کشف روش جدیدی که زایمان‌های زودرس را پیش بینی می‌کند

تیمی از محققان موفق به ایجاد الگویی شدند که می‌توان با استفاده از آن پیش بینی زایمان‌های زودرس را بهبود بخشید.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،  به نقل از مدیکال اکسپرس، نتایج بهداشتی نوزادان نارس با مداخلات به موقع و مناسب در زنانی که با زایمان زودرس روبه‌رو هستند، می‌تواند به طور قابل توجهی بهبود یابد. با این حال ماهیت غیر اختصاصی ارائه علائم و نشانه‌های زایمان زودرس، تشخیص آن را به چالش می‌کشد چرا که درمان بیش از حد غیرضروری هم معمول و هم هزینه بر است.

مطالعه منتشر شده در PLOS Medicine توسط سارا استاک در دانشگاه ادینبورگ انگلیس و همکارانش نشان می‌دهد که یک مدل جدید پیش بینی خطر ممکن است پیش بینی تولد‌های قریب الوقوع را بهبود بخشد.

برای بهبود پیش بینی زایمان زودرس قریب الوقوع، محققان یک مدل پیش بینی خطر را ایجاد و تایید کردند. محققان ابتدا عوامل خطر بالینی را برای زایمان زودرس با تجزیه و تحلیل داده‌های شرکت کنندگان از پنج مطالعه کوهورت آینده اروپا، از جمله ۱ هزار و ۷۸۳ زن باردار اروپایی، شناسایی کرده و از این موارد برای ایجاد مدلی برای پیش بینی خطر تولد زود هنگام خود به خود استفاده کردند. این مدل سپس در یک مطالعه کوهورت آینده نگر بر روی ۲ هزار و ۹۲۴ زن با علائم و نشانه‌های زایمان زودرس از ۲۶ واحد زنان و زایمان تحت هدایت مشاور در انگلیس به طور خارجی تایید شد، تا تفاوت بین نتایج پیش بینی شده و مشاهده شده را نشان دهد.

محققان دریافتند استفاده از یک مدل پیش بینی خطر شامل تجزیه و تحلیل غلظت فیبرونکتین جنین مایع واژن در کنار عوامل خطر بالینی، پیش بینی تولد زودرس قریب‌الوقوع را بهبود می‌بخشد و در مقایسه با فیبرونکتین جنین مقرون به صرفه است.

به گفته محققان مدل پیش بینی خطر، عملکرد امیدوار کننده‌ای را در پیش بینی زایمان زودرس خود به خود در طی هفت روز از آزمایش نشان داد و می‌تواند به عنوان بخشی از یک ابزار پشتیبانی تصمیم گیری برای کمک به راهنمایی تصمیمات مدیریتی برای زنان در معرض خطر زایمان زودرس استفاده شود که از طریق اجتناب از پذیرش و درمان غیرضروری، با پتانسیل سود فوری برای زنان و نوزادان و خدمات بهداشتی، به راحتی قابل اجراست.

دکتر استاک می‌گوید: اکثریت قریب به اتفاق زنانی که دارای علائم و نشانه‌های زایمان زودرس هستند، در حقیقت زایمان زودهنگامی ندارند، اما بسیاری از آن‌ها فقط در صورت زایمان زودرس بستری غیر ضروری در بیمارستان می‌شوند. پیش بینی کننده خطر که توسط تیم تحقیقاتی ما تهیه شده است، به زنان باردار در این زمینه برای درک شانس آن‌ها برای زایمان زودرس کمک خواهد کرد. بنابراین آن‌ها می‌توانند در مورد داشتن یا عدم پذیرش و درمان تصمیم بگیرند. ما در حال حاضر در تلاش هستیم تا پیش بینی کننده را به سوابق بارداری مرتبط کنیم، بنابراین می‌توان آن را به راحتی به عنوان بخشی از مراقبت از زنان استفاده کرد.


بیشتر بخوانید 


انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار