بومی سازی بسکت‌های لایه گرم واحد‌های بخار در نیروگاه نکا

با توانمندی کارکنان نیروگاه شهید سلیمی نکا ساخت بسکت‌های لایه گرم ایر پری هیتر واحد‌های بخار بومی سازی شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،معاونت تعمیرات نیروگاه شهید سلیمی نکا اعلام کرد: به منظور افزایش راندمان بویلر و صرفه جویی در مصرف سوخت واحدها، عملیات ساخت و تعویض بسکت‌های لایه سرد و گرم ایرپری هیتر واحد‌های یک و دو بخاری نیروگاه شهیدسلیمی نکا، همزمان با تعمیرات اساسی انجام شد.

شرکت مدیریت تولیدبرق نکا با توجه به نیاز واحد‌های بخاری نیروگاه به ساخت تجهیز ژانگستروم (گرمکن هوا) با خرید دستگاه‌های برش و فرم دهی ورق، از سال‌های گذشته بستر لازم جهت ساخت بسکت‌های گرم ایر پری هیتر و نیز ساخت فریم (باکس) بسکت‌های لایه سرد از جنس کورتن استیل را فراهم کرده است.

بسکت‌های لایه سرد بویلر‌ها بدلیل محل قرارگیری، شرایط دمایی و تشکیل شبنم در حالت مازوت سوز بودن در معرض خوردگی بیشتر قرار داشته و به همین دلیل باکس آن‌ها از جنس کورتن با ضخامت ۳ میلیمتر و ورق‌های داخل آن‌ها دارای لعاب ضد خوردگی اسیدی می‌باشد.

بسکت‌های لایه سرد (لعابدار) در سنوات گذشته از خارج از کشور تامین می‌شد که امسال برای اولین بار در داخل کشور ساخته شد و در حین تعمیرات اساسی واحد یک بخار نصب گردید.

عملیات ساخت و تعویض بسکت واحد‌های بخاری نیروگاه شهیدسلیمی شامل تخلیه ورق‌های فرسوده، ترمیم فریمها، برش، فرم دهی و نصب ورق‌ها در فریم‌ها و جوشکاری‌های مورد نیاز و در ادامه استقرار در ژانگستروم در مدت ۹۰ روز انجام شد.

در هر نوبت تعویض کامل بسکت‌های لایه سرد و گرم واحد‌های بخار ۴۴۰ مگاواتی نیروگاه شهیدسلیمی نکا برای لایه گرم حدود ۲۰۰ تن و برای لایه سرد حدود ۵۰ تن ورق مصرف می‌شود که برای انجام این کار حدود ۱۶ نفر در بخش تعویض، ۱۰ نفر در بخش برشکاری و ساخت، ۶ نفر در بخش جوشکاری و ۲ نفر در بخش حمل و نقل به صورت مستقیم فعالیت می‌کنند.

استفاده بهینه، بازیافت و جلوگیری از هدر رفت انرژی یکی از کلیدی‌ترین مباحث در نیروگاه‌های بخاری می‌باشد، در بویلر‌های نیروگاهی به منظور افزایش راندمان و کاهش سوخت مصرفی از نوعی مبدل حرارتی به نام گرمکن هوا (ژانگستروم) استفاده می‌شود تا بوسیله آن بتوان انرژی حرارتی گاز‌های خروجی کوره را کنترل و در جهت افزایش دمای جریان هوای ورودی بکار گرفت.

انتهای پیام/س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار