وزارت علوم در هفته‌ای که گذشت؛

از شرط جدید وزارت علوم برای پذیرش دانشجویان دکتری تا پاسخ دانشگاه آزاد به گرانی شهریه‌ها

وزارت علوم در هفته‌ گذشته با اخبار متعددی مانند شرط جدید برای پذیرش دانشجویان دکتری و پاسخ دانشگاه آزاد به گرانی شهریه‌ها گذشت.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، «پاسخ دانشگاه آزاد به گرانی شهریه‌ها؛ از گرانی‌ها مستثنی نیستیم»، «۶۰۰ زمین لرزه در ۱۸۰ روز تهران را لرزاند»، «مشکل افزایش شهریه دانشجویان روان‌شناسی بالینی حل شد»، «شرط جدید وزارت علوم برای پذیرش دانشجویان دکتری»، «برگزاری کنکور دو بار در سال»، «کنکور دکتری و کارشناسی ارشد حذف نمی‌شود»، «شورای سنجش با درخواست مجلس برای تمدید کنکور نظام قدیم موافقت نکرد» و «متقاضیان جذب هیات علمی در دانشگاه فرهنگیان باید چه شرایطی داشته باشند؟» از جمله مهمترین اخبار وزارت علوم در هفته ای که گذشت بود.

پاسخ دانشگاه آزاد به گرانی شهریه‌ها؛ از گرانی‌ها مستثنی نیستیم

احمد حیدری سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی، درباره افزایش شهریه دانشجویان این دانشگاه گفت: از سال گذشته تاکنون هزینه‌ها در همه زمینه‌ها از خودرو تا مسکن چندین برابر شده و در برخی موارد شاهد رشد ۳۰۰ درصدی قیمت‌ها بوده ایم، دانشگاه آزاد نیز در همین کشور است و از گرانی‌ها مستثنی نیست.

متقاضیان جذب هیات علمی در دانشگاه فرهنگیان باید چه شرایطی داشته باشند؟

جواد محمدی، دبیر هیئت عالی جذب شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفت وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی، درباره شیوه جذب هیات علمی در دانشگاه فرهنگیان گفت: اساتید متقاضی هیات علمی شدن در دانشگاه فرهنگیان باید شرایط علمی لازم را داشته باشند تا جذب شوند.

محمدی گفت: این اساتید باید شرایطی مثل ماندگاری ۱۰ ساله در دانشگاه‌های محل تحصیل را دارا باشند تا بتوانند شرایط لازم را احراز کنند.  دانشگاه‌های مهمی مثل دانشگاه فرهنگیان باید سطح جذب هیات علمی بالاتری از سایر دانشگاه‌ها داشته باشند، زیرا این افراد در حال تربیت دانشجویانی هستند که بعد از چند سال به مدارس وارد و مسئولیت ارائه آموزش به دانش آموزان را عهده دار می‌شوند.

توضیح دانشگاه شهید بهشتی در خصوص خبر تخلف ۱۲۰ میلیاردی

دانشگاه شهید بهشتی نسبت به تشریح خبر تخلف ۱۲۰ میلیاردی در این دانشگاه‌ها اطلاعیه‌ای صادر کرد.

شورای سنجش با درخواست مجلس برای تمدید کنکور نظام قدیم موافقت نکرد

فاطمه زرین آمیزی سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور در گفت وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی، از مخالفت شورای سنجش با تمدید کنکور نظام قدیم خبر داد و گفت: شورای سنجش و پذیرش دانشجو با کنکور ۱۴۰۰ برای نظام قدیم موافقت نکرد و در کنکور سراسری سال ۱۴۰۰ نظام قدیمی ها نمی توانند بر مبنای این نظام آزمون بدهند.

او در ادامه بیان کرد: کنکور سراسری سال ۱۴۰۰ برای ورود به دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی صرفا بر مبنای دروس نظام آموزشی جدید یا همان  ۳-۳-۶ برگزار می‌شود.

معترضان به نتایج جذب هیات علمی چگونه شکایت کنند؟

جواد محمدی، دبیر هیئت عالی جذب شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی، درباره اعتراض شرکت کنندگان در فراخوان جذب هیئت علمی و مشخص نشدن نتیجه شرکت در این فراخوان‌ها گفت: شورای عالی جذب هیئت علمی بر فراخوان‌های جذب نظارت انجام می‌دهد اما افراد متقاضی جذب هیئت علمی که به نتیجه جذب معترض هستند باید مسیر پیگیری و شکایت را بدانند.

کنکور دکتری و کارشناسی ارشد حذف نمی‌شود

منصور کبگانیان، دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور و قائم مقام ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی، درباره مشکلات پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی از طریق کنکور و زمان رفع این نواقص و چگونگی آن گفت: کنکور کارشناسی ارشد و دکتری در کشور به هیچ وجه حذف نخواهد شد، اما نحوه پذیرش دانشجو در این دو مقطع را هم اصلا قبول نداریم. وضع موجود هم اشکالات زیادی دارد که باید اصلاح شود.

برگزاری کنکور دو بار در سال

منصور کبگانیان، قائم مقام ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی در حاشیه جلسه ستاد نقشه جامع علمی کشور اظهار کرد: ۸ سیاست در کمیسیون علم و آموزش برای ساماندهی کنکور ارائه و روی یک سیاست بحث و بررسی شد.  در این جلسه جدا شدن فرآیند سنجش از پذیرش در کنکور مسئله مهمی بود که طرح شد. مشکلی که وجود دارد این است که داوطلب بعد از قبولی در آزمون، بلافاصله در دانشگاه پذیرش می‌شود. در این جلسه پیشنهاد برگزاری کنکور سراسری در دو نوبت بررسی شد.

شرط جدید وزارت علوم برای پذیرش دانشجویان دکتری

حسین رحیمی شعرباف معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از شرط جدید وزارت علوم برای پذیرش دانشجویان دکتری خبر داد و گفت: به تازگی معاون  آموزشی وزیر علوم مصوب کرده است که در پذیرش دانشجوی تحصیلات تکمیلی به اساتید بحث ارتباط با صنعت و میزان فعالیت استاد، دانشجو، دانشگاه و گروه آموزشی اثر گذار خواهد بود. 

وضعیت تخصیص خوابگاه به دانشجویان ترم اولی دانشگاه آزاد

علیرضا صامت، مدیر کل امور دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در حال حاضر که کلاس‌های مجازی است تنها دانشجویانی نیاز به خوابگاه دارند که دروس عملی اخذ کرده اند و نیاز است در واحد محل تحصیل خود حضور پیدا کنند. با توجه به شیوه نامه‌های ستاد کرونا خوابگاه‌ها را بازگشایی کردیم و واحد‌های خوابگاه دار اتاق‌های یک و ۳ نفره را در اختیار دانشجویان دارای واحد عملی گذاشته اند. دانشجویان ترم یک معمولا کلاس عملی ندارند و نیازی به خوابگاه نیز ندارند. اما اگر کلاس عملی داشته باشند خوابگاه می‌گیرند.

مشکل افزایش شهریه دانشجویان روان‌شناسی بالینی حل شد

احمد حیدری سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی و معاون پارلمانی و امور مجلس این دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار حوزه دانشگاهی، از حل شدن مشکل افزایش شهریه رشته دانشجویان روان‌شناسی بالینی دانشگاه آزاد خبر داد و گفت: با توجه به اعتراضات دانشجویان روز گذشته جلسه کمیته شهریه دانشگاه آزاد  برگزار شد و مقرر شد در جهت رفاه حال دانشجویان شهریه دانشجویان رشته روان‌شناسی بالینی با رشته روان‌شناسی غیر بالینی در گروه علوم انسانی همسان سازی شود.

شیوه برگزاری کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۰ اعلام شد

شیوه برگزاری کنکور کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۰ برای ورود به دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، مواد امتحانی و ضرایب دروس مشخص شد.

شرایط تحصیل همزمان دو رشته در دانشگاه آزاد

احمد حیدری، سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی، درباره جزئیات طرح تحصیل همزمان دو رشته در این دانشگاه اظهار کرد: دانشجویانی که در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند می‌توانند در رشته‌ای دیگر در واحد الکترونیک دانشگاه هم شروع به تحصیل  کنند. این تحصیل در دو رشته می‌تواند هم به صورت پذیرش با آزمون و هم بر اساس سوابق تحصیلی و بدون آزمون باشد. در زمینه اعتبار مدرک نیز تمام شرایط برای این دسته از دانشجویان مشغول به تحصیل مهیاست تا در آینده به مشکلی برخورد نکنند.

۶۰۰ زمین لرزه در ۱۸۰ روز تهران را لرزاند

مهدی زارع استاد تمام و عضو هیئت علمی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله در گفت وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی، درباره میزان احتمال وقوع زلزله در تهران در آینده‌ای نزدیک گفت: اولین زلزله شدید تهران ۱۹ اردیبهشت ماه در  گسل مشا و زلزله دوم ۳ آبان  ماه در گسل آوج در قزوین رخ داد و باعث شد بخش‌هایی از تهران بلرزد. از اردیبهشت ماه تاکنون حدود ۶۰۰ زلزله در تهران و اطراف آن ثبت شده بر اساس مطالعه‌ای که انجام داده ایم، بزرگای آنها بین یک تا حدود ۳ ریشتر بوده است.

سیاهی لشکر‌های پشت کنکوری/ آمار قبولی ۷ تا ۱۳ درصدی کنکوری‌ها

آمار ۷ درصدی قبول شدگان کنکور دکتری، ۲۱ درصدی کارشناسی ارشد و ۱۳ درصدی کنکور سراسری نشان می‌دهد که لشکر عظیمی از شرکت کنندگان از سد کنکور نمی‌گذرند که این امر نشان دهنده عدم برنامه ریزی درست برای طی مسیر آینده تحصیلی و نشان از بی هدفی برخی شرکت‌کنندگان دارد. شرکت‌کنندگانی که آمارشان کم که نه خیلی هم زیاد است و حدود ۸۰ درصد از داوطلبان هر کنکوری را به خود اختصاص داده اند.

انتهای  پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار