برداشت ۶۶۰ تن دانه روغنی کنجد از مزارع پلدشت/ اشتغالزایی برای بیش از ۲۰۰ نفر

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از برداشت ۶۶۰ تن دانه روغنی کنجد از مزارع پلدشت خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، علی عیدی مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اعلام افزایش ۵۰ درصدی تولید کنجد از مزارع پلدشت، گفت: امسال کشاورزان پلدشتی، ۶۶۰ تن دانه روغنی کنجد از سطح مزارع این شهرستان برداشت کردند.

عیدی افزود: امسال به دلیل استقبال زیاد کشاورزان از این محصول، ۶۹۵ هکتار از اراضی این شهرستان زیر کشت کنجد رفته بود که نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد افزایش داشته است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی تصریح کرد: عملکرد تولید این محصول به طور میانگین ۱۲۰۰ کیلوگرم در هر هکتاراست و قیمت هر کیلو کنجد در حال حاضر در بازار مصرف در حدود ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان است.

وی اضافه کرد: بیش از ۲۰۰ نفر از زارعین شهرستان در زمینه تولید این محصول مشغول فعالیت هستند.

او  ادامه داد: همه ساله کشت دانه روغنی کنجد در نیمه اول اردیبهشت انجام می‌شود و برداشت این محصول نیز از اوایل مهرماه آغازمی شود و بعد از مرحله خرمن کوبی محصول، به کارخانجات روغن کشی ارسال می‌شود.

عیدی تاکید کرد: این محصول علاوه بر درآمد زایی بالا و مقرون به صرفه بودن، به عنوان یک محصول کم آب بر می‌تواند در رعایت الگوی کشت جایگزین محصولات پر آب مخصوصا در شهرستان‌های حوضه آبریز دریاچه ارومیه شود.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی همچنین با بیان اینکه سیاست وزارت جهاد کشاورزی توسعه کشت دانه‌های روغنی در جهت کاهش وابستگی به واردات روغن خوراکی است، افزود: در این راستا در نظر داریم با برگزاری کلاس‌های ترویجی و آموزشی و افزایش آگاهی کشاورزان، کشت دانه‌های روغنی مخصوصا کنجد را در سطح استان توسعه دهیم.

او عنوان کرد: بیشترین و باکیفیت‌ترین کشت این محصول در سطح آذربایجان غربی به پلدشت اختصاص دارد که محصول و عملکرد درخور توجهی را هم تولید می‌کند.

انتهای پیام/ن م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.