یارانه جدید برای کشاورزان/ آیا طرح جدید وزیر جهاد حلّال مشکلات کشاورزیست؟

مدتی است که وزیر جهاد کشاورزی از طرحی با نام "کشاورز کارت" به عنوان حلّال بخشی از مشکلات کشاورزان نام می برد.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، امسال با حذف یارانه سموم و کود کشاورزی، افزایش چندبرابری قیمت ها و تعیین ناعادلانه قیمت محصولات اساسی شوک بزرگی به کشاورزان وارد شد و کار را به جایی رساند که تولیدکنندگان رغبتی به استفاده از نهاده مهم و حیاتی تولید ندارند، درحالیکه این موضوع به قیمت بر باد رفتن دستاورد خودکفایی محصولات کشاورزی تمام می شود.

بسیاری از مسئولان بر این باورند که با حذف یارانه سموم و کود کشاورزی و افزایش ۵۰۰ تا ۷۰۰ درصدی قیمت ها، تولیدکنندگان توان مالی لازم برای خرید نهاده های اساسی ندارند، درحالیکه مصرف کودهای پتاسه و فسفاته در کمیت و کیفیت محصولات تاثیر گذار است و طی دهه های اخیر ۳۳ تا ۶۰ درصد افزایش تولید مواد غذایی بواسطه مصرف کودهای کشاورزی رخ داده که گرانی چندبرابری قیمت ها و حذف آن از بخش تولید موجب وابستگی به کشورهای بیگانه می شود.

ماجرا تنها به این جا ختم نمی شود چرا که با حذف ارز دولتی و یارانه ای نهاده های کشاورزی، دولت با اعطای کشاورز کارت به دنبال حمایت از بخش کشاورزی است که متاسفانه سود ۱۲ درصدی این نوع تسهیلات بر بار هزینه های تولیدکنندگان می افزاید که با این وجود نمی توان انتظار استمرار خودکفایی و تامین امنیت غذایی در داخل را داشت چرا که کشاورز کارت، طرح جدیدی نیست و در سال های گذشته در قالب وام سلف به کشاورزان داده می شد و امسال تنها شکل آن تغییر کرده است.

حال به سراغ مسئولان ذی ربط می رویم تا از آخرین‌جزئیات و تاثیر حذف یارانه کود و سم بر خودکفایی محصولات کشاورزی و صدور کشاورز کارت بر هزینه های تولید با خبر شویم:

واردات ۹ میلیون تن گندم در راه است

محمد شفیع ملک زاده رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی با اشاره به تاثیر حذف یارانه نهاده های تولید بر خودکفایی محصولات کشاورزی اظهار کرد: با توجه به حذف یارانه نهاده های تولید، عدم سنخیت قیمت خرید تضمینی با هزینه ها و بی رغبتی کشاورزان به کشت نباید انتظار داشت که تولید در حد خودکفایی باشد.

وی با اشاره به اینکه نرخ اعلامی خرید تضمینی محصولات عادلانه نیست، افزود: اگرچه برخی کشاورزان به کشت محصولاتی همچون گندم محکوم هستند، اما هرگز به سمت خرید نهاده های همچون کود نمی روند و در صورت حمله آفت و امراض به مزارع، کشاورزان توان خرید سموم برای مبارزه را ندارند که درنهایت این موضوع بر عملکرد محصول تاثیرگذار است.

ملک زاده با تاکید بر این مسئله که مصرف کودهای فسفاته و پتاسه بر افزایش عملکرد محصول تاثیر بسزایی دارد، بیان کرد: با وجود آنکه مصرف کودهای پایه به شدت مورد نیاز خاک است، از این رو عدم استفاده در مزارع منجر به کاهش ۴۰ تا ۵۰ درصدی تولید می شود.

وی با بیان اینکه گرانی کود و سم منجر به چشم پوشی کشاورزان از مصرف نهاده مهم و حیاتی تولید شد، گفت: در جریان بازدید از انبارهای کارگزاری‌ها و تعاونی‌ها مشاهده کردم که حتی یک کیسه کود فسفاته و پتاسه در انبارها نبود که علت خالی بودن انبارها عدم درخواست خرید کود از سوی کشاورزان مطرح شد.

این مقام مسئول ادامه داد: اگر آفت و امراضی به مزارع حمله ور شود و کشاورز نتواند با آن مبارزه کند، این احتمال وجود دارد که ۱۰۰ درصد محصول دچار خسارت شود که با این وجود ناگریزیم سال اینده به میزان قابل توجهی محصولات اساسی از جمله گندم وارد کنیم که علی رغم خروج ارز قابل توجه از کشور، کیفیت تولید داخل هم ندارد.

وی واردات محصولات اساسی در سال آینده را نتیجه سیاست گذاری نادرست مسئولان برشمرد و گفت: با حذف ارز دولتی و تورم بالا در بخش کشاورزی، قیمت نهاده های تولید چندبرابر افزایش یافت که متاسفانه سیاست گذاری نادرست در بحث قیمت گذاری محصولات زمینه را برای وابستگی به کشورهای بیگانه و ضربه به اقتصاد کشور فراهم می کند‌.

به گفته ملک زاده، علی رغم آنکه تراز تجاری بخش کشاورزی طی چند سال اخیر برخلاف سایر بخش های صنعت و بازرگانی مثبت بود و توانست منجر به رشد اقتصادی شود، اما امسال با سیاست نادرست مسئولان در امر قیمت گذاری این امر‌محقق نخواهد شد.

رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی با تاکید بر اصلاح قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی بیان کرد: اگر طرح قیمت گذاری خرید تضمینی محصولات هر چه سریع تر در شورای نگهبان به تصویب برسد و اصلاح قیمت صورت گیرد، کشاورزان در مدت زمان باقی مانده اقدام به کشت می کنند.
ملک زاده افزود: بنابر گزارش استان ها، کشاورزان رغبتی به کشت گندم ندارند که در صورت بی توجهی مسئولان و ادامه این روند در سال آینده ۸ تا ۹ میلیون تن گندم باید وارد شود.

ملک زاده درباره تاثیر کشاورز کارت بر تولید محصولات کشاورزی گفت: اگرچه طراحی کشاورز کارت در زمان کشت، مشکل نقدینگی کشاورزان را مرتفع می کند، اما امسال هزینه های تولید با حذف ارز دولتی و یارانه تولید رشد چندبرابری داشته است. به عنوان مثال قیمت هر کیسه کود از ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان به ۵۰۰ هزار تومان رسیده است که نرخ های فعلی خرید تضمینی جوابگوی معیشت کشاورزان و سود ۱۲ درصدی کشاورز کارت ها نیست.

به گفته وی، بانک کشاورزی به ازای هر هکتار ۲ میلیون تومان تسهیلات با نرخ بهره ۱۲ درصد پرداخت می کند که با این وجود کشاورزان مجبور به بازپرداخت ۲ میلیون و ۲۴۰ هزار تومان هستند که تنها افزایش نرخ خرید تضمینی جوابگوی سود متعارف و هزینه های تولید است.

رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی قیمت تمام شده هر کیلو خرید تصمینی گندم را ۵ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: دولت نرخ خرید تصمینی هر کیلو گندم را به ۶ هزار تومان باید افزایش دهد تا کشاورزان تحت فشار قرار نگیرند.

 نحوه و شیوه پرداخت تسهیلات به کشاورز با صدور کشاورز کارت تغییر کرد

سید جعفر حسینی مشاور ارشد نظام صنفی کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی در واکنش به افزایش چندبرابری قیمت نهاده های کشاورزی اظهار کرد: با حذف یارانه کودهای پایه همچون فسفاته و پتاسه، قیمت ۵۰۰ تا ۷۰۰ درصد رشد داشته که این امر منجر به افزایش هزینه های تولید شده است.
وی با اشاره به اینکه حذف ارز یارانه ای بر سموم تاثیر گذار است، افزود: با وجود آنکه کودهای پایه و سموم عمدتا وارداتی هستند، از این رو با نوسان نرخ ارز، هزینه های تولید به طور چشمگیری بالارفته است و در مقابل قیمت خرید تضمینی محصولات مطابق با تورم و هزینه های تولید نیست که با این وجود کشاورزان چاره ای جز کاهش تولید ندارند.

حسینی ادامه داد: نبود سنخیت هزینه های تولید با نرخ خرید تضمینی محصولات موجب شده کشاورزان رغبتی به استفاده از کودهای پایه نداشته باشند که این امر کمیت و کیفیت تولید را تحت تاثیر قرار می دهد.

مشاور ارشد نظام صنفی کشاورزی درباره تاثیر پرداخت کشاورز به کارت در تولید محصولات کشاورزی بیان کرد: پرداخت کشاورز کارت کار جدیدی نیست چرا که در گذشته تسهیلات سلف در اختیار کشاورزان قرار می گرفت که هم اکنون اسم و شیوه پرداخت تغییر یافته است که با این وجود کشاورز ناچار است علاوه بر افزایش قیمت کورهای فسفاته، ۱۲ درصد سود کشاورز کارت ها را پرداخت کنند.

وی با اشاره به دلایل بی رغبتی کشاورزان به مصرف کودهای فسفاته و پتاسه گفت: با توجه به عدم تامین منابع مالی، گرانی شدید کودها و نبود صرفه اقتصادی کشاورزان رغبتی به مصرف کودهای فسفاته و پتاسه ندارند که با این وجود انتظار می رود دولت بر مبنای واقعی هزینه های تولید را اعلام کند یا یارانه کودها را به صورت مستقیم در اختیار کشاورزان قرار دهند تا در سال آینده با کاهش تولید برنج، چغندرقند، جو و گندم مواجه نشویم.

مشاور ارشد نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی ادامه داد: اگر قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی مطابق با هزینه های تولید و تورم افزایش نیابد، در سال آینده برای تامین نیاز کشور چاره ای جز واردات گندم، برنج، شکر و.. نداریم چرا که میزان تولید به اندازه نیاز کشور نخواهد بود.

حسینی با اشاره به اینکه مصرف کودهای شیمیایی در بهبود کیفیت و افزایش تولید محصولات کشاورزی نقش اساسی دارد، بیان کرد: مصرف کودهای کشاورزی در امر تولید یک انتخاب نیست، بلکه یک ضرورت است و همانگونه که مصرف بیش از حد کود ضرر دارد، مصرف کمتر از حد استاندارد هم به تولید آسیب می‌زند.

وی با اشاره به اینکه طی دهه های اخیر ۳۳ تا ۶۰ درصد افزایش تولید مواد غذایی بواسطه مصرف کودهای کشاورزی رخ داده است، افزود: بر اساس شاخص مصرف کود در یک هکتار، ایران نسبت به متوسط مصرف در جهان رتبه پایینی دارد.

این‌مقام‌مسئول با بیان اینکه گرانی کودهای فسفاته و پتاسه در کاهش استقبال کشاورزان تاثیر گذار است، بیان کرد: گرانی کودهای پایه در کمیت و کیفیت محصولات تاثیر گذار است بنابراین که با این وجود ناگریزیم اکثر محصولات استراتژیک مورد نیاز را از طریق واردات با نرخ های بالاتر تامین کنیم.

آیا کشاورز کارت یارانه جدید برای کشاورزان است؟ 

علی خان محمدی مدیر عامل مجمع ملی نخبگان کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی با اشاره به تاثیر حذف یارانه نهاده ها بر خودکفایی محصولات کشاورزی اظهار کرد: اگرچه به خودکفایی کامل تولید در تمامی محصولات کشاورزی نرسیدیم، اما حذف یارانه بر پایداری تولید آسیب جدی می زند.

وی افزود: اگر قیمت محصولات کشاورزی بر مبنای نرخ خرید تضمینی اصلاح نشود، بنیه مالی کشاورزان تنزل می یابد که با این وجود کشاورز نمی تواند نهاده مورد نیاز را تامین کند که این امر بهره وری تولید را بشدت کاهش می دهد.

خان محمدی با اشاره به اینکه کاهش بهره وری، پایداری تولید را دچار مخاطره می کند، بیان کرد: اگر از نظر اقتصادی بتوانیم نهاده های مورد نیاز بخش کشاورزی را تامین کنیم، امنیت غذایی و پایداری تولید محصولات کشاورزی حفظ می شود.

مدیر عامل مجمع ملی نخبگان کشاورزی با بیان اینکه کشاورزان توان سرمایه گذاری در تمامی زیر بخش های کشاورزی را ندارند، گفت: اگر کشاورز قادر به سرمایه گذاری و خرید سموم، کود، مکانیزاسیون و سایر هزینه های تولید نباشد، بی شک پایداری تولید را از دست می دهیم.

 با اعطای کشاورز کارت کشاورزان می توانند بذر، کود و سموم مورد نیاز را خریداری کنند، اما برای خرید ماشین الات و ادوات مورد نیاز اعطای کشاورز کارت تاثیری ندارد و حتما باید یارانه به بخش تزریق شود‌.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۳ ۱۰ آذر ۱۳۹۹
وابستگی بهتر از دادن یارانه به کود و سم است،یارانه بذر گندم را هم حذف کنید تا کشاورزان زمینهای خود را بدون کشت رها کنند.
Iran (Islamic Republic of)
راد
۰۱:۴۳ ۲۸ آبان ۱۳۹۹
مردم دولتمردان کجایی.ماامسال بذرگندم نداریم .طبق روال سالیان قبل تمام گندم تولیدی خود به دولت فروختیم وبعددوماه هرکیلو۴۰۰۰تومان بذرخریداری کردیم ولی دریغ ازیک دانه بذر.حتی پول بذرهم الان دوماهه پرداخت نمودیم. این است روزگارکشاورز
Iran (Islamic Republic of)
Saleh
۲۳:۰۸ ۲۷ آبان ۱۳۹۹
لطفا لطفا ولطفا نمک رو زخم نپاشین از تراکتور گرفته تا سم و کود ... هم ۱۰۰ / ۱۰۰افزایش یافته بعد هر وقت نرخ گندوم رو تغیر می دن دقیقا بعد برداشت کشاورزه ،بخدا نمی دونم کدوم رو بگم همینجوری مشکل داریم دیگه کارت کشاورزی ندین به مشکلاتمون اضافه نشه
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۸:۵۹ ۲۷ آبان ۱۳۹۹
سلام خسته نباشید ب جا این کارا مسخره قیمت کود سم با ارز 4200 وارد کنه بعدم قیمت تمام شده گندم 4500تا 5تومانه هست چطوری ما تولید کنیم 6 ماه زحمتش بکشیم بعد بدمش دولت 4 تومان واقعا دولت پیش خودش چی فکر میکنی یعنی ما خرج و خانواده نداریم چطور خودرو سازی ک ماله خودشه سه ماه یکبار 30میلیون میره روش ولی کشاورز ورشکست کنه برای بی برنامگی دولت
کارت کشاورزی ک میخواهن بدن ب درد خودشون میخوره فقط میخواهن از کشاورز سود بانکی بگیرن یک طرف سود کود سم میکنن ک 700درصد بردنش بالا یکطرف سود بانکی بعدم الان دیگ موقع کشت هست کارت میخواهن کی بدن حتما سال آینده
Iran (Islamic Republic of)
Sjs
۱۳:۴۷ ۲۷ آبان ۱۳۹۹
دولت پا گذاشته روگردن کشاورزان میگه نفس بکشید.مگه میشه به مشت پشت میز نشین هم میخوان بخش کشاورزی را اداره کنند ..
Iran (Islamic Republic of)
ابوکمیل
۰۸:۳۲ ۲۷ آبان ۱۳۹۹
تمامی این برنامه ها چیده شده برای ضربه زدن
کود اوره و فسفاته رو بدون ثبت نام در سامانه نمی‌دن تازه با قیمت آزاد کاشت هر هکتار جو با احتساب خرید بذر و کود به قیمت آزاد و هزینه های کاشت حدود ۵ میلیون در میاد در صورتی که بعد از ۸ ماه کلا ۸ میلیون سود نمیده این یعنی ضربه اساسی به کشاورزی .
Iran (Islamic Republic of)
عبدالرضا رمپور
۰۸:۲۹ ۲۷ آبان ۱۳۹۹
چه اشکالی داره دولت گندم بزاره تو بورس یا قیمت ازاد کنه من کشاورز خودم به شخص حقیقی بفروشم
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۲:۱۸ ۲۷ آبان ۱۳۹۹
بذر گندم دولتی در اتحادیه های استان گلستان پیدا نمیشه ولی درانبارهای دلالان پیدا میشه اونم باقیمت ۶۵۰۰ تا ۷۰۰۰
الله برکت الله
Germany
ناشناس
۰۱:۴۸ ۲۷ آبان ۱۳۹۹
کود و مخصوصا سم اگر گران شود ..به نفع سلامت جامعه است ..بعنوان یک کشاورز گندم کار عرض میکنم ...ولی نرخ خرید محصول را کمی بالا ببرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۲ ۲۶ آبان ۱۳۹۹
چه یارانه ای دولت همون یارانه ی نهاده های کشاورزی رو قطع نکنه یارانه کارتش پیشکش یارانه ی نهاده های کشاورزی ک حذف کردن هیچی با وام ۱۲ درصدی هم میخوان جیب خودشونو پر کنن چجور روتون میشه حتی به صورت یک کشاورز نگاه کنیین من خودم کشاورزم انقد بذز با سم کود گران شد ک نتوتستم زمینامو بکارم دولت فقط توفکر پر کردن جیب خودشه هیچی به نام حمایت از کشاورز واسش مهم نیست فقط حرف میزنن دروغ میگن توی کشور ما دروغ گفتن واسه مقامای دولتی شده نخود کشمیش به نام مردم به کام دولت
Iran (Islamic Republic of)
ناظرین کشاورزی
۲۳:۵۰ ۲۶ آبان ۱۳۹۹
سلام.چرا از ناظرین تولیدات کشاورزی حمایت نمیشه
چرا استخدامشون نمی کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۹ ۲۶ آبان ۱۳۹۹
سلام مانیاز به کارت نداریم دولت میخواداز دوطرف سود ببردهم کودسم ۱۰۰درصدقیمت بالاببره وهم پولی که میده ۱۲درصدسودببرد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۰ ۲۶ آبان ۱۳۹۹
با سلام
1- راهنمای شما کیست
2- کشاورز کارت و مبلغ تصویب شده ان توسط کیست
3- دو میلیون نسبت به هزینه فقط تراکتور میرسد
4-چرا برای نرخ مستقیم با کشاورز روبرو نمیشوید
5-معنی کشاورز نمیدانید کشاورزیعنی گدای ابرودار
6-نرخ تضمینی گندم زیر7000تومن فقیرتر شدن گداهاست حداقل نمک روی زخممان نباشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۰ ۲۶ آبان ۱۳۹۹
به جای وارد کردن گندم این بودجه در اختیار کشاورزان قرار دهید تا زمینه اشتغالی برای جوانان باشد
Iran (Islamic Republic of)
مهدی قدمیاری
۱۸:۴۲ ۲۶ آبان ۱۳۹۹
به خاطر مسؤولان مملکت کشاورزی نابود می‌شود
کشاورز که نابود شد فشار حداکثری روی مردم است.
اگر کشاورزی در ایرانی که چهار فصل هست ضربه ببیند تمام ارگانهای دولت آسیب پذیر خواهند بود .
در کل دنیا از کشاورز حمایت میشود و بسیار هم موفق
هستند .
تبعات نابودی کشاورزی وحشتناک خواهد بود اگر فکری به خاطر این قشر آسیب پذیر نشود .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۸ ۲۶ آبان ۱۳۹۹
شماها که ساختید این چندماه روش ببینیم تابعد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۷ ۲۶ آبان ۱۳۹۹
کودبرج3خریدم90الان شده 530نخریدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۱ ۲۶ آبان ۱۳۹۹
کشمش مونده دست باغدار کیه که فکر کشاورز باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۸ ۲۶ آبان ۱۳۹۹
خود مسئولین تعاونی روستایی اون وام رو میگیرن و کشاورز از این وام هیچ خبری نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۵ ۲۶ آبان ۱۳۹۹
کشاورز کیلو چنده؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
محمد رضا گودرزی
۱۲:۵۶ ۲۶ آبان ۱۳۹۹
من یه کشاورز خورد در حد ده هکتاری ام امسال نمیتونم .نهایتش بتونم دو هکتار بکارم .... اینجا تو خانست گرانی سمی بد تر ار کروناس.....وای جی سی منتشر کن شاید مسعولی به تفاوت ببینه دردی درمان شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۴ ۲۶ آبان ۱۳۹۹
دو هفته پیش میخواستم بذر جو بگیرم، گویا پخش بذر رو جهاد کشاورزی داده به تعاونی ها، تعاونی ک رفته بودم امروز فردا کرد بذر نداد در صورتی که مدیر تعاونی خودش زمینهاشو با همین بذر دولتی داره میکاره، کود هم وضعیتش مثل بذره، تو رو خدا به داد کشاورزان گلستان برسید این پخش نهاده های کشاورزی رو هم از دست این تعاونی ها بگیرید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۹ ۲۶ آبان ۱۳۹۹
دیگه رسیدن به نون و آب ملت. اینجا دیگه آخر خطه
Iran (Islamic Republic of)
محمد315
۱۲:۲۷ ۲۶ آبان ۱۳۹۹
از خودکفایی گندم رسیدیم به واردات گندم تراریخته
دولت فقط داره یه کاری میکنه واردات یه چیزیو درست کنه بده به هم قبیله های خودش قبیله ای لیبرال
عوض میدون دادن به جون ها و سنگ ننداختن زیر پاشون
فقط دارن واردات چی درست میکنن
یه نگاه به شکرت های موفق دولتی بکنید که الان خصوصی شدن چه بلای سرشون آوردن
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۲:۲۶ ۲۶ آبان ۱۳۹۹
سلام. دلار ۴۲۰۰ تومانی و ارز نیمایی را حذف کنید، نیازی به یارانه نیست.
Australia
ناشناس
۱۲:۲۶ ۲۶ آبان ۱۳۹۹
از کشاورز بدبختتر تو ایران نیست . سر زمین هزار تومان میخرن تو بازار بیست هزار تومن دلال ها میفروشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۴ ۲۶ آبان ۱۳۹۹
الان جهاد کشاورزی بذری برای کشت در اختیار کشاورزان قرار نمیده من خودم ساکن آق قلا استان گلستان هستم 1ماهه دارم به جهاد مراجعه میکنم و درخواست بذر گندم میکنم که اخر امروز به من گفتند دیگه بذری نیست برو ازاد بذر پیدا کن.قیمت هر کیلو گرم بذر دولتی4000هزار تومان و بذر دست دلال ها 6500هستش تازه این بذری که الان دست دلال ها هستش همون بذری هست که جهاد به صورت پلمپ و غیر قابل فروش هستش که بدون هیچ نظارتی داره توسط دلال ها به فروش میرسه و هیچ کس نیست که جوابگو باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۹ ۲۶ آبان ۱۳۹۹
وقتی کشاورز باید همه چیز را خودش با دلار ازاد تهیه کنه.چرا دولت گندم درجه یک ایرانی رو به نرخ گندم درجه ۳ جهانی نمیخره حتی؟چرا کشاورز باید محصولش رو مفت به شما بدهد و شما در عوض هیچ حمایتی ک نمیکنید هیچ منت هم سر کشاورز میزارین؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
علی حمودی
۱۷:۳۳ ۲۶ آبان ۱۳۹۹
صد رحمت به پدرت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۹ ۲۶ آبان ۱۳۹۹
وقتی کشاورز باید همه چیز را خودش با دلار ازاد تهیه کنه.چرا دولت گندم درجه یک ایرانی رو به نرخ گندم درجه ۳ جهانی نمیخره حتی؟چرا کشاورز باید محصولش رو مفت به شما بدهد و شما در عوض هیچ حمایتی ک نمیکنید هیچ منت هم سر کشاورز میزارین؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۷ ۲۶ آبان ۱۳۹۹
چرا مسئولان تا به بن بست ميخورند بحث يارانه را پيش ميكشند در صورتيكه هيچ مديريتي در كارشان اعمال نميكنند بخش غذايي و كشاورزي و دام پروري و شيلات و... نياز به مدريت جامع و بروز دارد وجود استارت آپ ها و فضاي فناوري و اطلاعات و آمار و اطلاعات جامع مي تواند نقش مديريت را بهبود دهد وتصميم گيري را منطقي و عاقلانه وعالمانه پيش ببرد نياز است صنعت كشاورزي به اطلاعات و فناوري مجهز شود .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۰ ۲۶ آبان ۱۳۹۹
.دولت كه هیچ
خانه از پای بست ویران است.
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۰:۵۹ ۲۶ آبان ۱۳۹۹
این دولت داره به هدفش نزدیک میشه خدا به داد وفریادکشاورز ودامدار روستایی برسد واقعا یعنی این همه پول وثروت و واردات براتون مهمه کمرمون شکستین .... ......البته یچیزی هم بگم هر چی بکشیم ما ملت حقمون هست چون از گذشته عبرت نمیگیریم
Iran (Islamic Republic of)
بیداد
۱۰:۲۷ ۲۶ آبان ۱۳۹۹
عزیزم! تمام دنیا برای کشاورزی یارانه میده. این دولت برای سنگ پای وارداتی یارانه دلار4200 داد!
Iran (Islamic Republic of)
بیداد
۱۰:۲۳ ۲۶ آبان ۱۳۹۹
برای واردات پول دارید ولی برای تولید داخلی ندارید؟
Iran (Islamic Republic of)
اکبر
۱۰:۳۶ ۲۶ آبان ۱۳۹۹
چون اینطوری میتونن بخورن و ببرن ولی تولید داخلی میره تو جیب کشاورز چرا کشاورز باید درآمد داشته باشه ولی دولت نداشته باشه ؟؟؟؟؟؟؟ پس واردات دستشون رو بازتر میکنه برای .........
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۷ ۲۶ آبان ۱۳۹۹
8 تا 9 میلیون تن واردات گندم
یه عده تازه به هدفشون رسیدن کجای کاری برادر
ببین چه بر سر صعنت این مملکت اوردن که همه کارخانه ها تعطیل کردند تا یه عده خاص فقط و فقط واردات داشته باشند سودشو بزارن جیبشون چرا چند میلیون استفاده ببرند درحالی که اقازادها میتوند با واردات به منفعتشون برسند
تازه رسیدن به بخش کشاورزی با این کار کشاورزی نابود بازهم یه عده دیگه وارد کننده میشوند و حسابی سود میبرند
کشور رو بین خودشون تقسیم کردند و هر کسی تو واردات کالای خاص تمرکز دارند
(حالا چرا با کارگر جماعت در بیوفتند چرا مالیات پرداخت کنند با واردات میتواند قانون رو دور بزند مالیات هم ندهند وچند برابر بیشتر از تولید داخل سود ببرند )
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۱ ۲۶ آبان ۱۳۹۹
یواش یواش داره دوره ارباب رعیتی بر میگرده!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۸ ۲۶ آبان ۱۳۹۹
با واردات گندم با نرخ دلار4200تومانی جیب یک عده خاص پر میشود وهدف این بازی ها که بذر کم شده وکودها چندین برابر شده وغیره اینه که کشاورز نتونه بکاره تا وارد کنند !!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۱ ۲۶ آبان ۱۳۹۹
بهترین راه کار برای حمایت از کشاورزان صبر کردن ملت تا رفتن این دولت غربزده وکدخداپرست است وگرنه تا این دولت وتیم اقتصادیش وتفکر لیبرالی سر کار باشد نه تنها کشاورزان بلکه عموم مردم زیر بار برنامه هایشان کمر میشکنند هر چند تا بحال در شکستن کمر مردم موفق شده اند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۰ ۲۶ آبان ۱۳۹۹
یعنی چی برای حل هر مشکلی یارانه می دهید؟! دادن یارانه برای شما مسئولین فقط به معنی چاپ پول و دادن پول کاغذی یا دیجیتال به هدف مورد نظر است. باید به جای پولی که می دهید به همان میزان طلا یا سایر موارد ارزشمند وارد خزانه کنید تا تعادل اقتصادی کشور برقرار بماند. اینکه کارخانه چاپ اسکناس داشته باشی و هر موقع لازم داشتی چاپ کنی ، این حلال مشکلات نیست و در واقع اصلی ترین مشکل کشور انجام همین کار است. چاپ پول بدون جایگزینی آن نوعی تبهکاری مثل چاپ پول است و عامل تورم و بی ارزش شدن پول ملی است.
Iran (Islamic Republic of)
سید رضا
۰۹:۱۵ ۲۶ آبان ۱۳۹۹
حمایت از کشاورزی هم مانند بقیه حرفاتون دروغه. بنده بعنوان یه کشاورز با 20سال سابقه کشت گندم امسال دیگه کلا گندمی زیر کشت نبردم چرا که هر جوری حساب کردم فقط خدا با یه معجزه میتونه سودی نصیبم کنه و گرنه با شرایط عادی هیچ سودی نمینونه داشته باشه با این هزینه های 500درصدی و افزایش قیمت 37درصدی گندم. شماها خدای واردات هستین با تولیددهیچ میونه ای ندارین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۳ ۲۶ آبان ۱۳۹۹
عامل گرانی دولت است و عمدی.....
Iran (Islamic Republic of)
سلیمان
۰۸:۵۹ ۲۶ آبان ۱۳۹۹
واقعا با این تدابیر نه تنها امید بلکه کشاورزی تعطیل میشه و مملکت مناسب افرادی خواهد بود که می تونن جولان بدن برای واردات مواد غذایی و خوراکی به هر بهانه ای..
کشاورزی مرد.دیگه کشاورزی محور استقلال نخواهد بود..بیچاره ما کشاورزان هر روز باید از یک سو ضربه بخوریم
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۰۸:۵۵ ۲۶ آبان ۱۳۹۹
باسلام، مهمترین تولید ،تولیدات کشاورزی است هم ازنظراهمیت موادتولیدی و هم ازنظراشتغال زایی ، ولی چون برای دولتمردان زرق وبرقی مثل خودرو ... به ارمغان نمی آورد خیلی براشون مهم نیست ولو اینکه کشاورز بمیرد!!!.
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۰۸:۵۵ ۲۶ آبان ۱۳۹۹
باسلام، مهمترین تولید ،تولیدات کشاورزی است هم ازنظراهمیت موادتولیدی و هم ازنظراشتغال زایی ، ولی چون برای دولتمردان زرق وبرقی مثل خودرو ... به ارمغان نمی آورد خیلی براشون مهم نیست ولو اینکه کشاورز بمیرد!!!.
Iran (Islamic Republic of)
آشنا
۰۸:۳۸ ۲۶ آبان ۱۳۹۹
جمع کنید. کشاورزی چیزی ازش مونده. سری بزنید به باغات شهرستان ملارد استان تهران که بنیاد شهید املاک و باغات را جریمه سنگین و پلمپ میکنه جوریکه برای پرداخت این هزینه مجبور به فروختن قطعاتی از باغ کرده و عملا زمین کشاورزی به قطعات کوچکتر 500 متری تبدیل شده.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۷:۵۶ ۲۶ آبان ۱۳۹۹
فاتحه ....کی میخواهیم واقعیت ها رو درک وبفهمیم!!!!
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۰۷:۵۶ ۲۶ آبان ۱۳۹۹
جهاد کشاورزی با بالا بردن آمار در سامانه ها و دادن کد های غلط خود باعث این گرانی نهاده هاست . کشاورزان ما حدود 90 درصد خرپا و ضعیف اند. امنیت غذایی در خطر است .
آخرین اخبار