ماجرای ساخت و ساز در تالاب نفتی چیست؟ + تصاویر و فیلم

بخشی از تالاب چهل هکتاری نفتی ساری که احتمالا با هدف ساخت و ساز خشک شده است جزء مستثنیات اما بخش‌های دیگر آن اراضی ملی است.

ابراهیمی مدیر کل حفاظت محیط زیست مازندران در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، با بیان اینکه تالاب نفتی ساری از جمله زیستگاه‌های حساس محیط زیستی است، گفت: این تالاب که به دریای خزر متصل می‌شود محل زادآوری و تخم ریزی ماهیان کوچ رو است و نقش مهمی در احیا و تکثیر طبیعی آبزیان دریای خزر دارد.

او با انتقاد از خشک کردن و تفکیک بخشی‌های از این تالاب با هدف ساخت و ساز، افزود: بخشی از این تالاب که خشک شده است جز مستثنیات اما بخشی‌های دیگر این تالاب اراضی ملی و تحت مدیریت شرکت آب منطقه‌ای، شیلات و محیط زیست است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست مازندران ادامه داد: اگرچه اعلام شده بخشی‌های از این تالاب که تفکیک شده است سند مالکیت دارند اما از دید محیط زیست این تفکیک همچنان محل ایراد است.

ابراهیمی گفت: محیط زیست استان در جلسه‌ای مخالفت خود را با الحاق این منطقه به محدوده شهر فرح آباد، تفکیک بخش‌های متصل به این تالاب و تغییر کاربری این زمین‌ها اعلام کرده بود اما مشکل اصلی خلاء قانونی در این رابطه است.

او ادامه داد: متاسفانه محیط زیست در کمیسیون ماده ۵ مربوط به تغییر کاربری فقط عضو مدعو بدون حق رای است و به همین دلیل در برخی مواقع، محیط زیست قربانی تفکیک‌های اراضی می‌شود.

مدیر کل حفاظت محیط زیست مازندران از تخریب عرصه‌های زیستی به بهانه ایجاد منطقه گردشگری انتقاد کرد و ادامه داد: دریای خزر به دلیل محصور بودن و عمق کم، محیطی شکنند دارد و با کوچکترین لطمه به سواحل، حیات آبزیان در معرض خطر قرار می‌گیرد.

ابراهیمی گفت: تفکیک زمین‌هایی که در این تالاب انجام شده است از دید محیط زیست مورد ایراد است و دستگاه‌های قضایی و نظارتی باید ورود کنند.

او به وضعیت خاص این تالاب متصل به دریا نیز اشاره کرد و با طرح این سوال که چرا برخی ادارات باید مجوز برای تفکیک این زمین‌ها صادر کنند، گفت: در حال حاضر حدود یک و نیم هکتار از زمین‌های متصل به این تالاب خشک، تفکیک، جاده سازی و برای ساخت و ساز آماده شده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست مازندران از مسئولان شرکت آب منطقه‌ای و شیلات استان نیز خواست به وظایف قانونی خود در حفظ منابع آبی و آبزیان توجه کنند.

مشاهدات خبرنگار باشگاه خبرنگاران از  تالاب نشان می‌دهد حدود ۱۳ هزار متر مربع از زمین‌های متصل به این تالاب اکنون تفکیک، جاده سازی و سند مالکیت نیز برای این زمین‌ها صادر شده است.

حدود ۲۰ هکتار از زمین‌های تالاب نیز هنوز آب دارد و دو هکتار دیگر از این زمین‌ها توسط اشخاصی که هنوز مشخص نشده خشک شده است که برخی‌ها معتقدند هدف از خشک کردن آن ساخت و ساز است.

تالاب

تالاب نفتی

ساخت و ساز

 


 

سوابق در حال بررسی است

اکبری رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان ساری نیز در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه ماموران این اداره به همراه دادستانی به تالاب نفتی ساری اعزام شدند، گفت: ماموران پس از بازدید میدانی از عرصه تالاب و زمین‌های اطراف، نقشه‌های جدید آن را تهیه کردند و قرار است با سوابق قبلی، نقشه‌ها و اسناد مالکیت مطابقت داده شود.

او افزود: مقرر شد جهاد کشاورزی نامه‌ای به اداره منابع طبیعی ارسال و مختصات زمین‌ها را در اختیار قرار دهد که به محض دریافت نامه، مراحل قانونی کار اجرا و نتایح به دستگاه‌های مسئول ارائه می شود.

اکبری گفت: همه این مراحل با سرعت و به زودی انجام می‌شود.

انتهای پیام /س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۵ ۰۹ تير ۱۴۰۰
خب حالا ما چکار کنیم