دیده شدن خرس قهوه ای در منطقه ترگور ارومیه+فیلم

رئیس اداره حفاظت محیط زیست ارومیه از مشاهده شدن مجدد یک قلاده خرس قهوه ای در ارتفاعات منطقه ترگور این شهرستان خبر داد.

مختار خانی رئیس اداره حفاظت محیط زیست ارومیه در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، گفت: افراد محلی روز جمعه ۴ تیرماه در ارتفاعات قله شهیدان، دامنه قله گرشین در منطقه ترگور در حوزه استحفاظی شهرستان ارومیه یک قلاده خرس قهوه ای بالغ را مشاهده و دقایقی از این گونه ارزشمند فیلمبرداری کردند.

او ادامه داد: خرس قهوه‌ای از جمله گونه‌های مهم و حساس بوده که در سال‌های اخیر جمعیت آن به شدت کاهش یافته است و به همین دلیل جهت حفظ و احیاء نسل آن توسط سازمان حفاظت محیط زیست برنامه ملی حفاظت از این گونه تهیه و تدوین شده است.

خانی در ادامه با اشاره به مشاهده خرس قهوه‌ای در ارتفاعات منطقه مارمیشوی ارومیه گفت: افراد محلی در ارتفاعات مارمیشو در حوزه استحفاظی این شهرستان یک قلاده خرس قهوه‌ای بالغ را مشاهده و دقایقی از این گونه ارزشمند تصویربرداری کردند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست ارومیه بیان کرد: آذربایجان غربی به لحاظ شرایط خاص جغرافیایی و اقلیمی از جمله مناطق مهم کشور برای زیست این گونه محسوب می‌شود و در تمامی مناطق این استان پراکنش دارد.

خانی گفت: در سال‌های اخیر و بعد از ابلاغ برنامه عمل ملی حفاظت از این گونه ارزشمند، تلاش‌های زیادی توسط اداره کل حفاظت محیط زیست این استان در راستای حفظ و احیاء نسل خرس قهوای انجام شده است که می‌توان به همکاری در ساخت مستند خرس قهوه ای، آموزش و توانمند سازی افراد بومی و محلی، برخورد با تخلفات شکار و صید اشاره کرد.

خرس قهوه‌ای (نام علمی: Ursus arctos) گونه‌ای خرس بزرگ‌جثه و درشت‌اندام است که در بسیاری از مناطق آمریکای شمالی و شمال اورآسیا پراکنده است.

آذر ماه سال گذشته نیز در منطقه مارمیشو در ۴۰ کیلومتری غرب شهر ارومیه نیز این گونه جانوری توسط افراد محلی دیده شده بود.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.