شناسایی ۱۰ هزار بیمار مبتلا به دیابت در تربت حیدریه

کارشناس برنامه دیابت معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه گفت: تاکنون حدود ۱۰ هزار بیمار مبتلا به دیابت در جمعیت تحت پوشش این دانشگاه، شناسایی شده اند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،؛ حسن گرمئی کارشناس برنامه دیابت معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه گفت: دیابت در سه گروه دیابت جوانان، دیابت بزرگسالان و دیابت بارداری تقسیم بندی می‌شود. نیمی از مبتلایان به دیابت در جهان از بیماری خود اطلاع ندارند و طبق آخرین مطالعه انجام شده در کشور ما نیز یک چهارم بیماران از بیماری خود بی اطلاع هستند.

او افزود: روز‌های ۲۴ تا ۳۰ آبان ماه به عنوان هفته اطلاع رسانی دیابت نام گذاری شده است. شعار امسال این هفته " پرستاران در دنیای دیابت تغییر ایجاد می‌کنند " است.

کارشناس برنامه دیابت معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه ادامه داد: رشد جمعیت و گسترش شهرنشینی، بیماری دیابت را به یک معضل جهانی تبدیل کرده که یکی از بزرگترین چالش‌هایی که بیماران دیابتی با آن مواجه هستند، یادگیری نحوه زندگی با دیابت و کنترل قند خون روزانه است؛ از این رو آموزش بیمار جهت توانمندسازی وی در خود مراقبتی و کنترل مطلوب قند خون و در نهایت ارتقای سطح کیفیت زندگی، بخش مهمی از پیشگیری و درمان دیابت به شمار می‌رود.

گرمئی بیان کرد: تعداد زیادی از بیماران دیابتی، تصور می‌کنند که مراقبت و آموزش را باید فقط از پزشک خود دریافت کنند؛ حال آن که سازمان جهانی بهداشت و سایر مجامع بهداشتی به نقش پرسنل بهداشتی غیر پزشک در این زمینه بیشتر پرداخته‌اند؛ و یکی از این گروه‌های بهداشتی و درمانی پرستاران است، پرستاران می‌توانند نقش موثرتری در درمان و مراقبت از دیابت و عوارض آن بازی کنند.

او تصریح کرد: با توجه به پاندمی کووید ۱۹ پیشگیری از دیابت بیش از پیش اهمیت دارد و مبتلایان به دیابت در صورت ابتلا به بیماری کووید ۱۹ بیشتر در معرض خطر عوارض شدید بیماری هستند.


انتهای پیام//ا. غ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار