تعیین عرصه و حریم «موشلان تپه»/ وجود گورستان تاریخی

معاون میراث فرهنگی البرز با اشاره به استقرار هیئت پژوهشی در سایت «موشلان تپه» و تعیین عرصه و حریم، از وجود یک گورستان تاریخی در این محوطه خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از البرز،علیرضا دهقان مهرجردی، معاون میراث فرهنگی البرز با اشاره به انجام عملیات پژوهشی در سایت «موشلان تپه» اسماعیل آباد واقع در شهرستان ساوجبلاغ، گفت: یک هیئت پژوهشی بیست روز است که در این محوطه تاریخی حضور دارند.

معاون میراث فرهنگی البرز با بیان اینکه اقدامات مربوط به تعیین عرصه و حریم محوطه تاریخی موشلان تپه در حال انجام است تا مطالعات پژوهشی به طور جامع صورت گیرد،افزود: بر اساس یافته‌های موجود این تپه یکی از سکونتگاه‌های پیش از تاریخ و مربوط به هزار پنجم قبل از میلاد مسیح است.

دهقان مهرجردی با تاکید بر اینکه در محدوده موشلان تپه سکونت گاه‌هایی با قدمت هفت هزار ساله وجود دارد، گفت: در حین انجام مطالعات پژوهشی در این تپه باستانی به یافته‌های ارزشمندی دست یافته ایم که در آینده‌ای نزدیک ارائه می‌کنیم.

او در بخش دیگری با اشاره به اینکه موشلان تپه و تپه ازبکی در یک راستا قرار دارند، افزود: فاصله این دو تپه از هم حدود ۱۰ تا ۱۵ کیلومتر است و از نظر قدمت تاریخی نیز به طورتقریبی هم دوره هستند.

معاون میراث فرهنگی البرز با بیان اینکه قدمت تمدن موجود در محوطه تاریخی موشلان تپه حدود ۵ تا ۷ هزار سال تخمین زده می‌شود، گفت: با وجود یافته‌های موجود دو تپه تاریخی ازبکی و موشلان تپه که در نزدیکی هم قرار دارند در یک مسیر راه تمدنی بوده اند.

دهقان مهرجردی با بیان اینکه دو تپه موشلان و ازبکی در محدوده فلات مرکزی قرار دارند، افزود: محدوده حرکت این فلات مرکزی از دشت قزوین شروع شده و در ادامه با عبور از دشت‌های نظرآباد، ساوجبلاغ و کرج به دشت ری می‌رسد و به نوعی تمامی این محوطه‌های باستانی در مسیر پیش از تاریخ قرار دارند.

اوگفت: با توجه به یافته‌های تاریخی از جمله ظروف سفالی در سایت موشلان تپه به طور تقریبی با محوطه باستانی چشمه علی شهر ری، تپه ازبکی نظرآباد و همچنین محوطه تاریخی دشت قزوین هم دوره بوده است.

معاون میراث فرهنگی البرز با بیان اینکه شواهدی مبنی بر وجود گورستان تاریخی در محوطه تاریخی موشلان تپه نیز وجود دارد، افزود: اما هنوز تا اتمام پروژه پژوهشی در این محدوده زمان داریم و به تیع تا آن زمان به نتایج جامع‌تری در خصوص این محوطه تاریخی و باستانی دست خواهیم یافت.

منبع: خبرگزاری مهر

انتهای / ر. خ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.