلمان ترکمستان بتوانند به زیارت امام رضا (ع) مشرف بشوند و همچنین توجه به وضعیت ترانزیتی، توسعه حمل و نقل و استفاده از درآمد آن از مسائل مورد توجه دو کشور است.
وی با اشاره به مسائل امنیتی تهران و عشق آباد، گفت: مبارزه با تروریسم یکی از عوامل نزدیکی ایران و ترکمنستان است چراکه هر دو کشور متوجه تهدید جدی تکفیری‌ها و داعش نسبت به این موضوع هستند بنابراین در حوزه‌های امنیتی، اطلاعاتی و عملیاتی برای جلوگیری از افزایش حوزه وفور داعش و تروریسم، با توجه حمایت‌هایی که از سمت عربستان و آمریکا می‌شوند، به منطقه آسیای مرکزی شوند.
سفیر اسبق ازبکستان با بیان اینکه حضور نیرو‌های خارجی به خصوص آمریکا، افغانستان را ناامن کرده است، اظهار کرد: کابل نا امن تهدیدی علیه کشور‌های مجاور است در حقیقت قاچاق مواد مخدر و انسان همچنین رشد تروریست در آن کشور و انتقال آن‌ها به منطقه پیرامون، از جمله مواردی است که ایران و ترکمنستان به دلیل مجاورت با افغانستان به آن توجه دارند، بنابراین می‌توانند در این زمینه با هم همکاری کنند.
پاک آیین با بیان اینکه سفر‌های دوجانبه بین ایران و ترکمنستان باید به بیش از یک یا دو سفر در سال به انجام برسد، تصریح کرد: در حوزه چند جانبه با توجه به روابط خوب تهران و عشق آباد با روسیه، ایجاد یک اجلاس‌های سه جانبه بین این کشور‌ها می‌تواند موجب تقویت همکاری‌های در زمینه‌های اقتصادی و امنیتی شود بنابراین در حوزه‌های سیاسی، فرهنگی، امنیتی و اقتصادی دو کشور ایران و ترکمنستان همچنین روسیه می‌توانند همکاری‌های مثبتی در این زمینه‌ها داشته باشند.
فروش نفت دلیل سفر ظریف به شرق آسیا
کارشناس ارشد روابط بین الملل با اشاره به سفر ظریف به سه کشور چین، هند و ژاپن یک سفر آسیایی بود، مطرح کرد: سفر‌های اخیر ظریف را این کشور‌ها را می‌توانیم در چارچوب سیاست نگاه به شرق ایران تعریف و تفسیر کنیم به عبارت دیگر نگاه به شرق یه این معنی است که ما سعی کنیم تنوع در سیاست و روابط خارجی خود را با دنیا ایجاد و تقویت کنیم.
وی ادامه داد: آسیا یک قاره بسیار بزرگ است که در شرق آن کشور‌هایی مانند هند، چین و ژاپن حضور دارند که خریدار نفت ایران هستند و ما به تکنولوژی آن‌ها، به خصوص ژاپن احتیاج داریم بنابراین همکاری این کشور‌ها برای صدور نفت و انتقال تکنولوژی به تهران اهمیت این سفر آسیایی را نشان می‌دهد.
سفیر اسبق ازبکستان با اشاره به اینکه در شرایط تحریمی ایران سه کشور هند، ژاپن و چین خریدار نفت ما هستند، خاطرنشان کرد: هند از جمله کشور‌هایی بود که از تحریم‌های نفتی آمریکا معاف شد در حقیقت تهران همکاری‌های اقتصادی خوبی با دهلی دارد همچنین به لحاظ فرهنگی هم روابط دیرینه‌ای با هند داریم.
پاک آیین با بیان اینکه یکی از دلایل خاص ظریف به هند، برگزاری کمیسیون مشترک کنسولی بین تهران و دهلی بود، گفت: در حقیقت این موضوع تقویت کننده همکاری‌های تهران در حوزه گردشگری، تردد اتباع دو کشور و حل و فصل مشکلاتی که با آن مواجه هستند، همچنین انتظار ما از این سفر‌های اخیر دکتر ظریف این است که بتوانیم فروش نفت به این کشور‌ها را ادامه دهیم.
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار