تعلیق ٨٠ کارت بازرگانی در استان فارس

رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی فارس با اشاره به اعلام تعلیق ۳۰۰ کارت بازرگانی در استان، گفت: تاكنون ٨٠ كارت تعليق شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، خسرو فروغان رئیس کمیسیون صادرات، واردات و گمرک اتاق بازرگانی فارس در نشست خبری، گفت: در طول دو سه سال گذشته براساس مصاحبه‌های رسمی و مکاتبات هشدار‌هایی برای سیاست‌های نادرست اقتصادی داده بودیم، اما گوش شنوایی نبود.

او با بیان اینکه امروز نتیجه بی درایتی‌های عمدی و سهوی بخشنامه‌های مکرر را شاهدیم، بیان کرد: امروز اکثر کالا‌های موجود در بازار قاچاق است و این ریشه بازار را خراب می‌کند و زمانی که به بهانه جلوگیری از خروج ارز، صادرات را بستند و به سمت کالای وارداتی روی آورده شد و برای این‌ها ارز بدون مدیریت خارج شد و نتیجه آن کالا‌هایی شد که بی کیفیت هستند و به سلامت جامعه آسیب می‌رسانند.

فروغان ادامه داد: اعلام شد صادر کنندگان در طول دو سال تا یک میلیون یورو اگر صادرات داشته باشند نیازی به تعهد ارزی در سامانه ندارند، اما پس از چندماه، گفتند ارز را برگردانید، در حالی که می‌دانند مراودات ما با چه کشور‌هایی است و اگر نمی‌دانستند دلمان نمی‌سوخت.

او اضافه کرد: کجای دنیا زمانی که این اتفاق می‌افتد همه چیز را قفل می‌کنند؟ با شرایط فعلی کانال واردات غذایی هم بسته می‌شود. مگر کل صادرات ما چند میلیارد دلار است؟ بخش اعظم صادرات ما نفت، پتروشیمی و فولاد بوده و بخشی هم از صادرات شرکت‌های خصوصی است که پشت آنها، اقازاده‌ها با رانت ایستاده‌اند.

رئیس کمیسیون صادرات، واردات و گمرک اتاق بازرگانی فارس با تصریح بر این موضوع که بخش خصوصی ما کمتر از ١٠ میلیارد دلار صادر می‌کند، گفت: بخش خصوصی واقعی ارز خود را برگردانده ومتاسفانه این مسئله که ذهن بسیاری از مسئولان بالای کشور را مبنی بر عدم بازگشت ارز حاصل از صادرات درگیر کرده، یک فریب است.

فروغان با بیان اینکه بخشنامه‌های زیادی در طول دو سال گذشته ابلاغ شده که ضد و نقیض بوده و بسیاری از آن‌ها اجرا نشده یا مغایر آن عمل شده است، گفت: سازمان تجارت نیز که باید حامی تجارت به ویژه در سال جهش تولید باشد، در سالی که مزین به جهش تولید است، کارت بازرگانی صادر کنندگان را صادر نکرده‌اند.

او با بیان اینکه صادرکنندگان تا حل شدن مشکل کارت بازرگانی باید در خانه بمانند، گفت: در این مدت بسیاری از بازار‌های هدف صادرات از دست می‌رود، چون آن‌ها منتظر ما نمی‌مانند و به دنبال چیز‌هایی نیستند که به صرف کشورشان نیست.

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی فارس اظهار کرد: با این تصمیمات هیچگاه اقتصاد محکم نمی‌شود و سرپا نمی‌ماند، چون صادر کنندگان قوانین صادراتی با وضع مملکت آشنا نیستند.

فروغان گفت: به اصطلاح مواردی برای کسانی که ارز وارد نکرده‌اند به غیر اینکه به دادگاه معرفی و به جرایم مالیاتی سنگین گرفتار می‌شوند، پیش بینی شده که از جمله آن‌ها جلوگیری از ارائه خدمات بانکی و جلوگیری از صدور یا تمدید مجوز صادرات است.

او همچنین تعداد کل کارت‌های بازرگانی فارس را بیش از یکهزار کارت ذکر کرد و گفت: به دلیل سختگیری‌های دو سال گذشته بسیاری از این کارت‌ها فعال نبوده است.

فروغان در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به برگزاری جلسه روز گذشته نمایندگان شیراز، بیان کرد: خوشبختانه نمایندگان نگاه کارشناسی به این موضوع داشتند و بر استفاده از کارشناسان تجارت تاکید کردند. آن‌ها برای احصاء و اعلام مشکلات اقتصادی به ویژه مشکل فعالان اقتصادی از اتاق بازرگانی استان درخواست کمک کردند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار