غفاری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

استقبال اروپا از سفر ظریف خبر از همراه نبودن آنها با تحریم‌های آمریکا علیه تهران دارد

کارشناس مسائل اروپا گفت: تعادل وزارت خارجه در رایزنی با کشورهای منطقه و اروپا می تواند به دستگاه دیپلماسی ما کمک شایانی کند.

استقبال کشور های اروپایی از سفر ظریف خبر از همراه نبودن بازیگران بین المللی و اروپایی با تحریم‌های آمریکا علیه تهران دارد/با یک بازی هدفمند  از توان بازیگران بین المللی؛ تضمین کننده موفقیت تهران را در حوزه روابط بین المللبه گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، دهم مرداد ماه بود که وزیر امور خارجه کشورمان از سوی وزارت خزانه داری آمریکا در فهرست تحریم‌ها قرار گرفت.  ظریف در هفته‌ای که گذشت به قطر و کویت سفر کرده بود، به فنلاند، سوئد رفت و از آنجا قرار است به نروژ برود. دیپلمات عالی رتبه کشورمان در بدو ورود به هلسینکی در جمع خبرنگاران گفت که با توجه به شرایط منطقه، به چند کشور آسیایی نیز سفر خواهد کرد.


بیشتر بخوانید: ظریف خواستار مذاکرات فشرده با اروپایی‌ها شد 


حنیف غفاری کارشناس مسائل اروپا در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: سفر‌های ظریف به کشور‌های اسکاندیناوی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، چراکه کشور‌های حوزه اسکاندیناوی به خصوص سوئد و نروژ هر دو کشور‌هایی هستند که در عرصه سیاست خارجی اتحادیه اروپا نقش محوری دارند.

او افزود: نقش محوری سوئد و نروژ در گذشته هم خود را نشان داده است، در واقع استکهلم و اسلو هر دو بازیگرانی هستند که تلاش می‌کنند تا در منازعات، مناقشات و معادلات بین المللی نقش پررنگی را ایفا کنند.

غفاری با بیان اینکه تقویت همزمان دیپلماسی منطقه‌ای و دیپلماسی اروپایی وزارت امور خارجه، تحرک مثبتی محسوب می‌شود، گفت: در حقیقت گسترش دیپلماسی نشان می‌دهد که وزارت خارجه بدون اینکه صرفا بر حوزه غرب تمرکز کند، بلکه از ظرفیت‌های منطقه‌ای و اروپایی به صورت همزمان در حوزه سیاست خارجی ما استفاده می‌کند، که این موضوع امری مطلوب به حساب می‌آید.

کارشناس مسائل اروپا خاطر نشان کرد: توازن و تعادل وزارت خارجه در رایزنی با کشور‌های منطقه و اروپا می‌تواند در آینده نزدیک به کمک دستگاه دیپلماسی ما بیاید.

او با اشاره به تحریم‌های یک جانبه آمریکا علیه ایران، تصریح کرد: در حقیقت نه تنها تروئیکای اروپایی (انگلیس، آلمان و فرانسه) بلکه بسیاری از بازیگران اروپایی این نکته را به خوبی می‌دانند که خروج ایالات متحده آمریکا از برجام یک خروج غیر قانونی بود، همچنین واکنش کشور ما طبق مفاد ۲۶ و ۳۶  در رابطه با کاهش تعهداتمان حداقلی‌ترین و برحق‌ترین نوع واکنشی بود که تهران می‌توانست در مقابل طرف برجامی انجام دهد.

غفاری ادامه داد: ایران در چنین شرایطی ابایی ندارد و خود را محق می‌داند که موضوع کارشکنی ایالات متحده را به صورت فرموله برای سایر بازیگران اروپایی نشان دهد.

کارشناس مسائل اروپا با بیان اینکه سفر‌های اروپایی وزیر امور خارجه کشورمان و استقبال آن ها،  نشان دهنده همراه نبودن اکثر بازیگران بین المللی و اروپایی با تحریم‌های آمریکا علیه تهران است، گفت: بسیاری از کشور های اروپایی رویکرد دونالد ترامپ، مشاور امنیت ملی آن و پمپئو علیه تهران را یک حرکت سلبی و بازدارنده می‌دانند.

او خاطر نشان کرد: اتحادیه اروپا صرفا تروئیکایی اروپایی نیستند و در سفر اخیر ظریف به اسکاندیناوی این مسئله به خوبی اثبات شد، در این خصوص باید از ظرفیت سایر بازیگران اروپایی هم استفاده کرد، خصوصا ظرفیت سوئد و نروژ که کشور‌هایی با توان ویژه‌ای در نظام بین الملل دارند.

غفاری اضافه کرد: وزارت امور خارجه کشور ما باید نسبت به ظرفیت همه بازیگران بین المللی نه فقط ظرفیت اروپایی، یک نگاه واحد و جامع نگری داشته باشد و به تمامی ظرفیت‌های بالقوه و بالفعلی استناد کند که در فضای پیرامونی، منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای ما وجود دارد.

کارشناس مسائل اروپاگفت: در برهه زمانی حساس و سرنوشت ساز فعلی؛ اصرار و اتکا بر استراتژی‌ها و ضوابط سیاست خارجی ما است  که می تواند موفقیت تهران را در حوزه روابط بین الملل تضمین می‌کند، صوابطی که هیچ وقت قابل تغییر نیستند، همچنین یک رویکرد و بازی هدفمند در قبال استفاده از توان سایر بازیگران بین المللی اعم از بازیگران اروپایی و منطقه‌ای و دیگر نقاط دنیا هم تاثیر گذار خواهد بود.

انتهای پیام/

وزارت امور خارجه باید نسبت به ظرفیت بازیگران بین المللی و اروپایی نگاهی واحد داشته باشد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۲ ۳۰ مرداد ۱۳۹۸
چقدر عالی همه مشکلات ما حل شد !!!!!!!!!!!!
آخرین اخبار