کرمانشاه ۴۲۰ داروساز دارد

دبیر انجمن داروسازان استان کرمانشاه تعداد داروسازان استان را ۴۲۰ نفر اعلام کرد.

کرمانشاه ۴۲۰ داروساز داردبه گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ صابر سالارمند دبیر انجمن داروسازان استان کرمانشاه با اشاره به وجود ۴۲۰ داروساز در استان گفت : سالانه فقط در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه ۴۰ تا ۵۰ داروساز فارغ التحصیل شده و به این جمعیت اضافه می‌شوند.

او با بیان اینکه تاکنون موردی از بیکاری داروسازان دراستان نداشته ایم گفت : با توجه به افزایش سالانه تعداد داروسازان، باید خدمات جدیدی برای آن‌ها تعریف شود.

سالارمند افزود: در حال حاضر ۹۵ درصد داروسازان در داروخانه تمرکز پیدا کرده اند و بهره چندانی از علم ودانش آن‌ها در صنعت داروسازی نبرده ایم.

او ادامه داد: بر اساس استاندارد‌ها باید به ازای هر ۵۰ تخت بیمارستانی، یک پزشک داروساز در بیمارستان بکارگیری شود که این استاندارد به هیچ عنوان در کشور رعایت نمی‌شود.

او افزود: اگر این استاندارد‌ها رعایت شود و همچنین داروسازان به سمت صنایع داروسازی سوق داده شوند، در آن زمان به احتمال زیاد کمبود داروساز هم خواهیم داشت.

او گفت: متاسفانه در حال حاضر داروسازان در داروخانه فقط در نقش یک عرضه کننده دارو عمل کرده و مردم از دانش آن‌ها بهره‌ای نمی‌برند و این امر از آنجا نشات می‌گیرد که جایگاه مشخصی برای داروسازان در نظام سلامت تعریف نشده است.

دبیر انجمن داروسازان استان کرمانشاه گفت: همه داروسازان سمت تاسیس داروخانه می‌روند و سالانه در شهر کرمانشاه ۱۵ درخواست و در هر یک از شهرستان‌ها ۱۰ درخواست مجوز داروخانه داریم و این سوال مطرح می‌شود که یک شهر یا استان مگر چه تعداد داروخانه نیاز دارد.

او افزود: بر اساس استاندارد‌ها به ازای هر پنج هزار نفر جمعیت، یک داروخانه نیاز است و در شهر یک میلیون نفری کرمانشاه در حال حاضر ۲۲۰ داروخانه داریم که به نسبت جمعیت کفایت می‌کند.

سالارمند ادامه داد: این دید غلطی است که داروساز فقط باید وارد داروخانه شود و مسئولین بهداشت و درمان باید تلاش کرده و حوزه‌های خدماتی جدید برای داروسازان تعریف کرده و آن‌ها را به سمت صنعت و بیمارستان‌ها سوق دهند .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.