باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

اوقات فراغت دانش‌آموزان؛ چالش تابستانی والدین/ چه کلاس‌هایی مناسب کودکان است؟

یک نویسنده راهکار هایی برای پر کردن اوقات فراغت دانش آموزان در فصل تابستان ارائه داد.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، پر کردن اوقات فراغت دانش آموزان به صورت یک معضل برای خانواده ها تبدیل شده است؛ برخی افراد فکر می کنند فراغت برابر با بیکاری است در حالی که اوقات فراغت از جمله زمان های با ارزش زندگی انسان است. دانش آموزان در ایام فراغت می توانند به کارهای مورد علاقه خود بپردازند و تجربیات خوبی به دست آورند. حتی گاهی همین کارهایی که در اوقات فراغت انجام می دهند سبب می شود که مسیر زندگی شان عوض شود. برای مثال دانش آموزی در تعطیلات تابستان به کلاس نقاشی می رود و در این عرصه با استعداد کارهایش را نشان می دهد و کلا سرنوشتش عوض می شود.

برخی اوقات فراغت را با کتاب خواندن و تماشای فیلم پر می کنند خوشبختانه اکثر دانش آموزانی که کتاب زیاد می خوانند و فیلم زیاد می بینند در آینده نثر قوی دارند و توانمندی بالایی در سخن وری کسب می کنند. هرچند به نوع و سبک فیلم و کتابی که انتخاب می کنند هم بستگی دارد.

پر کردن اوقات فراغت میلیون ها نوجوان و جوان که این روزها با تعطیلی کلاس های درس، تابستان گرم را در فضاهای خارج از محل تحصیل خود سپری می کنند، از جمله دل مشغولی های مسئولان مربوطه است که تدابیر مختلفی برای آن اندیشیده اند. اما این که بحث مطالعه آزاد در این میان چه جایگاهی دارد، موضوع مهمی است که می توان از دریچه های مختلف به آن نگاه کرد. براساس آمار، سرانه مطالعه به عنوان یکی از فعالیت های مربوط به گذران اوقات فراغت در کشور 6 تا 7دقیقه است که این شاخص در تهران تا 7/5دقیقه هم افزایش می یابد.

برای شاد و خاطره انگیز کردن اوقات فراغت فرزندتان روشهای متنوعی وجود دارد، برخی از والدین بیش از حد نگران اوقات فراغت فرزندانشان هستند تا به بطالت نگذرد و آنها پرکردن اوقات فراغت را فقط در کلاس های تابستانی می بینند و به اجبار فرزندان خود را در کلاسهای تابستانی ثبت نام می کنند در حالیکه علاقه فرزند خود را نادیده می گیرند اما باید بدانیم که با انجام کارهای ساده و خلاقانه باعث می شویم که فرزندمان احساس خوبی داشته باشد و از اوقات فراغت خود لذت زیادی ببرد.

برای پر کردن اوقات فراغت، خانواده ها باید هدایت گر فرزند باشند و این اشتباه بزرگی است که برای آنها تصمیم گیری کنند اگر والدین کودک خود را تحت فشار قرار دهند تا به کلاس های متنوع بروند اثرات نامطلوبی برای آنها بجا  می گذارد، پس بهتر است برای برنامه ریزی اوقات فراغت پیشنهاد های کودکتان راهم لحاظ کنید.

پیام ابراهیمی نویسنده کودک و نوجوان در خصوص پر کردن اوقات فراغت دانش آموزان با خواندن کتاب به ویژه در فصل تابستان، گفت: از نظر بنده فرهنگ کتابخوانی چیزی نیست که بخواهیم آن را در فصل تابستان در کودکان تقویت کنیم.

وی افزود: فرهنگ کتابخوانی باید از کودکی به کودکان آموزش داده شود در فصل تابستان دانش آموزان باید کلاس های درسی و تقویتی را کنار بگذارند چرا که فصل تابستان زمان مناسبی برای بازی های کودکان است از این رو کلاس های درسی جایگزین خوبی برای پر کردن اوقات فراغت دانش آموزان نیست.

این نویسنده با اشاره به متولیان و الگوهای پر کردن اوقات فراغت دانش آموزان در فصل تابستان گفت: نیازهای کودکان خیلی نیاز های مشخصی است. این قضیه خیلی مهم است چرا که دانش آموزان در کلاس های هنری و فعالیت های گروهی شیوه ها و راه های جدید مواجه با مسائل و مشکلات را یاد می گیرند. مثلا کلاس های ورزشی از جمله کلاس هایی هستند که کودکان به آن نیاز دارند چرا که فعالیت های گروهی ورزشی هم برای سلامتی مناسب هستند و هم می تواند از جنبه های مختلف باعث رشد کودکان و تعامل اجتماعی با دیگران شود.

وی در خصوص نقش و وظایف صدا و سیما در پر کردن اوقات فراغت دانش آموزان گفت: تبلیغ فرهنگی وظیفه صدا و سیما است. صداو سیما باید برنامه های خوبی برای پر کردن اوقات فراغت دانش آموزان ارائه دهد چرا که کودکان بخشی از زمان خود را به تماشای تلویزیون اختصاص می دهند پس برنامه ها باید مناسب و مفید با سنین کودکان باشد.

ابراهیمی در پایان با بیان اینکه سینمای کودک به شدت وضع آشفته ای دارد،گفت: صدا و سیما باید با ساخت و اجرای برنامه های مناسب سنین کودکان بتواند نقش موثر و مفیدی را در جامعه ایفا کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار