در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

پیشرفت کشور در گرو اعتماد دولت جدید به دانش‌بنیان‌ها

مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان گفت: اعتماد دولت جدید به شرکت‌های دانش بنیان می‌تواند منجر به پیشرفت کشور در زمینه‌های مختلف شود.

فرهاد بخشی مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: شرکت‌های دانش بنیان امروزه در کل جهان در کانون توجه و تمرکز قرارگرفته اند، زیرا به کمک این شرکت‌ها می‌توان بسیاری از مشکلات جامعه را برطرف کرد و حتی از وابستگی به کشور‌های خارجی بی نیاز شد.

اوافزود: شرکت‌های دانش بنیان معمولا با مشکلات متعددی مواجه هستند هرچند ستاد فناوری نانو دستورالعمل‌های خوبی را برای حمایت‌ از شرکت‌های این حوزه در دستور کار خود قرار داده است، اما همچنان مشکلات بسیاری وجود دارد که مانع حرکت رو به رشد شرکت‌های دانش بنیان برای رسیدن به هدفشان می‌شود.

بخشی گفت: در میان بیشتر مشکلات شرکت‌های دانش بنیان یکی از مهم‌ترین آن‌ها بروکرواسی اداری اخذ مجوز‌های لازم برای شروع و حتی ادامه کار است.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان بیان کرد: متاسفانه فرآیند اخذ مجوز در داخل کشور ما بسیار طولانی و خسته کننده است که همین امر سبب می‌شود تا برخی افراد از ادامه مسیر خسته شده و کارشان را رها کنند.

او افزود: در کشور‌های اروپایی برخلاف ایران، اخذ مجوز و شروع کار بسیار راحت و سریع است و طی یک ماه این روند انجام می‌شود، اما برخی موارد در کشور ما فرآیند اخذ مجوز تا ۵ سال هم زمان می‌برد. دانش بنیان‌ها در کشور‌های اروپایی به راحتی مجوز دریافت می‌کنند، اما طی انجام کار به شدت تحت نظارت هستند در حالی که این موضوع در ایران کاملا برعکس اتفاق می‌افتد و بعد از ارائه مجوز تقریبا هیچ نظارت و کمکی برای ادامه و اجرای کار نخواهد بود.

بخشی گفت: مشکلی بعدی ما عدم خود باوری برخی از مسئولان و افراد پای کار است که اعتمادی به محصولات تولید شده در داخل کشور ندارند و واردات را به استفاده از محصولات داخلی ترجیح می‌هند. هرچند تحریم کشور‌ها علیه ایران سبب شده تا نگاه مسئولان به تولیدات داخلی تغییر کند، اما همچنان واردات محصولاتی که نمونه آن در داخل کشور تولید می‌شود، وجود دارد.

او تصریح کرد: وجود یک تیم متخصص برای ارزیابی روند کار می‌تواند یکی از موثر‌ترین راهکار‌ها برای حل این معضل باشد، زیرا اگر افراد اطلاعات کافی و لازم را برای تحلیل مباحث مربوطه داشته باشند بسیاری از مشکلات موجود ایجاد نخواهد شد.

این فعال فناور گفت: اعتماد دولت جدید به شرکت‌های دانش بنیان و حمایت از آن‌ها برای انجام کار‌های بزرگ، نه تنها می‌تواند عاملی برای پیشرفت این شرکت‌ها باشد، بلکه می‌تواند منجر به پیشرف کشور در زمینه‌های مختلف و خودکفایی شود.


بیشتربخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار