یادی از دو شهید بوشهری حادثه ۷ تیر ۱۳۶۰

۴۰ سال پیش در چنین روزی حادثه انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی رخ داد و ده‌ها تن از مقامات کشور از جمله دکتر بهشتی به شهادت رسیدند.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، حدود ساعت ۲۱ روز هفتم تیر ۱۳۶۰ دو بمب بسیار قوی در محل دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی منفجر شد، که بر اثر شدت انفجار قسمت‌هایی از ساختمان فرو ریخت و آیت الله سیدمحمد حسینی بهشتی، رئیس وقت دیوان عالی کشور و بیش از ۷۰ نفر از مقامات و چهره های برجسته سیاسی از جمله چهار وزیر، چند معاون وزیر، ۲۷ نماینده مجلس و جمعی از اعضای حزب جمهوری اسلامی در جریان انفجار مقر اصلی این حزب به شهادت رسیدند.

دو تن از شهدای این حادثه نمایندگان مردم استان بوشهر در نخستین دوره مجلس شورای اسلامی بودند؛ شهید میربهزاد شهریاری نماینده رودباران (شهرستان‌های جنوبی استان بوشهر) و شهید عباس حیدری نماینده بوشهر.

شهید شهریاری فرزند سیدمحمد طاهر (شفیق) شهریاری یکی از بزرگان و فرهیختگان علم و ادب در منطقه دشتی است که در سال ۱۳۳۳ در خانواده ای مذهبی و فرهنگی در روستای بحیری شهرستان دشتی متولد شد. او هنگام شهادت ۲۷ سال داشت و دو فرزند از او به یادگار مانده است.

شهید شهریاری تحصیلات عالی خود را در دانشگاه مشهد و در رشته الهیات و معارف اسلامی پی گرفت و همزمان در حوزه از محضر استادانی، چون رهبر معظم انقلاب نیز استفاده کرد.

او یکی از مبارزان انقلابی بود که پیش از پیروزی انقلاب در رساندن اعلامیه‌های بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران به مردم منطقه خود فعالیت‌های موثری داشت.

شهید شهریاری در نخستین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده مردم شهرستان‌های جنوبی استان بوشهر به مجلس راه یافت، اما عمر نمایندگی‌اش کوتاه بود و در هفتم تیر ۱۳۶۰ در حادثه انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی به شهادت رسید.

شهید عباس حیدری نیز در سال ۱۳۲۳ در یکی از روستا‌های شیراز به دنیا آمد. با پایان بردن دوره دبیرستان به عنوان تکنسین مخابرات در وزارت پست و تلگراف استخدام شد.

حیدری مبارزاتش را علیه رژیم پهلوی از همان روستا شروع کرد و با تعقیب و آزار ساواک به بوشهر منتقل شد.

او در دوران پیروزی انقلاب، نقش مهمی در مخابره پیام‌های امام خمینی (ره) داشت و پس از پیروزی انقلاب به عنوان نماینده مردم بوشهر به مجلس شورای اسلامی راه پیدا کرد.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.