کشف نورون‌هایی که قند خون را تنظیم می‌کنند

محققان نورون‌های حساس به گلوکز را که منجر به تنظیم قند خون می‌شوند، شناسایی و کشف کردند.

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، محققان گروهی از نورون‌های حساس به گلوکز را در مغز یافته اند که از ایجاد هیپوگلیسمی شدید در موش ها، پیشگیری می‌کند. نتایج این تحقیق در مجله Nature Communications منتشر شده است.

سطح قند خون پایین که به هیپوگلیسمی معروف است، می‌تواند یک وضعیت تهدید کننده به ویژه برای مبتلایان به دیابت نوع ۱ باشد. دانشمندان برای حل این مشکل، تحقیقاتی برای متعادل ساختن قند خون انجام داده اند.

نورون‌های حساس به گلوکز نوسانات سطح قند خون را حس کرده و در صورت کاهش سریع یا افزایش فعالیت‌های آن واکنش سریع نشان می‌دهند. در آزمایش‌ها این پاسخ، باعث افزایش فعالیت در بدن موش‌ها شده است.

نورون‌های سنجش گلوکز همچنین می‌توانند بر تولید هورمون‌هایی مانند گلوکاگون تأثیر بگذارند که می‌توانند تولید یا جذب گلوکز را مستقیماً توسط بافت‌های محیطی تنظیم کنند. به وسیله این فرآیند، سطح قند خون تنظیم می‌شود.

نورون‌های سنجش گلوکز در مناطق مختلف مغز یافت می‌شوند. محققان با استفاده از اپتوژنتیک و ایجاد ترکیبی از تغییرات ژنتیکی و نور برای فعال کردن مدار‌های عصبی خاص در موش ها، نشان دادند که وقتی سلول‌های عصبی مهار شده با گلوکز به سطح گلوکز پایین پاسخ دهند، یک مدار خاص فعال شده و نتیجه آن افزایش قند خون است. از طرف دیگر، هنگامی که نورون‌های برانگیخته گلوکز به گلوکز خون پایین پاسخ دادند، می‌توانند یک مدار متفاوت را مهار کنند، اما نتیجه نیز افزایش سطح قند خون است.

این تیم تحقیقاتی در کالج پزشکی بیلور، در قدم بعدی آزمایش‌های خود می‌خواهند به بررسی نقش استروژن در فرآیند سنجش گلوکز پرداخته و میزان تاثیر تفاوت‌های جنسیتی در عملکرد این سلول‌های عصبی برای ایجاد تعادل در گلوکز را بسنجند.