آغاز برداشت کاملینا از مزارع آذربایجان غربی

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: برداشت گیاه روغنی کاملینا از ۳۲۰ هکتار از اراضی زیر کشت این استان آغاز شد.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به آغاز  برداشت گیاه روغنی کاملینا از سطح مزارع زیر کشت این استان اظهار کرد: در سال زراعی جاری ۳۲۰ هکتار از اراضی این استان زیر کشت گیاه کاملینا رفته و پیش بینی می‌شود ۲۱۰ تن محصول از این مزارع برداشت شود.

مهدیه فلاح با اشاره به اینکه برای نخستین بار در استان در سال زراعی گذشته (۱۴۰۱ - ۱۴۰۰) بیش از هکتار ۵۶ هکتار از اراضی کشاورزی به زیر کشت این محصول رفت، افزود: «دانه روغنی «کاملینا» در ردیف همین گیاهان اقتصادی، سازگار و دارای تناوب مناسب کشت با غلات قرار دارد.

وی با بیان اینکه در سال زراعی گذشته در مجموع ۳۲.۹ تن محصول از مزارع استان برداشت شد، ادامه داد: در سال‌جاری کاملینا بطور عمده در مزارع شهرستان‌های پلدشت، باروق، نقده، ارومیه و بوکان کشت شده و به عنوان یک محصول مناسب در تناوب با گندم، جو و حبوبات در دیمزار‌ها محسوب می‌شود.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی میانگین عملکرد گیاه کاملینا را در مزارع دیم را ۵۴۵ کیلوگرم در هکتار و در مزارع آبی ۲هزار و ۹۰۰ کیلوگرم در هکتار بیان کرد.

فلاح  اضافه کرد: قیمت خرید تضمینی برای هر کیلوگرم کاملینا (با ۲ درصد ناخالصی و حداکثر ۱۰ درصد رطوبت) ۲۶۰ هزار ریال تعیین شده است.

گیاه روغنی کاملینا گیاهی کم توقع و استراتژیک برای کاهش واردات روغن است که با توجه به تشدید خشکسالی‌های اخیر نقش مهمی در اجرای الگوی کشت دارد.

این گیاه علاوه بر مقاومت به خشکی و سرما، مقاومت بالایی نسبت به آفات و امراض رایج در دانه‌های روغنی دارد.

کاملینا دارای امگا ۳ بالا (بیش از ۳۰ درصد) بوده و علاوه بر داشتن خواص دارویی فراوان، استفاده صنعتی نیز داشته و در تغذیه طیور و ماهی به جهت کیفیت بالای کنجاله قابلیت استفاده دارد.

عواملی همچون تحمل بالا در گرما و خشکی، مقاومت در برابر آفات و علف‌های هرز و دوره کشت کوتاه از دیگر دلایلی است که کشت این محصول را با اقبال مواجه کرده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.