جایگزینی تکنولوژی‌های الکترونیکی به جای نفت و گاز

مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان گفت: زمان استفاده از نفت وگاز رو به پایان است و باید به فکر جایگزینی اقتصاد دانش بنیان به جای اقتصاد نفتی بود.

مهدی شفیعی مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه اقتصاد دانش بنیان یکی از اساسی‌ترین اصول اقتصاد مقاومتی است،  اظهار کرد:  جهان در حال حرکت به سمت اقتصاد دانش بنیان است و ایران برای قرار گرفتن در این مسیر باید اقتصاد دانش بنیان را جایگزین اقتصاد نفتی کند.

او افزود: در همین راستا شرکت‌های دانش بنیان حوزه‌های پتروشیمی، نفت و گاز ایده‌های بسیار مناسبی را برای قرار گرفتن در این مسیر ارائه داده اند.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان گفت: تبدیل متانول و میعانات به فراورده‌های پیچیده و تولید مواد پتروشیمی از نفت، گاز، میعانات و متانول نه تنها کمک کننده خواهد بود بلکه ارزش افزوده بیشتری را برای کشور به همراه خواهد داشت همچنین تولید این ترکیبات دردنیا کاربرد بیشتری دارد.

شفیعی بیان کرد: باید توجه داشت که دوره استفاده از نفت و گاز به عنوان سوخت ماشین و کارخانه‌ها به پایان رسیده است و تکنولوژی‌های الکترونیکی در حال جایگزینی آن‌ها هستند که در چنین شرایطی قیمت فرآورده‌های نفتی و گاز خام به شدت کاهش می‌یابد و می‌تواند برای کشور مشکلات بسیاری را به همراه داشته باشد، اما با تبدیل این مواد خام به مواد پیشرفته و پتروشیمی به کمک شرکت‌های دانش بنیان در کنار سرمایه گذاری داخلی می‌توان در مسیر پیشرفت و توسعه قرار گرفت که بسیاری از شرکت‌ها برای انجام این کار در صف اخذ مجوز هستند.

او با بیان اینکه صادرات تجهیزات و دانش‌های فنی و مهندسی حوزه‌های نفت و گاز و همچنین صادرات فعالیت‌های دانش بنیان این حوزه می‌تواند کمک کننده باشد، گفت:  اگر شرکت‌های دانش بنیان به همراه شرکت‌های سرمایه گذار بزرگ در خارج از کشور باتوجه دانش فنی که در حوزه نفت و گاز دارند، بر معادن نفت و گاز دیگر کشور‌های سرمایه گذاری کنند این کار می‌تواند جهش بزرگی را برای جایگزینی اقتصاد دانش بنیان به جای اقتصاد نفتی به همراه داشته باشد.

این فعال فناور تصریح کرد: اگر بتوانیم از ظرفیت دولت در کنار فروش و صادرات نفت و گاز به فکر توسعه کسب و کار‌ها استفاده کنیم موثر است به عنوان مثال اگر دولت نتوانست هزینه‌های لازم پروژه یک شرکت دانش بنیان را تامین کند، نفت و گاز در اختیار آن شرکت قرار دهد تا در صنعت به گونه دیگری از این نفت و گاز استفاده شود.

او بیان کرد: این کار به تغییر مسیر و حرکت دولت به سمت جایگزینی اقتصاد دانش بنیان به جای اقتصاد نفتی و خام فروشی کمک می‌کند و درنتیجه ارزش افزوده بیشتری را برای دولت به همراه دارد.


بیشتربخوانید 

  • آینده ایران را فناوری خواهد ساخت، نه بشکه‌های نفتی 
  • خانه‌های خلاق، راهی برای رسیدن به اقتصاد دانش بنیان

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.