آغاز برداشت زیتون کنسروی از باغات طارم

مدیر جهاد کشاورزی طارم گفت: پیش بینی می‌شود امسال بیش از ۲۵ هزار تن محصول زیتون از باغات بارده طارم برداشت شود.

زیتون کنسروی به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، اسکندری مدیر جهاد کشاورزی طارم گفت:باغات زیتون طارم، با سطح زیر کشت ۲۰ هزار و ۵۰۰ هکتار بالاترین سطح زیر کشت را در بین محصولات کشاورزی طارم به خود اختصاص داده است که از این میزان ۱۶ هزار هکتار باغات بارده و ۴ هزار و پانصد هکتار باغات غیر بارده و جوان می‌باشد.
 
او  افزود: این شهرستان با بیش از ۲۰ درصد سطح زیر کشت و ۴۰ درصد تولید محصول زیتون، رتبه اول زیتون را در سطح کشور داراست و بسیاری از تولید کنندگان برتر زیتون کشور از این شهرستان معرفی می‌شوند.
 
اسکندری ادامه داد: هر ساله برداشت زیتون کنسروی از نیمه دوم شهریور ماه آغاز و تا اواخر مهرماه ادامه می‌یابد و پیش بینی می‌شود امسال بیش از ۲۵ هزار تن محصول زیتون از سطح باغات بارده طارم برداشت شود.
 
اوگفت: هر ساله برداشت زیتون کنسروی از نیمه دوم شهریور ماه آغاز و تا اواخر مهرماه ادامه می‌یابد و پیش بینی می‌شود امسال بیش از ۲۵ هزار تن محصول زیتون از سطح باغات بارده این شهرستان برداشت شود.
 
او اضافه کرد: با توجه به اینکه سالانه ۷۰ درصد محصول به صورت کنسروی برداشت می شود پیش بینی می شود که حدود ۱۷ هزار و پانصد تن محصول جهت فرآوری کنسروی برداشت شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طارم بیان داشت: تعداد بهره برداران زیتون در این شهرستان ۸۷۰۰ نفر می‌باشند که در مجموع ۲۵۰ هزار نفر روزانه  در برداشت زیتون مشغول بوده و از این طریق کسب درآمد می کنند و پیش بینی می شودکه در آمد ناخالص حاصل از برداشت کنسروی زیتون به ۲۰۰۰ میلیارد ریال برسد.

اسکندری تصریح کرد: ارقام زیتون داخلی مورد کشت طارم شامل: زرد زیتون، روغنی، شنگه، ماری و گلوله زیتون می‌باشند که رقم زرد زیتون با ۹۰ درصد سطح زیرکشت بیشترین سطح را در بین ارقام زیتون دارا می‌باشد و از ارقام خارجی کشت شده در طارم می‌توان به کنسروالیا، مانزانیلا، کرونائیکی و آربکین اشاره کرد که بخاطر سازگاری با منطقه و عملکرد بالا و خصوصیات خوب در حال گسترش می‌باشند.

او خاطر نشان کرد: با توجه به عدم استفاده از سموم شیمیایی در زمان تشکیل میوه تا زمان برداشت محصول زیتون طارم و استفاده اصولی از کود‌های شیمیایی و کود‌های دامی، کمپوست و .. محصول تولیدی از نظر باقیمانده سموم و کود‌های شیمیایی در حد مجاز و استاندارد قرار داشته و به همین دلیل طرفداران زیادی در بازار‌های داخل برای آن وجود دارد به طوری که زیتون تولیدی طارم به اقصی نقاط کشور از جمله استان‌های گیلان، قزوین، تهران، قم، مرکزی، همدان، تبریز، مازندران و گلستان و سایر شهرستان‌های استان زنجان بصورت کنسرو زیتون صادر می شود و همچنین در بحث صادرات خارج از کشور نیز کشور‌های عراق، روسیه، پاکستان و افغانستان بازار‌های هدف صادرات زیتون کنسروی می‌باشند.
 
انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.