آزمایشگاه‌های نانوفناوری دانشگاه خلیج فارس بوشهر افتتاح شد

آزمایشگاه‌های نانوفناوری و آنالیز دستگاهی پیشرفته و مرکز محاسبات سریع دانشگاه خلیج فارس با حضور معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به بهره‌برداری رسید.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، آزمایشگاه‌های نانوفناوری، آنالیز دستگاهی پیشرفته و مرکز محاسبات سریع دانشگاه خلیج فارس امروز ( پنجشنبه ۱۶ بهمن) در مراسمی به مناسبت دهه فجر انقلاب اسلامی و با حضور دکتر غلامحسین رحیمی معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افتتاح شد.

 آزمایشگاه نانو فناوری با زیربنای ۵۰ مترمربع دارای تجهیزات پیشرفته دستگاهی نظیر XRD و XRF و میکروسکوپ نیروی اتمی است.

با توجه به همراستا بودن این آزمایشگاه با حوزه‌های تحقیقاتی و راهبردی دانشگاه در زمینه نانو، تجهیز و فعال سازی این آزمایشگاه نقش بسزایی در تحقیقات نانوفناوری و نانوبیوفناوری خواهد داشت.


بیشتر بخوانید


آزمایشگاه آنالیز دستگاهی پیشرفته نیز با زیربنای ۵۰ مترمربع، تجهیزات پیشرفته‌ای دارد از جمله دستگاه FT-IR برای مشخص کردن گروه‌های عاملی در ترکیبات سنتز شده، دستگاه Polarimeter  برای سنجش قطبیت مواد موجود در محیط مایع، دستگاه HPLC برای اندازه گیری غلظت مواد موجود در نمونه که غیر فرار یا حساس به گرما هستند، دستگاه CHN برای اندازه گیری مقدار کربن، نیتروژن و هیدروژن موجود در نمونه‌ها و دستگاه Viscometer  برای تعیین ویسکوزیته مایعات مختلف.

ارزش تجهیزات این دو آزمایشگاه افزون بر ۱۳۳ میلیارد ریال است.

مرکز محاسبات سریع دنشگاه خلیج فارس نیز با زیربنای ۴۰ مترمربع و هزینه ۲۵ میلیارد ریال و با هدف پاسخگویی به نیاز‌های استادان، دانشجویان و مراکز پژوهشی برای ذخیره سازی و پردازش داده‌های حجیم، مدل سازی و شبیه سازی پدیده‌های فیزیکی، حل معادلات عددی پیچیده، دینامیک سیالات و مکانیک محاسباتی که به دلیل حجم پردازش از عهده رایانه‌های معمولی خارج است، راه اندازی شد.

این مرکز اکنون، ۲۱۶ هسته محاسباتی و ۱۰ هزار هسته پردازنده گرافیکی دارد و در مجموع از توان پردازشی کلی ۲۵ ترافلاپس برخوردار است.

با بهره‌برداری از این طرح‌ها، آزمایشگاه مرکزی دانشگاه خلیج فارس با پنج سالن مجهز شده به امکانات آزمایشگاهی پیشرفته، آماده ارائه خدمات به مشتریان و محققان درون و برون دانشگاهی کشور است.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.