شریعتی نیاسر در صحن علنی مطرح کرد؛

انتقاد از عملکرد وزارت نفت در اصلاح الگوی مصرف/ توتال اطلاعات ما را جمع‌آوری و برای خود استفاده کرد

سخنگوی کمیسیون انرژی بیان کرد: در حوزه اصلاح الگوی مصرف کار جدی اتفاق نیفتاده است و در حوزه گاز فلر ۲.۵ درصد پیشرفت فیزیکی بیشتر نداشته‌ایم.

انتقاد از عملکرد وزارت نفت در اصلاح الگوی مصرف/ توتال اطلاعات ما را جمع‌آوری و برای خود استفاده کردبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، مالک شریعتی نیاسر، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در صحن علنی امروز با بیان اینکه میادین مشترک توسعه نامتوازنی داشته‌اند، گفت: این اتفاق به ویژه در میدان آزادگان جنوبی رخ داده و همچنین تأسیسات فرآوری مرکزی به موقع راه‌اندازی نشده است.

او ادامه داد: در میدان آذر و چنگول، چاه‌ها وضعیت مناسبی ندارند و امکان بهره‌برداری با ظرفیت ۶۵ هزار بشکه طبق برنامه‌ریزی وجود ندارد.

نماینده تهران در مجلس اظهار کرد: پیمانکاران ایرانی در فاز ۱۱ پارس جنوبی به دلیل قرارداد با توتال کنار گذاشته شدند و در نتیجه بیش از ۷ سال و هر سال ۵ میلیارد دلار هزینه که در مجموع ۳۵ میلیارد می‌شود، عدم النفع از این فاز داشتیم به طوری که در نهایت مجبور شدیم به همان تصمیم درست اولیه برگردیم.

شریعتی نیاسر یادآور شد: چرا از ابتدا کار را به ایرانی‌ها ندادید؟ شرکت توتال به عنوان شریک رقیب ما قطر، اطلاعات کشور ما را جمع‌آوری کرد و به ضرر ما استفاده می‌کند.

او تأکید کرد: کشور با عدم ذخیره‌سازی مناسب گاز و عدم تثبیت صادرات گاز به کشور‌های همسایه مواجه است و در قرارداد‌های مختلف مانند کرسنت، ترکیه، پاکستان و اخیراً ترکمنستان عملکرد مناسبی نداشتیم.

نماینده تهران در مجلس ادامه داد: در قرارداد با ترکمنستان بدون ملاحظه وضعیت کشور، متأسفانه یک طرفه با احتمال پیروزی در داوری پس از شکایت ترکمنستان ادعایی کردیم که می‌توانیم ۱۰ تا ۱۲ میلیارد دلار دریافت کنیم، اما محکوم شدیم؛ طرف ترکمنستان وام بلند مدت را بازگردانده، ولی ۷۵ درصد هزینه داوری را ما پرداخت می‌کنیم.

شریعتی نیاسر گفت: در موضوع اصلاح الگوی مصرف کار جدی اتفاق نیفتاده است. آقای زنگنه توضیح دهید درباره اینکه در شدت مصرف باید به یک دوم می‌رسیدیم چه کرده‌اید؟

او بیان کرد: درباره گاز فلر چه خواهید کرد؟ پس از ۲۰ سال این مسئله هنوز به نتیجه‌ای نرسیده‌ است و ۲.۵ درصد پیشرفت فیزیکی بیشتر نداشته است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار