ویروس کرونا؛ نیروهای عملیات ویژه اورژانس تهران، خط مقابله با بحران کرونا

این روز‌ها کرونا، پای نیرو‌های عملیات ویژه اورژانس را به این موضوع باز کرده است.

ویروس کرونا؛ نیروهای عملیات ویژه اورژانس تهران، خط مقابله با بحران کرونابه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، افرادی که برای ویروس کرونا به راهنمایی یا امداد رسانی احتیاج دارند باید با شماره ۱۹۰ تماس بگیرند نه با شماره ۱۱۵؛ بیمه سلامت هم سامانه تلفنی ۱۶۶۶ و ستاد ملی مبارزه با کرونا شماره چهار رقمی ۴۰۳۰ را برای مشاوره دادن به مردم اختصاص داده است. به همین منظور کارشناسان پشت تلفن نشسته اند و به سوالات مردم جواب می‌دهند.

اگر علائم عطسه، سرفه و آبریزش بینی بدون تب و تنگی نفس همراه باشند بیشتر نشان دهنده سرماخوردگی است. بیشتر افرادی که با مراکز مشاوره تماس میگیرند با گفتن علائمی مانند بدن درد، تعریق و سردرد می‌خواهند دلیل بروز این علائم را فهمیده و از خود دور کنند. تفاوت تنگی نفس نسبت به قبل اگر کم‌تر شده باشد نباید نگرانی از بابت کرونا داشته باشیم و این کارشناسان در صورتی به فرستادن آمبولانس اقدام می‌کنند که فرد مشکوک به کرونا بوده و علائمی مانند تنگی نفس، تب بالا و سرفه خشک داشته باشند.

آیا هر تنگی نفس، تب و سرفه‌ای نشان دهنده کروناست؟ کارشناسان اورژانس کشور با این نظر مخالف بوده و می‌گویند سرماخوردگی ساده یا آنفلوانزا نوعی ویروس است که می‌تواند با علائمی مانند ویروس کرونا همراه باشد و باید از نظر اینکه آیا فرد به ویروس کرونا مبتلا است یا خیر بررسی شود.

سردرد، سرگیجه، سرفه، تنگی نفس و حالت تهوع از علائم سرماخوردگی است و مردم تنها از بروز این وضعیت در بدن خود به علت ابتلا به کرونا وحشت دارند. با امید به خدا، مراقبت از خود و اطمینان به مسئولان باید از میزان ترس خود کم کنیم.

از آنجایی که فصل زمستان سرد است همانند سال‌های گذشته افراد زیادی به سرماخوردگی و آنفلوانزا مبتلا می‌شوند. اما با توجه به اینکه اطلاعات و اخبار ضد و نقیض بسیار زیادی در صفحات اجتماعی به دست مردم می‌رسد همه آن‌ها در استرس و اضطراب بحث کرونا قرار می‌گیرند.

کدام شماره ها برای تشخیص بررسی کرونا پاسخگو هستند؟

وزارت خانه شماره‌های ۴۰۳۰ و ۱۹۰ را برای اطلاع رسانی در خصوص ویروس کرونا در اختیار افراد قرار داده است، اما آن‌ها به علت شناختی که از شماره ۱۱۵ دارند بعد از تماس با این شماره و مطرح کردن دغدغه هایشان بلافاصله با کارشناسان اورژانس کشور ارتباط می‌گیرند.

ویروس کرونا؛ نیروهای عملیات ویژه اورژانس تهران، خط مقابله با بحران کرونا

حدود ۱۰ هزار نفر تاکنون به علت ترس از مبتلا شدن با کارشناسان اورژانس کشور تماس گرفته اند، اما تعداد بسیار محدودی از آن‌ها به این ویروس مبتلا شده بوده اند و ریشه این تماس‌ها ناشی از اضطراب مردم است و هنگام شنیدن صحبت کارشناسان به آرامش می‌رسند.


بیشتر بخوانید: علائم این بیماری مرگبار با تب و لرز، سرفه و تنگی نفس آغاز می‌شود


محمد جواد نادمی مسئول عملیات ویژه اورژانس تهران گفت: واحد عملیات ویژه یک واحد از تکنسین‌های عملیاتی مرکز اورژانس تهران است که بر اساس یک سری از فاکتور‌ها گلچین شده و دورهم جمع شده اند و برای روز‌ها و لحظات خاص و بحران آموزش دیده اند.  نیروهای عملیات ویژه انتقال بین بیمارستانی را درمورد بیمارانی که کرونای ثابت شده دارند انجام می‌دهند.

مسئول عملیات ویژه اورژانس کشور تصریح کرد: چند روزی است که نیرو‌های اورژانس سخت مشغول خدمت رسانی به هم نوعان خویش هستند و از آنجایی که از خانواده‌های خود دور هستند تنها با برقراری تماس از حال آن‌ها باخبر می‌شوند.

نادمی تصریح کرد: نیرو‌های اورژانس ضمن کنترل، آرام کردن خانواده، تقویت حس و حال خود در کنار بیماران حضور می‌یابند و خداروشکر تاکنون هیچ شکایتی از بی حوصلگی و خستگی این افراد نداشتیم. در جایی خواندم برخورد با کرونا ترس ندارد بلکه نیاز به اطلاعات و آموزش دارد.

صابر زارعی نژاد تکنسین عملیات ویژه اورژانس تهران گفت: یک قسمتی در خصوص تماس‌های افراد مشکوک به کرونا تشکیل شده است و آن‌ها تیم عملیات ویژه را درگیر می‌کنند و ما بیماران را از بیمارستانی به بیمارستان مقصد که در آنجا برای این افراد مشخص شده است، منتقل می‌کنیم. حتی ۱۲ روزی است که تمام نیرو‌های اورژانس شبانه روز بدون هیچ استراحتی در حال امداد رسانی به بیماران هستند.

زارعی نژاد اظهار کرد: بهترین خبر این است که ماموریت‌های کرونایی در حال کم شدن است و مردم خیالشان راحت باشد که ان شاء الله این ویروس به زودی زود از کشورمان خارج می‌شود. با توجه به شغلی که انتخاب کردیم وظیفه مان امداد رسانی به مردم است. وقتی بحران یا اتفاقی در کشور به وجود می‌آید که اورژانس باید در میان کار باشد دیگر ساعت و روز برایمان مطرح نیست و تا زمانی در کنار مردم می‌ایستیم که مشکلشان رفع شود.


بیشتر بخوانید: ویروس کرونا؛ آیا با شروع فصل گرما شیوع کرونا کمتر می‌شود؟


سید کاظم موسویان کارشناس فوریت‌های پزشکی عملیات ویژه اورژانس تهران گفت: امروز بیمار مشکوک به کرونا را با علائم مشکوک نه قطعی به بیمارستان منتقل کردیم.

محمد جمشیدی تکنسین عملیات ویژه اورژانس تهران گفت: بعد از هر انتقال و تمام شدن تحویل بیمار مبتلا به کرونا از مبدا به بیمارستان مقصد، تمامی سطوح آمبولانس را گندزدایی و ضدعفونی می‌کنیم تا بیماران بعدی که در این موقعیت قرار می‌گیرند هنگام تماس با این سطوح برایشان مشکلی پیش نیاید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.