دبیر ستاد تنظیم بازار خبر داد؛

اولویت ما حفظ تعادل بازار است؛ بستر سازی برای گسترش فروش اینترنتی

کلامی گفت: در تلاش هستیم تا کسری اقلام در بازار اتفاق نیفتد تا بازار از تعادل خارج نشود.

 به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدرضا کلامی دبیر ستاد تنظیم بازار در نشست خبری امروز اظهار کرد: در شرایط فعلی وضعیت تامین کالا‌های ما بسیار مناسب است و در شرایط مناسبی قرار داریم. صادر کننده‌ای که تولید کننده یک کالا است خواهد توانست از ارز صادراتی خود برای تامین استفاده کند همچنین توافق بین وارد کننده و صادر کننده می‌تواند بسیار بر بهبود بازار اثر گذار باشد.

او گفت: نوسان نرخ ارز بر کالا‌هایی که در گروه ارز نیما قرار دارند موثر است  چرا که برخی از اقلام این گروه کالا‌های اساسی ضروری هستند. بر اساس مصوبه دولت برخی کالا‌ها از گروه ارز دولتی به گروه ارز نیمایی منتقل شدند تا از مشکلات احتمالی جلوگیری شود.

کلامی بیان کرد: بیش از ۳ میلیون واحد صنفی در کشور داریم. با حمایت‌های بخش‌های مختلف و برای افزایش رقابت در شبکه توزیع سهم فروشگاه‌های زنجیره‌ای از ۳ به ۱۲ درصد افزایش پیدا کرد. شرکت‌های پخش کالایی هم به صورت مویرگی فعالیت کرده و سرعت عمل خوبی را از خود به نمایش می‌گذارند. فروشگاه‌های اینترنتی هم به صورت جدی مورد توجه قرار گرفته‌اند و در تلاش برای بستر سازی و وارد کردن تمام واحد‌های صنفی به این حوزه هستیم.


بیشتر بخوانید


دبیر ستاد تنظیم بازار گفت: کالا‌هایی در شبکه‌های توزیع ما وجود دارد و ممکن است تحت تاثیر نوسانات نرخ ارز قرار بگیرد پس باید برای حمایت از مصرف کننده بازار در آرامش بماند. کاهش مصرف و از دست دادن مصرف کننده می‌تواند به صورت چشم‌گیری حقوق مصرف کنندگان را تحت تاثیر قرار دارد. به همین دلیل برخورد با گرانفروشی را در اولویت قرار خواهیم داد.

قیمت گذاری کالا‌های مهم و اساسی به روش تثبیتی

او بیان کرد: کالا‌های مهم و اساسی مثل گذشته تحت قیمت گذاری تثبیتی قرار خواهند گرفت. گروهی هم که در گذشته قیمت را شخصا ارائه می‌کردند با دستور ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت قیمت پیشنهادی خود را ارایه می‌دهند و سازمان حمایت درباره آن تصمیم گیری خواهد کرد.

کلامی تصریح کرد: تنطیم بازار دستگاهی فرا قانونی است که وظیفه بهبود دسترسی و بهره مندی مردم به کالا‌های ضروری در سراسر کشور را بر عهده دارد. توجه ما بر آن است که کسری در بازار اتفاق نیفتد تا بازار از تعادل خارج نشود و اثرات منفی به همراه نداشته باشد.

کلامی درباره تولید ۱۱ میلیون لوازم خانگی و تامین ارز گفت: کشور ما در لوازم خانگی بزرگ و کوچک بیش از ۱۹ میلیون دستگاه ظرفیت دارد. تولید کشور ما در سال ۹۸، ۸.۸ میلیون دستگاه بوده است، ما قصد دستیابی به این رقم را داریم. برای تامین ارز هم تامین ارز این حوزه را به صادرات صنایع پتروشیمی و فولاد گره زده‌ایم.

۸ میلیون تن شمش مجموع مصارف کشور

کلامی بیان کرد: مصارف کشور حدود ۸ میلیون تن شمش است پس بخش عمده‌ای از تولیدات ما می‌تواند به بازار‌های خارجی اختصاص یابد. مجموع تولید ورق ما ۱۰ میلیون تن است که با نیاز کشور تقریبا سر به سر است و با کاهش عرضه بازار دچار اختلال می‌شود. با اقدامات انجام شده مقادیر عرضه افزایش پیدا خواهد کرد. تمایل به ورود سرمایه و سو استفاده از این بازارها وجود دارد و در همین راستا بخش‌های نظارتی بر کنترل انبار‌ها است تا از احتکار این اقلام جلوگیری کند. واحدهای صنفی تولیدی از طریق کمیته تخصصی این موضوع بررسی شده و مقادیر مورد نیاز آن‌ها مشخص می‌شود.

او بیان کرد: آنچه که باید مورد توجه قرار بگیرد آن است که دولت در سال ۹۷ برنامه ریزی‌هایی انجام داد تا با توجه به محدودیت‌های ارزی به میزان سال قبل فرآورده‌هایی مثل ذرت وارد کنیم. اگر شرکتی درصد خاصی از این نهاده‌ها را در دوره‌های قبل وارد کرده باشد به همان میزان درصد اجازه واردات را به دست خواهد آورد.

بر تولید و حفظ تعادل عرضه و تقاضا متمرکز هستیم

دبیر ستاد تنظیم بازار درباره خودکفایی در صنعت خودرو گفت: تمرکز ما در تولید و حفظ تعادل عرضه و تقاضا است؛ ۱۹.۷ میلیون ظرفیت تولید داریم اما به دلیل قاچاق بین ۶ تا ۸ میلیون مورد استفاده قرار می‌گرفت. امروز با بهبود اطمینان برای تولید کننده، برنامه برای تولید ۱۱.۶ میلیون واحدی در این حوزه داریم. در کولر آبی ۱۰۰ درصد، بخاری ۹۰ درصد و در یخچال و فریزر ۶۰ درصد تولید داخل داریم با این وجود قطعاتی هستند که نیاز به واردات و تامین از واحدهای خارجی داریم. ۵۰۰ واحد تولید لوازم خانگی داریم که مهم‌ترین کالای مصرف آن ورق است و با ارز نیما گره خورده است. اگر قصد ارایه نرخ تثبیتی داشته باشیم باید تعادل حفظ شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۶ ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
خسته نباشی پهلوان
آخرین اخبار