بایدن: مطابق برنامه از پیش تعیین شده از افغانستان خارج می‌شویم

رئیس جمهور آمریکا بار دیگر بر خروج نظامیان این کشور از افغانستان براساس برنامه ریزی از پیش تعیین شده تاکید کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا گفت: طبق برنامه قبلی از افغانستان خارج می‌شویم.

بر این اساس، بایدن در نشست خبری در واشنگتن با اشاره به تحولات افغانستان گفت: طبق برنامه قبلی خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان را پی می‌گیریم. افغان‌ها باید خودشان از نیرو‌های دولتی این کشور دفاع کنند و ما نظامیان خود را به آمریکا بازمی گردانیم.

وی افزود: بخشی از نظامیان ما پس از تکمیل روند خروج همچنان در افغانستان می‌مانند. اکنون نمی‌خواهم به سؤالات بیشتری درباره افغانستان پاسخ دهم و هفته آینده در این باره بیشتر سخن خواهم گفت.

دولت آمریکا روز جمعه از دولت و ملت‌های ۳ کشور آسیای مرکزی تاجیکستان، ازبکستان و قزاقستان خواست بطور موقت از ۹ هزار افغانی که زمان اشغال افغانستان توسط آمریکا با این کشور همکاری کردند، میزبانی کنند.

رئیس جمهوری آمریکا بعد از عقب نشینی نیرو‌های نظامی اش از افغانستان که با ترک پایگاه نظامی بگرام در آن کشور تکمیل شد، از دولت و ملت‌های ۳ کشور آسیای مرکزی تاجیکستان، قزاقستان و ازبکستان خواست بطور موقت نزدیک به ۹ هزار افغانستانی را که طی ۲۰ سال گذشته با امریکا و نیرو‌های سازمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در این کشور همکاری و به آن‌ها کمک می‌کردند، در کوتاه مدت اسکان دهند.

براساس این گزارش، مقامات آمریکا از جمله وزیر خارجه و وزیر دفاع این کشور طی روز‌های اخیر در حال مذاکره با ازبکستان و تاجیکستان هستند تا بتوانند با آن‌ها پیش نویس توافق نامه‌ای را آماده کنند که به واشنگتن امکان انجام عملیات اطلاعاتی از خاک این کشور‌ها را می‌دهد.

پیش از این، روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز نیز با استناد به منابع مطلع در دولت آمریکا، گزارش داده بود واشنگتن آمادگی دارد هزاران افغانستانی را که با ارتش امریکا همکاری کرده اند، در دیگر کشور‌ها مستقر کند تا آن‌ها را از انتقام احتمالی طالبان پس از عقب نشینی نیرو‌های نظامی امریکا محافظت نماید، اما مقامات تضمین نمی‌کنند که این افراد بتوانند از روادید آمریکا بهرمند شوند.

دولت بایدن اعلام کرده است تا پیش از سالگرد حملات یازدهم سپتامبر، نیروهایش را از افغانستان خارج خواهد کرد و بنا بر اعلام رسانه‌ها، برخی از پایگاه‌ها، بالگردها، خودرو‌های نظامی و تسلیحات آمریکا به ارتش افغانستان تحویل داده خواهد شد. "بگرام" پایگاه اصلی نیرو‌های خارجی در افغانستان است و رؤسای جمهوری آمریکا هنگام بازدید از افغانستان در این پایگاه اقامت داشته‌اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار