لاکپشت‌های نایبند به این منطقه بازگشتند

سه لاکپشت که سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ در نایبند پلاک‌گذاری شده بودند به این منطقه حفاظت شده بازگشتند.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، بنا به اعلام اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر طرح حمایت و حفاظت از لاکپشت‌های دریایی پارک ملی نایبند در هفت سال اخیر به اجرا در آمده است و بر اساس این طرح، سالانه تعدادی از لاکپشت‌های دریایی منقار عقابی پلاک‌گذاری می‌شوند که این روند ادامه دارد.

پلاک‌گذاری یکی از روش‌های مرسوم در پایش زیستمندان برای پی بردن به مسیر‌های مهاجرت، رشد، بقا و رهگیری آن‌ها است.

در برنامه هر ساله اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر که از اواخر زمستان آغاز می‌شود و تا پایان بهار ادامه دارد علاوه بر زیست سنجی لاکپشت‌ها (بیومتری)، جابه‌جایی لانه‌ها برای افزایش بقای آن‌ها در مقابل عوامل طبیعی و انسانی انجام می‌گیرد.

در فصل کنونی تاکنون سه لاکپشت که در سال‌های گذشته پلاک گذاری شده بودند به سواحل پارک ملی دریایی نایبند بازگشتند که به ترتیب در سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ دیده شده بودند.

‎این موضوع بیانگر تلاش لاکپشت‌ها در دریای پر خطر برای بقا است به طوری که تمام خطرات را پشت سر می‌گذارند تا دوباره برای زادآوری به این سواحل که احتمالا محل تولد خود آن‌ها نیز بوده است، مراجعه کنند.


بیشتر بخوانید


‎طبیعت مطابق ساختار و روال خود در حرکت است و برخی اقدامات انسانی در دریا و خشکی از جمله صیادی، آلودگی ها، کشتیرانی و همین طور از بین رفتن سواحل ماسه‌ای، مزاحمت‌های انسانی و آلودگی نوری در سواحل می‌تواند در این روند اختلال ایجاد کند و موجوداتی که در مدت ادوار مختلف زمین به حیات خود ادامه دادند را از حق حیات محروم و به سمت لبه انقراض هدایت کند.

‎حامیان و دلسوزان محیط زیست پیوسته به دنبال اجرای گام‌های هر چند جزئی، اما موثر در کمک به ادامه حیات گونه‌های ارزشمند زیستمندان هستند که این اقدامات را تلاشی برای بقای نسل بشر نیز می‌توان تلقی کرد.

اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر از همه خواسته است برای حمایت از آخرین بازمانده‌های طبیعت به ویژه طبیعت نایبند و سواحل ماسه‌ای آن کمک کنند و این حمایت‌ها می‌تواند شامل نریختن پسماند در محیط تا عدم حضور در سواحل ماسه‌ای در فصول زادآوری لاکپشت‌ها باشد.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.