ناتو: ظهور چین بزرگترین چالش امنیتی ماست

دبیر کل ناتو ظهور چین را بزرگترین چالش امنیتی این نهاد امنیتی عنوان کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اشپیگل، ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو گفت: ما چین را به عنوان یک رقیب یا دشمن نمی‌بینیم، اما ظهور این کشور بزرگترین چالش امنیتی زمان ما است.

بر این اساس، استولتنبرگ در مصاحبه با نشریه آلمانی اشپیگل افزود: چین به زودی بزرگترین اقتصاد جهان خواهد بود و در حال حاضر دومین بودجه دفاعی و بزرگترین نیروی دریایی را در اختیار دارد و سرمایه گذاری زیادی را برای ارتقای توانمندی پیشرفته نظامی مانند هوش مصنوعی انجام می‌دهد.

وی مدعی شد: چین در ارزش‌های ما سهیم نیست و مردم خود را از راهی که جهان هرگز ندیده کنترل و اعتراضات مسالمت آمیز در هنگ کنگ را سرکوب می‌کند. آن‌ها اقلیت‌هایی مانند اویغور‌ها را مورد آزار و اذیت قرار می‌دهند و کشور‌های همسایه خود مانند تایوان را تهدید و ناوبری رایگان در دریای چین جنوبی را محدود می‌کنند.

دبیرکل ناتو افزود: چین در حال نزدیک شدن به ما و تلاش برای کنترل زیرساخت‌های حیاتی در اروپا مانند بنادر، فرودگاه‌ها و شبکه‌های برق است.

جان مرشایمر، استاد روابط بین الملل دانشگاه شیکاگو و سردمدار رئالیسم تهاجمی بر این باور است ظهور چین در شرق آسیا بزرگترین تهدید برای منافع آمریکاست. آمریکا به عنوان تنها هژمون نیمکره غربی حاضر به پذیرش قدرت هم تراز خود در سایر مناطق جهان نیست.

مرشایمر بر این باور است تایوان، دریای چین جنوبی و دریای ژاپن (جزایر مورد اختلاف پکن و توکیو) محتمل‌ترین مناطق برای درگیری نظامی میان آمریکا و چین است. دلیل واهمه آمریکا و متحدانش از چین به این موضوع باز می‌گردد که پکن از منظر دو عنصر جمعیت و ثروت (قدرت اقتصادی) از آن‌ها در حال پیشی گرفتن است. جمعیت زیاد و ثروتمند به عنوان قدرت بالقوه می‌تواند یک دولت را برای تشکیل ارتشی قدرتمند (قدرت بالفعل) و تقابل با قدرت‌های بزرگ دیگر یاری کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار