گناوه همچنان می‌لرزد/ مدیریت بحران بوشهر: خسارت‌های زلزله در دست بررسی است

زمین همچنان زیر پای اهالی گناوه می‌لرزد و پس‌لرزه‌ها این شهرستان را رها نکرده‌اند.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، پس از آن که زلزله ۵.۹ ریشتری ساعت ۱۱:۱۱ یکشنبه ۲۹ فروردین گناوه را تکان داد، همچنان زمین در این شهرستان می‌لرزد.

از زمان زلزله تا ۲۴ ساعت پس از آن، فقط ۱۰ پس لرزه بالای ۴ درجه در مقیاس امواج درونی زمین رخ داده که بزرگ‌ترینش ۴.۷ درجه ساعت ۲:۴۷ بامداد امروز ثبت شده است.

به دنبال پس لرزه‌های فراوان بیشتر مردم دیشب را در نقاط روباز مانند بوستان‌ها سپری کردند.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان بوشهر گفت: تاکنون تعداد ۷۱ چادر امدادی و اقلام مورد نیاز بین خانوار‌های آسیب دیده از زلزله توزیع شده است.

دکتر غلامرضا حاجیانی افزود: تیم‌های ارزیاب و عملیاتی از هلال احمر شهرستان گناوه و همچنین مرکز استان در لحظات اولیه وقوع، به کانون زمین لرزه رفتند و همچنین سازمان امداد و نجات هلال احمر کشور به استان‌های همجوار و بالگرد‌های مستقر در استان‌های بوشهر و استان‌های همسایه آماده باش داد. به این ترتیب همه امکانات جمعیت هلال احمر برای کمک رسانی امدادی به حادثه دیدگان آماده شد.


بیشتر بخوانید


او عنوان کرد: با ارزیابی‌های صورت گرفته از شهر گناوه و روستا‌های همجوار بیشتر خسارات وارد شده به بافت‌های قدیمی و روستا‌ها وارد آمده است.
به گفته مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان بوشهر، روستا‌های بهمنیاری. کُلَر، شول، گُماران، اسلام آباد، تاج ملکی و بهمنیاری غربی از توابع بخش مرکزی گناوه بیشترین خسارت را دیده اند.

حاجیانی عنوان کرد: ۵۰ نیروی عملیاتی در قالب ۱۰ تیم و با کمک ۱۰ دستگاه خودروی عملیاتی و کمک دار خدمات امدادی را انجام داده اند.

او تعداد مصدومان این زمین لرزه را ۶ نفر اعلام و اشاره کرد که مصدومان به صورت سرپایی مداوا شده‌اند.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان بوشهر با اشاره به وقوع پس لرزه‌های متعدد که امری طبیعی است، از مردم خواست ضمن حفظ آرامش و خونسردی و توجه نکردن به شایعات، اصول امدادی را رعایت کنند.

خسارت‌ها به صورت دقیق ارزیابی می‌شوند

مدیرکل مدیریت بحران استانداری بوشهر در گفت و گو با خبرنگار ما گفت شاید بیش از ۲۰ روستای شهرستان گناوه از زلزله آسیب دیده‌اند، اما بیشترین خسارت‌ها مربوط به هفت روستای بخش مرکزی است.

جهانگیر دهقانی افزود: از دیلم و دشتستان هم گزارش‌هایی مبنی بر خسارت به واحد‌های روستایی دریافت کرده‌ایم که همه این موارد با حضور گروه‌های ارزیاب بنیاد مسکن بررسی می‌شود.

او ادامه داد: بیشترین آسیبی که به خانه‌های روستایی رسیده ترک دیوار و ریزش دیوار و سقف بوده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری بوشهر عنوان کرد: خانه‌های قدیمی و فرسوده بیشتر دچار مشکل شده‌اند، اما مواردی از آسیب به خانه‌های جدید هم داشته‌ایم.

دهقانی بیان کرد: هر منطقه‌‍‌ای که دیروز برق نداشتند همان دیروز مشکلشان حل شد و اکنون جایی که برق نداشته باشد نداریم. در زمینه دیگر زیرساخت‌ها نیز مشکلی وجود ندارد.

او گفت: هرجا نیاز بوده به مردم چادر داده شده است و حتی شرایط برای اسکان موقت مردم در مکان‌هایی مانند سالن‌های ورزشی فراهم بود، اما مردم ترجیح دادند که اگر خانه‌شان آسیب دیده در کنار خانه چادر بزنند و از خانه خود دور نشوند.

پیگیری معاون اول و رئیس دفتر رئیس جمهور

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور آخرین وضعیت حادثه و اقدامات صورت گرفته را در تماس تلفنی جداگانه با عبدالکریم گراوند استاندار بوشهر جویا شدند و بر پیگیری و رسیدگی به وضعیت زلزله زدگان و آمادگی تیم‌های امدادی برای مقابله با حوادث احتمالی تاکید کردند.

استاندار بوشهر هم آخرین اقدامات صورت گرفته در مناطق زلزله زده و گزارش بازدید میدانی از این مناطق را تشریح کرد.

اعلام آمادگی سپاه برای کمک به زلزله‌زدگان شهرستان گناوه

سرلشکر حسین سلامی فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یکشنبه شب در تماس تلفنی با فرمانده سپاه امام صادق (ع) استان بوشهر ضمن اعلام آمادگی سپاه برای کمک به زلزله‌زدگان شهرستان گناوه بر استفاده از تمام ظرفیّت‌های موجود در سپاه برای کمک به مناطق زلزله‌زده و امدادرسانی به مردم در صورت نیاز، تاکید کرد.

فرمانده سپاه امام صادق (ع) استان بوشهر نیز در این ارتباط تلفنی گفت: گروه اولیه سازمان بسیج سازندگی استان بوشهر برای بازدید و بررسی میزان خسارات به این منطقه اعزام شده است که پس از بررسی‌های اولیه و نیازسنجی، نیاز‌های اولیه منطقه زلزله‌زده را اعلام می‌کنیم.

سردار علی رزمجو افزود: بسیجیان و گروه‌های جهادی بسیج استان بوشهر دقایقی بعد از وقوع این زلزله برای حضور در شهرستان گناوه و کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان اعلام آمادگی کرده‌اند که در صورت نیاز به این مناطق اعزام می‌شوند.

خسارات به شایستگی جبران شود

آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر نیز در پیامی با تشکر از تمامی مسئولان، ائمه جمعه، سپاه و بسیج، مردم، گروه‌های جهادی و جمعیت هلال احمر که در اسرع وقت در صحنه حاضر بودند، به مسئولان توصیه کرد که به سرعت منازل و مراکز آسیب‌دیده را مرمت و خسارات مالی را به شایستگی جبران کنند.

انتهای پیام/ک

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.