۲۰۰ هزار نفر در خراسان رضوی مبتلا به دیابت هستند

مدیرعامل انجمن دیابت خراسان رضوی گفت: در کشور حدود ۶ میلیون نفر دیابتی داریم که از این تعداد ۲۰۰ هزار نفر در خراسان رضوی است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، وحید آذری‌فر مدیر عامل انجمن دیابت خراسان رضوی گفت: متأسفانه مشکل کمبود انسولین در سطح کشور و استان جدی است و این کمبود‌ها حدود ۷ ماه است که در مشهد برای بیماران دیابتی ما نیز کاملاً ملموس و مشهود است.

او با اشاره به اینکه انسولین، داروی حیاتی است که در صورت کمبود یا نبود آن بیمار دچار عوارض جبران ناپذیری خواهد شد افزود: دولت سالانه ده‌ها میلیارد تومان یارانه صرف عوارض بیماران بدکنترل دیابتی می‌کند که اگر یک سوم آن را به درستی برای آموزش این افراد صرف کند، جامعه دیابتی‌ها، جامعه‌ای سالم‌تر در زمینه خانواده، اشتغال، ازدواج و ... خواهد بود.

بیشتر بخوانید

مدیرعامل انجمن دیابت خراسان رضوی ادامه داد: ۱۵ سال قبل و با دستور قانون‌گذار، انسولین‌های پن خارجی از حالت آزاد به بیمه تغییر پیدا کرد و این کار باعث شد تعداد بیشتری از دیابتی‌ها بتوانند با هزینه‌ای کمتر این انسولین‌ها را به راحتی در داروخانه‌های سطح کشور دریافت کنند، اما پس از ۱۵ سال مجدداً به عقب برگشتیم و همنوعان دیابتی ما به سختی می‌توانند داروی مورد نیاز خود را دریافت کنند.

آذری‌فر با بیان اینکه از ابتدای سال ۹۹ با کمبود شدید داروی انسولین مواجه هستیم، بیان کرد: یکی از پرمصرف‌ترین داروی دیابتی‌ها، انسولین لانتوس، نوورپید و نوومیکس بوده که از ابتدای مرداد ماه امسال دیگر در داروخانه‌ها یافت نمی‌شود، گرچه انسولین جدیدی به نام بازالین به عنوان جایگزین ایرانی لانتوس توصیه می‌شود، اما مردم از کیفیت آن مطمئن نیستند و مهم‌تر آنکه به تعداد کافی و مورد نیاز هم موجود نیست.

او تصریح کرد: ۵ استان یزد با ۱۶.۲ درصد، سمنان با ۱۴.۱ درصد، خوزستان با ۱۴ درصد، گلستان با ۱۳.۶ درصد و البرز با ۱۳.۲ درصد، بالاترین آمار بیماران دیابتی را به خود اختصاص داده‌اند و خراسان رضوی هم با ۲.۵ درصد در این خصوص جزو استان‌های مطلوب از نظر آماری است.


انتهای پیام//ف. غ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار